• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

F

F.d. 25569

Guest
Började leta för ganska länge sedan efter ett objekt,plånboken va alltid förliten för de som fanns på Blocket,men ve den som ger sej... hade köpt en V70 AWD 98 som jag lyckades pruta ner till 5000 kr som skulle bes. i okt i år. fö .ok med lite lampor att släcka. såg en annons om bussen,begärt pris 30.000 tänkte att den kanske man kan göra ett byte med V70:n.så blev det
Åkte ner till strax innan Kristianstad och fick jobba med bussen hela dan för att göra den körbar överhuvudtaget,bromsar låg på luftläckor överallt ingen yttre belysning,kan va bra att ha då det var ca.55 mil hem... Fixade nästan allt for iväg hemåt vid 6 tiden på kvällen med en broms pedal som fastnade så fort man bromsade men vi kom hem (jag hade en kompis som va med ) vid 02.30 till Gudö.
så nu börjar projektet:wub:
'
glömde skriva om förarstolen som va lös, i vänstersväng så ville den tippa åt höger så de va bara att parera och hålla hårt i ratten för att inte ramla av.
Inga poliser i närheten denna hemresedag tack ock lov, de va kanske inte så mycke påställt och försäkrat som man önskat men hem kom vi .ca 2.3 l/mil utan 6 växeln (Gick inte att få i) vet inte varför,kanske nått problem med länkningen av växlarna. Åter kommer med alla problem senare...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Bror de e ja som ska tacka... har sträckläst dej sen jag hittade denna site.
för ett par dar sen
du e nog den mest envisaste och kunskapstörstande människa jag stött på (POSITIVT MENAT)fantastisk läsning,kommer fortsätta att följa din resa..
Allt som allt kul forum bra med kunskap i närheten,är taggad att fortsätta, vi hörs & störs.Mvh. Kenneth
 
Senast redigerad av en moderator:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Började leta för ganska länge sedan efter ett objekt,plånboken va alltid förliten för de som fanns på Blocket,men ve den som ger sej... hade köpt en V70 AWD 98 som jag lyckades pruta ner till 5000 kr som skulle bes. i okt i år. fö .ok med lite lampor att släcka. såg en annons om bussen,begärt pris 30.000 tänkte att den kanske man kan göra ett byte med V70:n.så blev det
Åkte ner till strax innan Kristianstad och fick jobba med bussen hela dan för att göra den körbar överhuvudtaget,bromsar låg på luftläckor överallt ingen yttre belysning,kan va bra att ha då det var ca.55 mil hem... Fixade nästan allt for iväg hemåt vid 6 tiden på kvällen med en broms pedal som fastnade så fort man bromsade men vi kom hem (jag hade en kompis som va med ) vid 02.30 till Gudö.
så nu börjar projektet:wub:
'
glömde skriva om förarstolen som va lös, i vänstersväng så ville den tippa åt höger så de va bara att parera och hålla hårt i ratten för att inte ramla av.
Inga poliser i närheten denna hemresedag tack ock lov, de va kanske inte så mycke påställt och försäkrat som man önskat men hem kom i .ca 2.3 l.mil utan 6 växeln (Gick inte att få i) vet inte varför,kanske nått problem med länkningen av vxlarna. Åter kommer med alla problem senare...

Menar du att du körde utan gällande trafikförsäkring, vad hade hänt om du krockat.
Helt sanslöst enligt mig i så fall.
Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 10259

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Kul med fler husbussprojekt. Jag köpte själv en B10M för ca 2mån sedan som jag också körde hem utan både försäkring och obes. Men det gick ju fint :) Har rivit ner hela bussen det står bara en rörställning på hjul nu.
 
O

Osten

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Ser fram emot lite bilder på bygget.
Kul att fler ser fördelarna med en buss.
Lycka till och tappa inte sugen på vägen, den ÄR lång:mad:
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Johan
den där bussen såg riktigt trevlig ut,hur ser den ut innuti
 
F

F.d. 53361

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Skulle vara färdig förra sommaren MEN...
- Får väl se om det blir denna sommaren så vi kan åka på lite motorevenemang.
Har rivit ur bussen.-Någon som har ideé om takklädsel och om vi ska behålla frigolit som isolering ?
Söker tips och ideèr på inredning mm.
Gärna foton på andra byggen.
 

