• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Att ohmmäta en mångvarvig spole visar bara att det inte är avbrott i den. Ett enda kortslutet varv ser man inte men det påverkar funktionen.
Om man har tillgång till ett oscilloskop och en funktionsgenerator (eller sveputgång på skopet), kan man mäta över spolen och mata en fyrkantvåg via en kondensator. Man kommer då att se en dämpad självsvängning på skopet. Ju sämre spolen är desto mer dämpad svängning! Denna mätning bygger på att man vet hur ungefär hur det ska se ut på en frisk spole.- Men om man tar en koppartråd och lägger ett varv runt spolen och kortsluter samtidigt som man tittar på skopet, ser man då att det inte påverkar så mycket, då finns kortslutningen redan i spolen! Stor påverkan, spolen frisk!
Jag har själv använt metoden på högspänningstransformator till tv-apparater och vet att det ganska lätt att se om frafon är kass eller ej.
// Göte >J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Jag vill bara tillägga att det instrument mopedreparatören använde bestod av något relä som pulsade ut ca:6v till spolen och sen kunde man ställa ett gnistgap bestående av ett par spetsiga skruvar och då såg man hur bra det gnistrade. Fanns ett instrument med en visare men vad det mätte vet jag inte.
Själv har jag använt ett ficklampsbatteri 4,5 volt och ett vanligt stift, om man har flera spolar kan man jämföra lite. Men man ska nog ha gummihandskar.
Man kan även ta en vanlig skruvmejsel eller liknande och känna på magneten på några svänghjul för att få klart för sej om magneten är för dålig för att ge bra gnista. Fina instrument är nog bra men man brukar inte få med några värden vad det ska vara och sen brukar bruksanvisningen vara skriven på kinesengelska och sånt är jag för gammal för att lära mej numera.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Jag letar efter ett objekt för kommande höst-vinter.
I Hallands inland hittade jag ett garageobjekt men är osäker på om jag skall satsa på det.
Verkar vara en Puch MS50 1957.
Alla delar verkar finnas men i vilken kondition?
Motor, tank och övriga delar finns i två kartonger som jag inte fotograferade.
Skall jag satsa på detta???
Puch-3.jpg
Puch-4.jpg
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Nja nyskick är det inte,har köpt den i detta skick och det finns endel att önska fortfarande.
Men det får bli ett rullande renoveringsobjekt så igår fick framgaffel en genomgång och nya Chrome hylsor.
Du får se den på Lergökaträffen.

Lars
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Det är ju bara du som kan svara på om du ska ge dej in i detta projekt, men just nu är det höga priser på dom och det finns som sagt mycket delar.
Man måste ju känna något för projektet. Tror du blev lite trött på ditt sista projekt och det här är väl mer din stil och något som är praktiskt användbart.
Hade en sån själv, utan plugg gick den riktigt bra den är så lätt att lyfta framhjulet var enkelt. Den hade trampor och en liten ljuddämpare under som vespa, men det bytte man ju ut.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Rätt analyserat bengtic.
Knallert-renoveringen var inte så intressant och dessutom svår att få i mål.
Har ännu inte fått besked från leverantören när reservdelarna kan levereras.

Det känns mer rätt med ett Puch-projekt men vi får se om det kan bli napp till ett vettigt pris.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Nu har jag chans att komma vidare med både Solex och Stålpilen.
Fick tag på membran och kondensator till Solex och en kondensator till Stålpilen.
Hos Alvars i Vargön.
image.jpeg


Fortsätter sökandet efter ett höstprojekt. Jag har till oktobermörkret på mig.
Hoppas på en bytesaffär, Svartqvarnan mot ett Puch MS50-vrak och så lite klöver däremellan. Efter att ha åkt BMW så känns det som att åka på en förväxt moppe att åka på Svartqvarnan så den skall säljas.

På årsmötet var det flera som uttryckte önskningar om en fortsättning på mina renoveringar, jättekul att höra. Ett problem är att koppla ihop nick-name med ansikte och personnamn men jag vet vilka som följer mig.
Återkommer.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Vad händer?
Fortfarande inget höst-projekt men det finns ju tid ännu, fortsätter att leta.

Solex, ny kondensator till tändningen och nytt membran till bränslepumpen gjorde gott men nya problem uppstår.
Att cykla igång motorn går inte, drivrullen slirar mot däcket när jag släpper pysen. Tar hjälp av en skruvdragare med en hylsa som passar på svänghjulsmuttern för att starta den. Men skall jag behöva ha med den starthjälpen när jag är ute och kör??? Solex är nog inte mitt största intresse.

Vad gör man en solig dag? Jo vädrar de gamla fordonen. Här på utfärd med HBK leifp på Husqvarna Novolette 1956 och jag på Puch MS50V 1958. 15-åringarna är från decenniet innan mopparna.
Husqvarna-Puch.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteranmoped

Floridan!! Vilka minnen själv hade jag en Dakota, och ser framk emot att följa ett renoveringsobjekt av en sádan.
Tog den pá min 15 ársdag och körde ner till byn för att bli stoppad av polisen.
Men nää dom hade annat att göra. Förstra gángen man körde lagligt....
Kanske hade för mycket fjun pá överläppen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

På moppe-sidan är det rejäl uppförsbacke.
Två alternativ missade :-(

1. Var först intresserad att sälja men ångrade sig.
2016-04-23 16.09.27.jpg

2. Var lite feg och begärde några fler bilder på en Puch-annons i Classic Motor.
Svar: "Den är såld".
Tydligen skall man bevaka brevbäraren, snabbt bläddra igenom annonserna, kasta sig i bilen och ringa under färden för att få reda på vart man skall åka och sedan slå till direkt.
2016-07-29 18.26.30.jpg

Höstens projekt blir en Rödqvarna MC 118cc i denna tråden:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/813792
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Nu kan jag skriva i denna tråden också. Köpte en Zundapp idag från 1974 och där står 12183,5km på mätaren. Den ser helt orörd ut, man kan ju undra var den stått och vilat sig i alla år? Nu skall det köras på moppeträffar.
 

Bilagor

  • 20160812_113806.jpg
    20160812_113806.jpg
    198,8 KB · Visningar: 8
  • 20160812_114152.jpg
    20160812_114152.jpg
    130,3 KB · Visningar: 6
Toppen