• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Status
Stängd för vidare inlägg.

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Måste bara göra ett inlägg !

Jag kan faktiskt inte förstå hur man som husbilsköpare kan gå på tex Bengt i ökelljungas prissättning. Priserna på begagnat är ju inget annat än ett skämt ! 3 månaders garanti, tvättad in- och utvändigt och leveransservice är vad man får av den gode Bengt. Det han inte berättar att han tar i runda slängar ca 250-300 000 kr tvätt och garanti. Det torde vara den dyraste tvätten i hela Eu.

Anledningen till att en sån som Bengt kan hålla på är ju bara pga av att de svenska köparna inte förstår bättre. Jag tycker det är minst sagt anmärkningsvärt.

Nu påstår Bengt att han eu-anpassar priserna ! Vilket kvalificerat trams säger jag ! Hans priser är ju rena fantasipriserna jämfört med motsvarande bilar i tex Tyskland. När ska svenska smarta husbilsköpare börja ifrågasätta vad man får för sina pengar ? Det är dags att börja tänka efter !

Andreas
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Och var byter du din bil nästa gång? I Tyskland?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

för det kan du få en fin läg i spanien och en skoter på köpet !:yes:
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Så länge folk betalar det priset företaget begär finns ingen anledning sänka priset. Ett företag vill tjäna pengar eftersom de säljer mycket så har de tydligen rätt pris. Det är upp till konsumenten själv avgöra vad man vill betala. Finns andra alternativ köpa i Tyskland.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Vad menar du när du påstår att Bengt i Ö tar 250-300.000 för tvätt och lev.service. För detta lär du inte få något ekonomipris. Vore trevligt att veta hur du räknar och kalkylerar?
Har köpt ett antal husbilar och har aldrig träffat på en mer ärlig firma i branschen.
Bättre service och ärligt bemötande får man leta länge efter. Tror du att det är bättre att
importera en bil från Tyskland utan några som helst garantier. Detta för att ev. tjäna ett
antal tusenlappar i lägre pris!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Jag tror att han bara slänger ur sig nåt för att starta en tråd
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Anledningen till att en sån som Bengt kan hålla på är ju bara pga av att de svenska köparna inte förstår bättre. Jag tycker det är minst sagt anmärkningsvärt.
När ska svenska smarta husbilsköpare börja ifrågasätta vad man får för sina pengar ? Det är dags att börja tänka efter !

Andreas

Andreas, var och en som köpt sin husbil har säkert tänkt efter och noga övervägt alternativen innan köp. Att påstå att alla som handlar i Sverige inte förstår bättre tycker jag är ett grovt påhopp och övertramp.
Det är bra med tips och idéer, men viktigt att man respekterar andras val.
Jag har själv handlat i Tyskland och är jättenöjd, men tycker givetvis inte att de som handlar i Sverige är sämre människor än mig.
Ditt inlägg upplevs förmodligen som väldigt provocerande mot de som inte gjort som du tycker man ska göra.

Som sagt, ge tips, kom med råd, frågor med mera, men respektera andras val....;)

/Ludde
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Ursäkta men vad menar du med att importera från Tyskland 'utan några som helst garantier'?

Fiat chassi 2 år garanti även i Sverige.

Fukthetsgaranti minst 5 år, inga problem.

Vad avser bodelen minst 2 år på kylskåp, värme, fläkt, toalett, spis,
markis m m.

Det är bara att vända sig till leverantören. Thule vad avser markis t.e.x.
Vad kan i övrigt gå sönder de första åren vad avse bodelen?

Och det skilje betydlig mer 'än några tusenlappar'.

Kan du möjligen tillhöra den s.k. branchen?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Jag gjorde mitt första köp hos Biö 1974. Och har under årens lopp gjort en del affärer med dom.
Det har alltid varit lätta att ha att göra med och komma överens med vid köp.
Även garantiåtaganden och försäkringsarbeten som stor hagelskada m.m. har utförts på ett mycket bra sätt.
Jag har absolut inte haft någon anledning att byta handlare.
Med min erfarenhet av företaget, kan jag bara rekommendera dom.

Krister.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Måste bara göra ett inlägg !

Jag kan faktiskt inte förstå hur man som husbilsköpare kan gå på tex Bengt i ökelljungas prissättning. Priserna på begagnat är ju inget annat än ett skämt ! 3 månaders garanti, tvättad in- och utvändigt och leveransservice är vad man får av den gode Bengt. Det han inte berättar att han tar i runda slängar ca 250-300 000 kr tvätt och garanti. Det torde vara den dyraste tvätten i hela Eu.