Bilagor

  • Buss 002.jpg
    Buss 002.jpg
    54,3 KB · Visningar: 6.035
  • Buss 015.jpg
    Buss 015.jpg
    24,8 KB · Visningar: 6.006
  • Chauffören.jpg
    Chauffören.jpg
    49,5 KB · Visningar: 6.026
O

Osten

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Du kommer nog få lika många svar som personer som svarar men jag skulle nog byggt med 6mm plyfa som är lätt att böja. Sen klätt med matta. Var så i min buss original så fortsette med den sen oxå. Limma med pl 400 eller liknande sen skruva tätt så slipper du allt knirkande och skavande iframtiden.
Tycker du ska behålla frigoliten.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Välkommen i klubben! Alltid lika intressant med bussbyggen! En husbuss blir aldrig helt klar, bara mer eller mindre brukbar :) När man byggt sig bussen som man vill ha den så kommer man alltid på nya galenskaper...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Hejsan
Denna galenskap' är buss människor inte ensam.
Jag tycker det är mer dynamik och kreativitet som är källan till en sund hobby.
Hälsningar från en dansk, där en buss kommer att kosta mer än 50.000 i årliga skatter.
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Har börjat rivit lite efter en som tidigare försökt bygga buss....
Åkte till Kristinehamn och fick tag i en uppsättning dynor från en husvagn
pris 600:- transport (bensin 800:) 1400 :- ett kanonpris enligt mej.
Sen via Blocket hittade jag ett kök i gedigen Mahogny mot att jag rev ner det.
sålde kyl och frys,fick 1000spänn .Tack för kaffet liksom...

Då min lur har nyss kraschat så har jag inte så många bilder men här är några
 

Bilagor

  • 2012-10-09-634.jpg
    2012-10-09-634.jpg
    1,3 MB · Visningar: 39
  • 201211071747.jpg
    201211071747.jpg
    861,6 KB · Visningar: 25
  • 201211071746.jpg
    201211071746.jpg
    725,5 KB · Visningar: 24
  • 201211101752.jpg
    201211101752.jpg
    827,1 KB · Visningar: 27
  • 201211071745.jpg
    201211071745.jpg
    923,9 KB · Visningar: 27
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Dom flesta skåpstommarna var för stora så dom kapades ner till lämplig storlek efter dom luckor som jag hade tillgång till,de va ganska många stommar och luckor som följde med.Dörrar och luckorna är massiva i mahogny.
Tror att detta kan se bra ut till slut.

All plywood skall kläs in så småningom men vill se varje del hur de passar ihop...
ganska rörigt i bussen nu,har inget förråd till de som jag skaffade så bussen är ett förråd samtidigt (trångt som fa..n) men de får gå de me.
Hej svejs
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Börjat få en hyffsad ide om dusch/toa rummet nu... vill att man står och duschar mitt under takluckan för att på de viset utnyttja dom extra cm.som man får där.... samt gratis ventilation.
Vid fullt öppen taklucka får jag ca 210cm. Är själv 192cm. så de behövs.

Fått till bänkskivorna i köket,ska bara betsa och olja dom ett antal ggr.
 

Bilagor

  • 201211121764.jpg
    201211121764.jpg
    780,5 KB · Visningar: 23
  • 201211111760.jpg
    201211111760.jpg
    624,5 KB · Visningar: 22
Senast redigerad av en moderator:

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsprojektet Volvo B10M Vanhool 87:a

Börjat få en hyffsad ide om dusch/toa rummet nu... vill att man står och duschar mitt under takluckan för att på de viset utnyttja dom extra cm.som man får där.... samt gratis ventilation.
Vid fullt öppen taklucka får jag ca 210cm. Är själv 192cm. så de behövs.

Fått till bänkskivorna i köket,ska bara betsa och olja dom ett antal ggr.
Hur fäster du skåpet uppe vid taket? (vid köket)
 
Toppen