• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Veteranmoped

Jo om den inte hette Montana, den fanns som fyrväxlad och fick man tag i en sådan motor att sätta i en Dakota visste inte polisen det när dom provkörde, jag vet en kille från Hunnebostrand som klarade en koll på det viset.

Puch Arizona hette väl den 4växlade.....
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Veteranmoped

Moppefeber : sportmoperna du drömde om - Johansson, Claes (9789185581283) · Bokia

Enkulturgärning att fixa till en moped, det är en del av vårt svenska teknik-arv!
Boken i min länk "Moppefeber av Claes Johansson" är helt suverän.
Massor av fantastiska bilder och hela historien om mopeden, det svenskaste av svenska fordon.
Rekomenderas starkt!

Ordet "Moped är för övrigt sammansatt av "motor och pedaler" och inte en förkortning av "motorvelicoped" som ofta påstås.
Förklarligt då skaparen av ordet, jornalisten Harlad Nielsen"Cylander", i efterhand påstod att det stod för "motorvelicoped" trots att han tillverkade ordet mo-ped 19 år tidigare enbart med orden motor+pedaler.

Ett helsvenskt ord som är internationellt, bara en sådan sak gör att mopeder är viktiga för mig.

Bild på min Puch Dakota 3000 som fixades till för ett par år sedan:
 

Bilagor

  • 20110 010.jpg
    20110 010.jpg
    2,1 MB · Visningar: 30
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteranmoped

Kul det här med renovering synd att jag inte har tid med ett sådant projekt just nu. det skulle nog bli en Montesa eller liknande.

Till frågan

Blästra bort all färg en handblästerpistol kostar inte mycket. den är betald med första jobbet om du har kompressor.

Med samma pistol kan du glasblästra motorn den blir ny.

När det gäller dekaler så tror jag att ledkungen har en plotter och kan skära ut nya av samma vinyl som används till flygplan,den är väldigt tunn och man kan klarlacka över den. Om du kan rita upp dem i datorn i hpl format så underlättar du för honom.
Vad som också är viktigt är att du använder rätt typ av färg altså inte modern vattenbaserad. Bror Axelsson kan nog svara mera om detta.

Renoverad själv en gång en Yamaha RD 125 a den såg inte fabriksny ut förrän jag bytte ut alla skruvar till nya cromade och zinkade.

Lycka till
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Veteranmoped

Kan Mr Bean så skall väl jag kunna. Kul nostalgitråd som väcker minnen.
Jag kom på att jag har en Solex knallert med motor på framhjulet som står och dammar i förrådet. Dåtidens "elcykel" man kanske skulle se om den går in i husbilsgaraget.
Nu skall den fram och få visa vad den kan. Svenskt forum for Velosolex, Solex, Knallert ägare Solexine

Bosse
 

Bilagor

  • solex.jpg
    solex.jpg
    63,8 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Stämmer Bror, Viktoria hade också en modell som heter MS50.

Hade en exakt sådan som första "riktiga" moped vid fyllda femton år och före detta flera påhängsmotorer typ Viktoria och Fuchs. Skojigt värre.
Minns denna moped som mycket lättrimmad och det gick att få en ruskig sprutt på den.
Skulle gärna köpa en igen och ha lite skoj med.
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Hej!

Jag ser fram emot hur det går med din renovering. Själv har jag en Apollo 1954 med expressmotor. Den är är helt i original, till och med originaldäcken sitter på. Det står Apollo Motorette på dem. Expressmotor är också något helt unikt. De köptes upp av DKW något år senare och försvann.

Jag vet att det finns forum för mopedrenoveringar och att det finns nytillverkade stripes m m att köpa.

Min renovering kom av sig innan den började. Jag hoppas dock att det kommer att finnas tid och lust för att fortsätta arbetet.

Mvh

Home-car
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

@ Bäckmark: Vilken pärla, vilket imponerande jobb. Den verkar vara återställd till nyskick. Jag nöjer mig med att mina blir i körbart skick. Skulle sedan delar passerat "bäst före datum" så försöker jag fixa till dem från grunden. Resultatet blir en blandning av patina och återställt. Ultra-ortodoxa-renoverings-experter månde förfasas över resultatet men jag är rätt nöjd.

Just nu håller jag på att rikta, spackla med 2-komponentsspackel, slipa, slipa, slipa......
Här gäller det att vara uthållig.
 

Bilagor

  • PICT1110.JPG
    PICT1110.JPG
    92 KB · Visningar: 18

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Lite fler bilder.
Framhjulet efter borttagning av den handmålade färgen.
Bakhjulet färdigrestaurerat.
Bastun tjänstgör som "färdigvarulager".
Garaget tjänstgör som "råvarulager" för delar som skall renslipas utomhus.
 

Bilagor

  • PICT1116.JPG
    PICT1116.JPG
    93,1 KB · Visningar: 18
  • PICT1108.JPG
    PICT1108.JPG
    79,1 KB · Visningar: 18
  • PICT1112.JPG
    PICT1112.JPG
    106,9 KB · Visningar: 16
  • PICT1115.JPG
    PICT1115.JPG
    114,3 KB · Visningar: 17
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Veteranmoped

Vi har samma inställning till detta Robert, min Puch är också en blandning mellan nytt och gammalt.
Min är inte renoverad så bra att "experter" hyllar arbetet men är fin nog för mig
Det viktiga är att et motorfordon blir körbart, sedan kan det dessutom få se fint ut också med det är faktiskt sekundärt.
En moped som inte går är "död" men en som fungerar är levande historia.
Det var en del jobb även med min Puch men vad gör man inte för att få äga den moppe man drömde om när man var 13-14 år?

Roligt att se bilderna på ditt arbete, här är lite bilder från när Puchen fixades till:
 

Bilagor

  • Puch T-shirt 025.jpg
    Puch T-shirt 025.jpg
    1,6 MB · Visningar: 15
  • Rocky 003.jpg
    Rocky 003.jpg
    2,3 MB · Visningar: 12
  • -010 001.jpg
    -010 001.jpg
    1,7 MB · Visningar: 11

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Rubriken "Veteranmoped" valde jag för att du som har varit, är eller kommer att bli moppeintresserad skall kunna bidra med bilder, råd och tips om mopeder av -82 årsmodell eller tidigare och som kan tillsammans med 6volts svänghjulsgenererat svagt gulfärgat ljus lysa upp i höst-vintermörkret.
Jag kommer att lägga ut bilder på renoveringen av mitt objekt men är tacksam om du fyller på med information i detta ämne.

Med Autosol, polervax och lumpskiva kan 58 års smuts och oxid försvinna och nytt liv väckas i aluminiumdelar.
 

Bilagor

  • Alu1.jpg
    Alu1.jpg
    35 KB · Visningar: 9
  • Alu2.jpg
    Alu2.jpg
    40,6 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Någon som har ett sådant bakljus som bara ligger och skräpar?
Jodå, det är en Micra -88 som står bakom moppen. Blir veteranbil om 6 år men - men, skall jag hålla på så här???
Den behöver svetsas i balkarna, hua, inget för mig men kanske för någon annan?
 

Bilagor

  • bild (6).JPG
    bild (6).JPG
    83,7 KB · Visningar: 13
Toppen