Anledningen till att en sån som Bengt kan hålla på är ju bara pga av att de svenska köparna inte förstår bättre. Jag tycker det är minst sagt anmärkningsvärt.

Nu påstår Bengt att han eu-anpassar priserna ! Vilket kvalificerat trams säger jag ! Hans priser är ju rena fantasipriserna jämfört med motsvarande bilar i tex Tyskland. När ska svenska smarta husbilsköpare börja ifrågasätta vad man får för sina pengar ? Det är dags att börja tänka efter !

Andreas

Gör en jämförelse med ALLA handlarna i sverige så ser du att de alla har betydligt högre priser än de Tyska handlarna, det är inget konstigt all handel i EUROPA är inte likriktad.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Tillhör inte någon i branschen. Väldigt många köper sin husbil av privatpersoner i Tyskland och tycker då att de har gjort en "bra" affär. Ofta skiter det sig fullständigt!
Måste vara bättre att köpa av en auktoriserad handlare i Sverige. Vad jag pratar om är
begagnatmarknaden.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

så är det,,vi väljer var vi handlar,,vi tipsar till höger o vänster,,ock visar respekt för varandra,,

vad sägs om en adria sun living,,garage-långbäddar m.m.i tyskland då,,blir vår nästa bil..385.000 spänn,,helt ny,,
inkl,,full tank på pråmen i puttgarden naturligtsvis:D

sen kommer en ny logga på bilen,,är det utan risk?
kan man gardera sej att klistra den på undersidan??
i.of sej kan man ju hamna där också,,men,,vad tror ni?

risken är väl ganska minimal? o skulle man hamna där så ser man ju inte nåt ändå,,tror jag,,hej då,,ja har tre nya ställplatser,,kommer efter ett visst klargörande,,
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Detta måste vara en av de tokigaste trådstarterna i HBKs historia.... hur i hela friden kan man vara så nollställd så att man inte ens kan räkna....? BiÖ är ett av de lönsammaste och äldsta företagen i branschen... inte blir man det på att vara ett företag som beskrivs av trådstartaren....av egen erfarenhet efter fyra husbilsköp så kan jag bara säga att jag är otroligt nöjd och även om det hänt en del på vägen med mina affärer....senaste köpet t.ex. en del problem... men ett års garanti på både bodel och bil.....på en bil av årsmodell 2007....löste detta elegant! Att jag sedan är boende i närheten av BiÖ... gör ju så klart att det för mig är extra bekvämt...men en koll av BiÖs kunder vad det gäller deras nöjdhet med service och affärsmoral så skulle jag nog tro att 99% är nöjda! Bemärk också att det är mellanpris som räknas i alla affärer...en handlare kan upplevas som dyr men mellanpriset kanske ändrar den tanken... så har det varit i samtliga mina köp! Det skulle vara intressant att höra av de HBK:are som handlat av BiÖ och som INTE är nöjda...
 

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Hoppsan, det var värst vad många ömma tår jag trampade på! "En av de tokigaste trådarna i historien"' man tackar !

Självfallet vill jag inte "fördumma" någon som köpt husbil hos svensk auktoriserad handlare. MEN, när en så pass seriös handlare som Biö påstår sig eu-anpassa priserna då anser jag det är dags att reagera. Det är ju direkt vilseledande och inget annat, lurendrejeri helt enkelt !

Jag kommer härmed ge ett konkret exempel.

Jag köpte nyligen en halvintegrerad dethleffs, 2007, 2000 mil relativt välutrustad, 2,3 l motorn på Ducatochassi, en ägare, bilen i princip i nyskick. Pris efter regbesiktning, exakt 300 000 kr. (Samtliga importkostnader inkl resa är medräknat)

Därefter besöker jag av en händelse Biö och hittar en Kabe Travelmaster, års 2007, 3800 mil, 2,3 l motor på Ducatochassi. Bilen har ugn och vattenburen värme, i övrigt var utrustningsnivån densamma. Planlösning i princip identisk. Aktuell bil har sannolikt stått still ute länge då grönalger börjat växa och däcken var halvfyllda med luft. Pris: 649 000 kr

En prisskillnad på 349 000 kr. Jag är fullt medveten om att Kaben ska vara dyrare, frågan är hur mycket som är skäligt ?

