• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toaletttömningen slutlig lösning?

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Nästa år skall Cabby husvagnar komma med en toalett som drivs med gasol. (Cabby har döpt den till CabbyLoo)
Den skall bli som tillval i vagnarna.

Den toan kan även användas i husbilar.
Allt förbränns till aska 1 person generar 1 kaffekopp/månad.
Ingen vatten eller avloppsanslutning behövs.
Luktfri
Inga kemikalier
Verkar enkelt att använda.

Detta måste vara perfekt eller?
(Dyrt ja säkert)

Mulltoa Toalett till Fritidshus Miljötoalett - Cinderella Luktfri Förbränningstoalett - Fritidstoa ab - Fritidstoa AB.

 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Toaletttömningen slutlig lösning?

En evighetsmaskin är uppfunnen på detta eminenta forum...yess!

Först lite ärtsoppa och kålpudding samt bruna bönor till dessert och drivkraften är klar..
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Toaletttömningen slutlig lösning?

Det är ju det som är lite svårt att få fram.
Jag har sökt på flera ställen och på de flesta står det 110g/förbränning och att alla tar det som en spolning.
Men på ett annat ställe (hinner inte söka tillbaka dit just nu) stod det om jag kom ihåg rätt att 4 personer kunde gå på toaletten mellan förbränningar.

Men jag hittar ingenstans något bra officiellt dokument om saken.

/Mats F
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Toaletttömningen slutlig lösning?

Den här kan vara lösningen för mobil parkering, camping eller vad fasen det kallas för...
Latrinsäckarna av komposterbart material kan grävas ner tillsammans med avfallet.
Speciellt anpassad för Gotland :D

Rescue Camping 25

Bosse
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Toaletttömningen slutlig lösning?

Det är ju det som är lite svårt att få fram.
Jag har sökt på flera ställen och på de flesta står det 110g/förbränning och att alla tar det som en spolning.
Men på ett annat ställe (hinner inte söka tillbaka dit just nu) stod det om jag kom ihåg rätt att 4 personer kunde gå på toaletten mellan förbränningar.

Men jag hittar ingenstans något bra officiellt dokument om saken.

/Mats F

Jag var indirekt delaktig vid framtagningen av en förbränningstoalett, för i första hand sommarstugor och otillgängliga platser där det var svårt med vatten o avlopp. Uppfinnaren hade då världspatent i över tio länder, så det är nog en vidareutveckling av det. Han sålde produkten vidare och har själv tyvärr gått ur tiden. Han hade drömmar om att jag skulle haft en i min husbil, men jag var skeptisk efter läget vi var i då. Det fanns många nöjsamma episoder under prov i ofentlig miljö. När vi hade toa utställd för test på en golfbana så stoppade förbränningen, då var det inte roligt att skicka personal för att rensa och sätta igång den igen. Det blev också otrevliga dofter i stugområden innan vi försåg toan med katalysator. Vi testade den också med dieselbrännare, men det släpptes senare av någon anledning. Upfinaren skulle säkert jubla i sin himmel om allt fungerar som var avsett.:twitcy:
Bengt
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Toaletttömningen slutlig lösning?

Då kan man spara en del gas genom att bara "spola" vart 4:e besök för när det gottat till sig så blir det ju extra "fart" ;) :) (fart på engelska = fis)

Doften under tiden man väntar på nästa 3 som ska göra sina fekalier, måste bli en extra krydda i tillvaron.:swoon:
Bengt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Toaletttömningen slutlig lösning?

Med "Sog" blir det luktfritt! Sedan kan man fråga sig om fördelen att slippa tömma 1-2 ggr i veckan motiverar priset, ca kr 30.000,- + gasolkostnaden.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Toaletttömningen slutlig lösning?

Gokväll
Cabby har ensamrätt i tre år på denna " skitsak" , enl besked på Elmia.
Dom har tydligen varit med att utveckla den.
Går med andra ord inte att köpa separat för eftermontering.
Hejs
Claes 105
 
Toppen