• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Tack för tipsen!
Jag börjar med att öka avståndet mellan brytarspetsarna så får vi se hur den motsträviga knallerten uppför sig.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Visst kan det vara kondingen men tycker nog du kan köra för länge för att just den ska vara trasig.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Veteranmoped

Visst kan det vara kondingen men tycker nog du kan köra för länge för att just den ska vara trasig.

Det brukar vara så att när kondensatorn blir varm kan det uppstå problem, kanske värt att prova och byta till en ny.

:mcride:

Såg nu att någon hann före mig med det tipset, men här kommer ett till.
Membranet som du visade på en bild ser inte så "roligt ut" och i kontakt med bensin kan membran svälla en del, och finns det då sprickor eller små hål, ja då blir det ju inte tätt, och membranets funktion sätts ur spel, sedan kan ju membran torka och bli hårda och tappa "effekt",byt och prova igen, inget kommer att självläka om man säger så.
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Det tar tid att komma i mål.
En vild idé är att HBK leifp skall köra Novolette och jag Solex på Lergökarallyt men jag vill ju som sagt, komma i mål.

Solex:
Har bytt brytare.
Att jag skall byta kondensatorn står klart för mig men skall jag även byta tändspolen? (övre till höger om någon undrar)
Den ser inte "jäst" ut men den är i alla fall 54 år. Ge mig ett råd.
Solex-1.jpg

Stålpilen:
Har bytt brytare.
Motorn drar inte ordentligt så jag tänker även här byta kondensatorn.
Frågan är dock om jag skall byta tändspole också? Den ser inte "jäst" ut men är runt 60 år. Ge mig ett råd.
Stålpilen-1.jpg
Stålpilen-2.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteranmoped

för 50 år sedan tillverkades dessa condensatorerna på några mikrofarad av aluminio folie som rullades med tjära och papper.
Med tiden och värme så ändrades avståndet. Capasitansen ändras och condensatorn få dår en annan farad (uppladdning) Mycket vanligt fel på gamla rör aparater..

Dom här gamla mopparna är ju okså gjorda med rör:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50607

Guest
Sv: Veteranmoped

Hej Robert skaffa Stora Tvåtaktsboken där kan du läsa hur man lindar om primärspolar o monterar utapåliggande tändspole 50,60,70 år gamla spolar som sugit åt sej fukt är inte att lita på utan det blir överslag när dom blir varma.Åke
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Ser ut att vara en ILo men de hade ju ofta stefaspole som var väldigt dålig tålde inte mycket avstånd på stiftet, prova med mindre kontaktavstånd på bägge mopederna 0,4mm.
Inte bara spolarna åldras utan även magneterna vilket gör att det blir dålig gnista, man får tänka på att kompressionen i cylindern gör att en gnista som ser ok ut kanske inte slår över i cylindern.
Har man dåliga magneter så behöver de bytas eller magnetiseras upp av en verkstad som har sån utrustning.
Och måste tillägga magneterna blir sämre i värme också.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Motorn på Stålpilen är en NSU 51 ZT med Bosch tändsystem.
På den andra "Monarpeden" Erlan sitter en ILO-motor så jag tar ändå det rådet till mig.

Börjar med att byta kondensator på Stålpilen. Det är svårt att hitta en tändspole Bosch med 50 c/c. Det finns i Tyskland för 50€ och hos en svensk handlare för 795kr, visserligen slut i lagret.

En tändspole till Solex kostar 399kr, frågan är om snålheten bedrar visheten om jag håller på att experimentera istället för att köpa.

När jag höll på att renovera min Puch MS50 från 1958 pratade jag med en proffs-renoverare. Han sa att han alltid bytte brytare, kondensator, tändspole, tändkabel och tändstift på sina objekt. Detta oavsett vilket skick det var på de befintliga.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Har en bekant som jobbat med mopeder inte japaner och kineser i en stor del av sitt liv, han har en verkstad med en gammal apparat som han testar tändspolar med för att se skicket, han får ett värde där på en mätare. Han berättade efter lång erfarenhet att kinesiska nya spolar som säljs som reservdelar till äldre mopeder ofta har ett väldigt lågt värde och att det ofta är problem med att få mopederna att gå bra det måste vara små avstånd på stiftet.
Allt jag kan har han lärt mej vi är numera bägge pensionerade och sitter och pratar mopeder timmavis.
Kondensatorer har ungefär samma värde och gör samma jobb det är bara den fysiska storleken som skiljer.
I den mån det går att justera är det viktigt med så litet luftgap mellan magneten och spolen, kraften minskar med kvadraten på avståndet.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Har sålt en av mina motorcyklar http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/789868
och jagar ett projekt för kommande mörka årstid.
Och kan man tänka sig, köparens pappa har en moped från 1958 som är lite rostig och.......
Kanske det kan vara ett objekt att köpa. Mer info kommer så småningom.