Vad skiljer då ? Vattenburen värme, ugn, svensktillverkad bil. Självfallet är det värt något, frågan är hur mycket ? Hos Biö får man ju dessutom 3 mån garanti, bilen tvättad och leveransservad, inte illa det heller ! MEN, återigen vad kostar det, det måste man börja fråga sig ! Bilen har dessutom gått nästan dubbelt så långt. Är det verkligen värt 349 000 kr ? För mig är svaret klart som korvspad, men självklart lämnar jag valet öppet för dem som vill gynna i detta fall Biö.

Hursom, att påstå att det är en eu-anpassning som Biö gör i sina annonser på nätet, är minst sagt vilseledande därför att det helt enkelt inte är sant. Biö anger bla att de har kostnader för sina garantier........som om en auktoriserad tysk husbilshandlare inte har garantikostnader.

Jag har importerat husbilar från Tyskland i 15 år, ca 1-2 bilar per år. Jag har aldrig någonsin upplevt något problem någonstans. Servicen hos seriösa handlare är långt långt ifrån vad svensk husbilsmarknad klarar av. Detta beror sannolikt på den otroligt mycket större volymen i Tyskland jmf med Sverige.

Svenska handlare har på ett medvetet och effektivt sätt lyckats driva tesen att det är "skumt" med privatimport och hålla sina löjligt höga begagnatpriser uppe. Sen att den privatimporterade bilen är tillverkad i samma fabrik som den sk svensksålda, det är en annan femma.

Meningen med min tråd var att skapa lite debatt kring ett faktum som förr eller senare kommer hinna ikapp svensk husbilsbransch. Jag har iaf inte lust att bekosta Biö fönsterputs, för det lär han behöva med den fastigheten:twitcy:

Tack för ordet.

Andreas
 

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Vad är det som skiter sig fullständigt ? Det får du faktiskt utveckla lite, för jag förstår inte alls vad du menar. I mina öron låter det som om du inte har den blekaste aning om vad du pratar om. Men du kanske har på fötterna med det påståendet, så jag väntar med nyfikenhet ditt svar !

Vänligen
Andreas
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Om du har importerat husbilar 1-2 ggr om året i 15 år så får man väl förutsätta att det rör sig om yrkesmässig import... vilket jag är säker på att skattemyndigheterna gör...och då är det lättare att förstå dina prismässiga fantasier/jämförelser...men det är så mycket svårare att förstå att det ens finns en enda husbilsförsäljningsfirma kvar i Sverige eftersom det borde vara fullkomligt idiotiskt att bedriva seriösa företag med den prisbild och din jämförelse med "privatimport" vad det gäller garantier och service...det finns ju trots allt en anledning till att det säljes en hel del husbilar i Sverige av SERIÖSA handlare som tar ansvar för sina försålda produkter och kunder...jag har full förståelse för de som på egen hand har kunskaper och vill handla sin husbil utomlands men att smutskasta företag som bedriver seriös/skattemässigt laglig verksamhet i Sverige (vilket du inte tycks göra) tycker jag är rejält övermaga!!! Vi är nog rätt många i detta land som är beredda att betala en del för den trygghet som det innebär att handla i Sverige...efterhand kommer så klart även EU:s prisbild att påverka konkurrensen vad det gäller handlarna i Sverige!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

För att jämföra äpple och äpple.

BiÖ har tre 2007 Charthago I 51 bilar, prissatta 799 000 till 849 000 kr.

Mobile.de har fyra 2007 Charthago I 51 bilar, prissatta 422 000 till 594 000 kr.
Så ser prisbilden ut, inget ovanligt alls.

Jag ger trådskaparen 100% rätt i sak, men underkännt i framförande.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Jag handlade av Bengt i Örkeljunga.
Perfekt bemötande
Perfekt service.
Perfekt garantibemötande.
Trevlig personal.
Ställer alltid upp.
Detta tycker jag är värt massor.
MVH KEJO 20
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Jag handlade av Bengt i Örkeljunga.
Perfekt bemötande
Perfekt service.
Perfekt garantibemötande.
Trevlig personal.
Ställer alltid upp.
Detta tycker jag är värt massor.
MVH KEJO 20

Detta tror jag de flesta kan skriva under på som handlat av BIÖ. Frågan är då hur mycket mer är detta värt i kronor det är upp till varje köpare att bedöma detta.

Det vi istället skall koncentrera oss på är varför priserna på husbilar är så mycket högre i Sverige gemfört med Tyskland. Vid köp är det upp till varje individ att välja var man vill köpa sin husbil. Den dagen då fler och fler köper i Tyskland, kommer självklart priserna i Sverige att sjunka.

Kan hålla med trådskaparen att EU anpassning av priserna inte är en bra skrivning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen