• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

B

Byggare Bob

Guest
I maj månad 2011 fick vi levererat ut vår nya husbil, en KABE 880 LT. Drivlinan i bilen, Fiat Ducato 250 men 157 Hkr motor. Bilen levererades med partikelfilter vilket jag uppskattade av miljömässiga skäl.

Att det i övrigt skulle vara några skillnader mot en likadan bil utan partikelfilter fanns det ingen information om och i texten i Fiats service- handhavandebok finns ingen diskrepans mellan dessa båda alternativ, förutom att man på något ställe informerar att bilen har partikelfilter.
I övrigt framgår att servicetillfällen och vidhängande oljebyte skall ske första gång vid ca 4 000 mil.

Fram till detta första servicetillfälle utgår man från att det naturligtvis kan bli behov av fylla på mer olja, på egen bekostnad, eftersom viss förbrukning faktiskt sker.

Så var alltså informationen i såväl i servicebok som den vi fick från återförsäljaren.
Verkligheten skulle visa sig helt annorlunda.

Redan vi 600 mil började oljelampan blinka och vid kontakt med Fiat fick jag informationen att vända mig till en auktoriserad Fiat verkstad där man bara med datorns hjälp skulle släcka oljelampan. Så skedde också, det hela var avklarat på några minuter.

Vid nästa tillfälle detta åter hände var i Tyskland, på motorvägen ca 50 km från Munster. Bilen hade då rullat totalt ca 1600 mil. Inte utan man blir skräckslagen när oljelampan börjar blinka, så vi körde in på en rastplats, lät bilen svalna i hopp om att vi kanske kört varmt.

När vi åter startar motorn fortsätter oljelampan blinka och nu är paniken än högre, i synnerhet efter ha kontrollerat oljestickan som visar på full nivå.

Ringde Fiats Camperservice i Sverige där man inte kan svara på mina frågor eftersom man inte har sådan teknisk kunskap, det enda man kan bidra med är att beställa en bärgare för vidaretransport till verkstad.

Så skedde också och eftersom det var lördag eftermiddag fanns ingen verkstad öppen, så vi fick tillbringa en helg på ett industriområde utanför Ivecos verkstad i Munster i väntan på verkstaden skulle öppna måndag morgon.

Måndag morgon och vi kom till i verkstaden ganska omgående, tack vare en välvillig och trevlig personal. Teknikern som tog emot oss sa med en gång vi kom in, att visste vad felet berodde på, partikelfiltret. Detta hade han varit med om vid ett flertal tillfällen tidigare.

Han gav oss alternativet att enbart släcka lampan eller så kunde han byta olja och oljefilter men menade att det inte var någon risk att fortsätt färden med samma olja.
Jag tyckte det skulle vara säkrast att byta olja och filter vilket också skedde. Betalade ca 195 Euro för olja och arbete. Allt frid och fröjd och vi åkte vidare.

Eftersom vi hade fått information från andra vilka drabbats av samma fenomen och efteråt fått ers för sina utlägg, kontaktade jag Fiats serviceorganisation här i Sverige så fort vi kommit hem och informerade vad som hänt.
Här visade man sig mycket välvillig och bad mig kontakta vår närmste auktoriserade Fiatverkstad, där man skulle se till att mina utlägg ersattes. Så skedde också helt utan problem.

Efter detta trodde vi så klart att NU skulle allt vara helt OK.
Så var det också fram till juli månad i år. Strax innan vi kom fram till Gällivare började åter oljelampan blinka. Då hade bilen rullat ca 2600 mil.

Tog telefonkontakt med en auktoriserad Fiatverkstad som åter utan problem med datorns hjälp släckte den blinkande oljelampan. Också denne mekaniker hade tidigare varit ute för problemet med bilar med partikelfilter. Efter detta fortsatte vår färd mot Norge.

I september detta år var vi på hemfärd från en lång resa genom Europa. Strax innan vi var hemma började åter oljelampan blinka. Bilen hade då rullat ca 3200 mil. Kontaktade Agroma i Billesholm, som är en av Fiats auktoriserade verkstäder här i Skåne. Fick tid och körde bilen dit upp.

Pratade med deras servicerådgivare om problemet. Vi diskuterade om det skulle vara lämpligt att också byta olja och oljefilter men han menade att eftersom det snart var dags med den första servicen skulle detta var en onödig utgift och oljebytet därför kunde anstå till det var dags med service. I synnerhet eftersom en sådan service skulle gå löst på mellan 5 och 7.000:- inkl oljebyte.

Man skulle nöja sig med att köra en felsökning via datorn och rätta till ev felaktigheter samt släcka oljelampan.
Efter ha hämtat ut bilen kommer faktura från Agroma på 2.835:- inkluderande
Oljefilter, olja 8 liter, arbetstid 1,1 tim och moms.

Allt detta ett arbete som jag INTE beställt.

På fråga till servicerådgivaren ang arbetstiden menade han att i den tiden har också ingått felsökning med dator samt regenerering av partikelfilter. Märk väl att felsökningen var en garantiåtgärd.

Så här i efterhand menade han också att oljan bör bytas på denna typ av bilar med 1 000 mils mellanrum, en uppfattning som han inte hade då jag lämnade bilen. Dessutom stämmer detta dåligt med Fiats rekommendation som säger första service och oljebyte 4 000 mil.

Min uppfattning är att Fiat måste ta sitt ansvar och stå för dessa uppkomna kostnader.

Har i mail till Fiat framställt dessa krav men det enda svar jag får härifrån är att: ”när oljelampan blinkar skall oljebyte ske, oavsett hur långt bilen rullat sedan förra oljebytet.”

Detta nöjer jag mig inte med.
Därför skulle jag önska att om det finns flera än jag själv som drabbats av samma problem, höra av sig till mig. Är vi flera innebär också detta större påtryckning på Fiat att försöka rätta till problemet.
Lars Jacobsson

Vill lägga till att Agroma i Billesholm, innan detta publiceras, läst och godkänt skrivningen.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Jag har en bil med partickelfilter den 2009 den första modellen med partickelfilter jag blev rek av Linddel i Finnj som har fiatsewice att byta olja en gång om året just på grund av partickelfiltret och jag kör inte så mycket så komm vi fram till att det kunde vara bra eter som den inte rullar så mycket och på grund av partickelfiltret och det är det ända jag har gort åt bilen som rullat omkring 2000 mil, och han rekomenderade att när filtret håller på reineras så märksdet på bilen ochdå kunde man blåsa på med lite högre varv så hjälper det vilket jag iof viste eftersom jag hade en diesbil och det har jag praktiserat jag har ännu inte utfört någon riktig service på Dukaton uta bara bytt olja har inte haft några fel på den bara går och går,

sista gången jag var där då hade han två bilar inne för just det felet med partickelfiltret,
men det är vagt av Fiat att inte upplysa bättre om hur det skall skötas.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Man byter väl olja varje år på en husbil? oavsett med eller utan partikelfilter..

Det var inte det som var problemet.

För övrigt kör vi betydligt mer per år än de 1000 mil som någon förespråkare påstår är en gräns för oljebyte.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Jag har svårt att förstå vad partikelfiltret har med oljetryckslampan att göra.
Partikelfiltret är ju en typ av "katalysator" som fångar upp avgasernas partiklar. Beroende på körcykler od regeneraras filtret genom (oftast) att extra bränsle sprutas in när avgasventilen är öppen. Detta höjer temperaturen på avgaserna så sot och partiklar bränns bort.
Detta sker efter att motorn blivit ordentligt varm och vid högt varvtal/motorbelasning.
Ofta ser man svart rök ur avgasröret när detta sker.
Det borde inte ha med oljebyte att göra över huvud taget. (Felprogrammering?)

:confused::confused:
//W
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Jag har svårt att förstå vad partikelfiltret har med oljetryckslampan att göra.
Partikelfiltret är ju en typ av "katalysator" som fångar upp avgasernas partiklar. Beroende på körcykler od regeneraras filtret genom (oftast) att extra bränsle sprutas in när avgasventilen är öppen. Detta höjer temperaturen på avgaserna så sot och partiklar bränns bort.
Detta sker efter att motorn blivit ordentligt varm och vid högt varvtal/motorbelasning.
Ofta ser man svart rök ur avgasröret när detta sker.
Det borde inte ha med oljebyte att göra över huvud taget. (Felprogrammering?)