Väntar fortfarande på besked från moped-reservdels-handlaren som i sin tur väntar besked från tillverkaren i Asien. Hm, kanske är diskutabel kvalitet på den tändspolen om jag läser bengtic rätt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Såg några objekt på blocket östergötland, en 98cc rex en sån hade min far och gav den till mej innan jag förstod att den gick att starta skruvade den i bitar....
Mannen ifråga har en massa fordon men har ett dåligt rykte, som jag inte skriver här.
Borde ju vara något alldeles extra eftersom du har väl snart varit på det mesta, några drömmar måste du väl ha? Dela med dej!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Det verkar finnas många före-detta-mopedister inom Husbilsklubben.se, kanske även många som fortfarande är det eller som fått ett eller flera återfall.
Att renovera ett objekt under den mörka årstiden är ett sätt för mig att slippa gå i ide och det är tacksamt att skriva i denna tråd och få glada och värdefulla råd från expertisen.
Det är nog också så att 15-åringen inom många vaknar till liv och man känner igen sig i mekandet och kanske även förnimmer lukten av blårök.
Du får gärna skriva kommentarer och ge goda råd i denna tråd. På träffar kommer det ibland fram HBK:are som säger att de följer mina objekt och ber mig fortsätta. Det känns extra bra med sådana kontakter!

Igår gjorde jag ett startförsök i verkstan av Monarped-Erlan och hade "glömt" att sätta tillbaka ljuddämparen. Mina aktier föll som en sten men har stabiliserats något nu. M säger att "så gör man inte i ett hus där det bor någon". Hon är klok och jag är det inte.

Jag har en barnslig förtjusning i Puch-mopeder från sent 50-tal. Att få tag på en sådan igen, helst någorlunda komplett men gärna i ett bedrövligt tillstånd, det hade varit något det! Kanske en Vespa men jag har inga särskilda relationer till det åkdonet annat än att de var väldigt populära på 50/60-talet.

Tänk om man kunde få upprepa detta!!!
Puch-2.JPG

Puch-3.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Då är vi två som gjort samma sak, under min tid i hyreslägenhet hade jag ett speciellt rum fd. badrum, där det renoverades mopeder. Tillgång till
en fullutrustad verkstad gjorde att man kände sej tvungen att testa lite, och vadå grannarna festade ibland så lite kunde de få tillbaka.
Vespa har jag haft v50 mopeden och popolino 125 likadan med olika cylindervolym.
Funderar du på köp så kolla rosten först, finns lite svårsvetsade ställen eftersom det som på puch är pressad plåt kontruktion.
Min erfarenhet är att motorerna är dåligt balanserade och det är ganska stor massa i svänghjulet så vibrationer i sadeln är vanligt. Inte så roliga att jobba med.
Puch vet ju alla vad det är men svårt idag att hitta ett vettigt exemplar nästan allt är förstört eller sönderskruvat och det som är vettigt betingar alldeles för höga priser.
Prisbilden och intresset följer det man vid den tiden hade eller längtade efter. Fanns knappt japaner då och i sånt fall fulimporterade från finland danmark tyskland.
En monkeybike ev. från finland med fyra växlar vanlig koppling och fyrtakt vad sägs om det. En riktig motor överliggande kam massor att fixa till förmodligen. Hade en sån....
Ser ut som en löjlig minimoppe men känns mera mc än man kan tro betydligt mer än större maskiner, kvalitet och rolig att köra.
Bara ljudet när den går på tomgång utan skrammel är värt att höra. Jag tror man kan ställa den på tomgång i ett antal timmar och den bara går hur fint som helst. Men det måste vara orginalet Honda.
Fanns nog en del Riktiga som togs in som lätt MC 3växlade med halvautomat idag blir de ju billiga som mc mycket billigare än en EUmoppe i försäkring. Bensinförbrukningen kan man glömma, komforten är riktigt bra för fullvuxen svensk.
Det är min rekommendation sen är den så liten att inte det blir några problem, t.om. när jag körde promenadspåret fick jag glada miner, och ljudet vid avslag var inget någon kunde klaga på.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Missuppfattade du menar förståss skotermopeden av puch, jo min bekant håller på med en sån nästan färdig, men det är en 60cc mycket ovanliga i sverige eftersom det var mckort och inga billiga maskiner på den tiden.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Hur mäter man "konditionen" på en tändspole?
Jag har kopplat Solex tändspole till en multimeter inställd på Ohm RX10 och polerna till gods och till kabeln som går till kondensatorn.

Jag är inte bra på detta.
Säger mätvärdet någonting av värde?
Skall nästa test ske med tändspolen uppvärmd?
Tändspole-1.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Nå går jeg ut på tynn is, men normalt måler en spoler i henry det er en induktanse. For å klare denne målingen trenger en vekselstrøm eller pulser, likestrøm måler resistansen i ohm og det eneste en kan avgjøre med sikkerhet er om det er brudd eller full kortslutning. Men om en vet hvilken resistanse spolen har orginalt så kan en lavere motstand tyde på et overslag mellom viklingene. Høyere motstand skulle ikke forekomme uten ved kontaktproblemer.

Det spesielle er at 2 spoler med samme induktans kan ha ekstremt forskjellig motstand målt med multimeter.
 
Toppen