:confused::confused:
//W

Håller med dig helt och fullt. Som du skriver borde det ju vara, men....

Jag tror som du...felprogramering problemet är att Fiat inte lyssnar. :mad:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Lasse, jag har samma fenomen på vår bil med partikelfilter och blev lika chockad som du när oljetrycket började blinka på autoban i tyskland. Men det står klart o tydligt i instruktionsboken (Sidan D3, rubrik "Dags för oljebyte") att den lampan blinkar när oljebyte skall ske. Den lyser också i 30 sek efter start och blinkar återkommande i 30 sek intervaller med några timmars mellanrum.

Jag byter olja en gång mellan varje service alltså blir oljan bytt varje år och gör en återställning på lampan vid mellanbytet.

Har inte fått något riktigt svar om det har någon betydelse om man kör med lampan blinkande och har bytt olja. Känns som det vore det enklaste eftersom lampan till största delen är släckt.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Håller med dig helt och fullt. Som du skriver borde det ju vara, men....

Jag tror som du...felprogramering problemet är att Fiat inte lyssnar. :mad:

Exakt, det är det som är problemet med Fiat, ointresse och saknar kunskap.

Dom har fortfarande ingen ordentlig/fungerand organisation i Sverige.

När vi bytte husbil 2006 var kravet bl a att vi skulle ha partikelfilter. Och
hos Fiat var det inte påtänkt. Det reducerar avgaserna/kolpartiklar med 18000
ggr jämfört med utan så du gör en stor insats.

Har nu kört 9000 mil med Vws turbofemma utan det minsta problem.
Dessutom upplever vi det som att avgaserna förbränns på ett mycket
effektivt sätt.
Mitt avgassystem är fortfarande helt rent/blankt invändigt. Prova att dra
med fingret invändigt i slutänden på angassystemet. Har du sot,kanske
det är en felprammering på något sätt. Eller slökör du väldigt mycket?
I så fall får du "blåsa ut sotet"
Mvh
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Lasse, jag har samma fenomen på vår bil med partikelfilter och blev lika chockad som du när oljetrycket började blinka på autoban i tyskland. Men det står klart o tydligt i instruktionsboken (Sidan D3, rubrik "Dags för oljebyte") att den lampan blinkar när oljebyte skall ske. Den lyser också i 30 sek efter start och blinkar återkommande i 30 sek intervaller med några timmars mellanrum.

Jag byter olja en gång mellan varje service alltså blir oljan bytt varje år och gör en återställning på lampan vid mellanbytet.

Har inte fått något riktigt svar om det har någon betydelse om man kör med lampan blinkande och har bytt olja. Känns som det vore det enklaste eftersom lampan till största delen är släckt.
Hej
Jag fick samma fenomen på autobahn i sommras och körde med hjärtat i halsgropen in på en rastplats. Efter genomläsning av instruktionsboken hittade jag att oljan var kvalitetsmässigt förbrukad och skulle bytas. Detta var efter knappt 1000 mil körda. Jag kör normalt litet drygt 1000 mil om året och har alltid bytt olja och filter varje år men att skriva att man har 4000 mil som serviceintervall när det i verkligheten tydligen är 1000 mil luktar bedrägeri. Att man sedan använder oljetryckslampan som signal ser jag som mycket illa. Jag hade tur som precis var vid avfarten till en rastplats. Jag kunde blivit stående i vägrenen vilket ju inte är ett bra ställe att stanna på för genomläsning av instruktionsböcker. Partikelfilter är säkert bra ur miljöskäl men medför tydligen korta serviceintervaller och krav på mycket dyra oljor. Hoppas nu inte att det blir något mera filterstrul.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Det är tyvärr precis som Sven-Erik skriver, ointresse och okunskap från Fiats sida. I mitt fall skickade man senast fram en dam i kundtjänst som inte verkade ha en susning om vad det rörde sig om, hon hade tydligen bara fått uppdraget att kontakta mig och hänvisa till någon överordnads instruktioner som sa att oljan skulle bytas när oljelampan började blinka. Punkt slut.

Förvånansvärt att ingen med tekniska kunskaper kunde kontakta mig. Tydligen gällde det bara att slå från sig allt ansvar.

Visst kan man tycka det är bedrägligt att påstå serviceintervall på 4000 mil när den i verkligheten är 1000 mil.

Jag är visserligen ingen maskin eller motortekniker men undrar ändå hur partikelfiltret kan påverka oljekvaliteten. Partikelfiltret lär väl bränna ut sot eller annat skit med hjälp av ökad tillförsel av diesel och detta borde ju i så fall gå ut genom avgasröret och inte påverka oljekvaliteten?

Enl uppgift skall det också finnas en kontrollampa för partikelfiltret, och denna har jag för övrigt aldrig sett lysa.

Har från någon fått information att det slarvas otroligt med att nollställa bilens dator vid leverans och då visar datorn leveransår 2006. Kan detta vara en av orsakerna till problemet uppstår?

Sen kan man också fråga sig vilken information Fiat skickar ut till sina auktoriserade verkstäder när man där får informationen att det är bara att släcka oljelampan och invänta kommande serviceintervall.

Det känns inte riktigt seriöst skött från Fiats sida.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Om jag förstått det rätt är det viktigt att man använder en motorolja med låg askhalt när man har partikelfilter, men det får man väl förutsätta att verkstäderna känner till och verkligen fyller med olja som rekommenderats till just din motor med partikelfilter.
Men om man fyller på själv emellanåt, då får man se till att kolla vilken ACEA-klassning som krävs. B5?
// Göte J
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Om jag får gissa slarvas det säkert med att välja rätt olja, den är också mycket dyrare. Det är inte ens säkert att dom upptäcker att det är partikelfilter på bilen?

Lämnar man in bilen på en märkes auktoriserad verkstad utgår man väl från att oljan som fylls på är den rätta. Däremot känner jag, som novis inom området, tveksamhet då jag köper på mack. Att fråga personalen på macken är heller ingen garanti för att det blir rätt, tyvärr. Det finns otroligt många kvaliteter på olja för olika motorer, klimat mm.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

En fråga.
Kan man köpa en ny fiat utan partickelfilter i dag??
Bosse.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Hej
Jag fick samma fenomen på autobahn i sommras och körde med hjärtat i halsgropen in på en rastplats. Efter genomläsning av instruktionsboken hittade jag att oljan var kvalitetsmässigt förbrukad och skulle bytas. Detta var efter knappt 1000 mil körda. Jag kör normalt litet drygt 1000 mil om året och har alltid bytt olja och filter varje år men att skriva att man har 4000 mil som serviceintervall när det i verkligheten tydligen är 1000 mil luktar bedrägeri. Att man sedan använder oljetryckslampan som signal ser jag som mycket illa. Jag hade tur som precis var vid avfarten till en rastplats. Jag kunde blivit stående i vägrenen vilket ju inte är ett bra ställe att stanna på för genomläsning av instruktionsböcker. Partikelfilter är säkert bra ur miljöskäl men medför tydligen korta serviceintervaller och krav på mycket dyra oljor. Hoppas nu inte att det blir något mera filterstrul.
ENLIGT MIN INSTR BOK Fiat Ducato 2012 (Utg av upplaga 603.99.045-09/2011 - utgåva 3 - Sve utg tryckt 2012.06, 800 ex);

¤ Håller i stort sett med dig Bestliner betr oljetryckslampan men när den tänds med fast sken då är normalt konstrtörsmässigt (för ex p-bilar) oljan slut och blandas med luft (erforderligt smörjtryck har upphört) och då uppstår konsekvenser om man bara kör vidare.
¤ När oljetryckslampan (på Fiat enl instr boka) börjar blinka indikeras att den normala användningen av bilen/motorn/oljan lett till 1:a tröskeln av oljevarning (att man behöver byta olja). Dvs ofarligt att köra vidare bas bla på att fler varningar kommer innan det blir ett verkligt problem!
¤ Om oljan inte byts och man når den "andra tröskeln" för oljeförsämringen så tänds även motorsymbolen på i-panelen (och motorns max varvtal begränsas till 3.000 r/m - vilket man knappast kör med, HB ingen racerbil samt diesel).
¤ Om oljan ändå inte byts och man når den "tredje tröskeln" av försämringsnivå för oljan så begränsas motorns funktion till 1.500 r/m.
¤ Fiat rekommenderar att oljan byts vid 1:a "tröskeln" (och det har inget med utpekade serv-intervall (4.800, 9,600 mil eta att göra)!

Mina egna slutsatser är att motorn är med dessa varningar är väl skyddad/bevakad gentemot bestående skador (under lång men okänd tid eller körsträcka).
¤ oljebyten sker inte vid de vanliga serviceintervallen utan sker separat i samband med bilens egna indikeringar för oljebyten, helt OK tycker jag, detta finns att läsa i den "nya/riktiga" instruktionsboken på sidan 207! Där sägs även att oljan SKALL bytas minst vartannat år (oavsett serviceintervall, det första fö vid 4.800 mil)!
¤ tror ur teknisk synvinkel inte att partikelfiltret kan ha någon större inverkan på oljebytesintervallet eller oljekvaliteten (dieseln i sig utgör ju redan ett smörjmedel som konstr givetvis tagit hänsyn till, underligt vore det ju annars)!

Jag har tillsammans med Fiat i Kungsbacka komromissat och kommit fram till att göra min första service kompl hösten 2013. Räknar då med att ha kört ca 2.000 mil och oljan är då är också oljan nästan 2 år! Den stora grejen tycker jag är att serviceintervallen inte är anpassade för husbilar utan endast till distr-bilar som har helt annan användningsprofil!

Mina egna tankar kring problemartade bilars 1:a oljebyten;
¤ om snabbt påkommet oljebyte uppstår kan det bero på fel/otillräcklig info i bilens "mjukvara/arbetsförhållanden".
¤ Kanske pga; lång tid gått tiden efter 1:a oljepåfyllning av olja samt att kunden sedan kört bilen, fel kval av olja använts, oren olja, bilen körts med för motorn onormala (= ej förutsedda) körcykler.
¤ Fick min nya HB lev i apr 2012 med äldre utgåva av Fiats instruktionsbok, den jag hänvisar till ovan, krävde jag själv att få ut när jag upptäckte att 180 motorn inte ens omfattades!
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Det ska stå i instruktionsboken vilken olja som ska annvändas klassning osv
Relax var snabbare
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Lämnar man in bilen på en märkes auktoriserad verkstad utgår man väl från att oljan som fylls på är den rätta. Däremot känner jag, som novis inom området, tveksamhet då jag köper på mack. Att fråga personalen på macken är heller ingen garanti för att det blir rätt, tyvärr. Det finns otroligt många kvaliteter på olja för olika motorer, klimat mm.

Ja, om jag hade en bil med partikelfilter skulle jag nog kolla att jag verkligen får den rätta oljan. Jag kan tänka mej att en del av problemen som uppstår kommer av både amatörer och proffs som slarvar med sådant här, kanske av missriktad snålhet. Sedan körs nog en del husbilar alltför snällt så att regenereringen av partikelfiltret aldrig får chans att komma igång eller bli färdig, men det är ju en annan sak! :wideeyed:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Efter vad jag kan få fram mhj av aktuella Fiat instruktionsböcker och dubbelkoll med Fiat i Kungsbacka, så används samma olja till alla 3 lit motorer = gäller alltså för såväl 157 som 177 Hp modellerna, oavsett om de är utrustade med partikelfilter eller inte!

För dieselmotorerna ovan gäller;
¤ smörjegenskaper, syntetbas smörjmedel av halt SAE5W-30 kval Fiat 9.55535-S1
¤ orginal vätskor, Selenia WR P.E. Contractual Tecnical Reference N (grad)510.D07

Jag uppfattar att samma oljekrav gäller för övriga Fiat motorer from 2006 (men har inte gått längre tillbaka än så i tiden/modellerna)!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Problem med partikelfilter i Fiat Ducato 250

Hej Relax.
Du skriver.
¤ Fick min nya HB lev i apr 2012 med äldre utgåva av Fiats instruktionsbok, den jag hänvisar till ovan, krävde jag själv att få ut när jag upptäckte att 180 motorn inte ens omfattades!
Håller dom fortfarande på, jo det hände oss också 2010.
Mvh.
 
Toppen