• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Du vet att vi inte tröttnar på dina projekt i första taget... Härligt att se och läsa om dina projekt, är bara så imponerad av din entusiasm och uthållighet!!!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Veteranmoped

En känslig fråga:rolleyes:
När man lever ut pojkdrömmen fullt ut.....ingår det inte en viss viktkompensering i "tänket"..?
Jag menar så här att med moget kunnande och i viss mån bättre möjligheter så vore det inte skoj att sänka nån avgasport nån mm och kanske höja nåt insug?

Ta inte illa upp, men när man var i "Moppeåldern" så var det självklart att alla pysar fixade efter förmåga:), och det var ju mycket "Try and error". I mitt fall mest "Error"!

En gång så hade lyckats att få upp min Puch Florida på bakhjulet mitt i våran lilla stads centrum och precis i denna lyckans stund så kom våran stads mest fruktade Polisman i Amazonen!
Det blev så klart en Polismässig rundpall på Amazonen och en prejning av denne nu riktigt pinknödiga unge man:oops:
Jag hade haft sinnesnärvaro att öppna upp det ställbara innan stoppet skedde.....nåväl denne kraftiga Polisman frågade mig "är moppen trimmad", nääää, blev det darrande svaret!
Då skall jag testa så de nu ännu mer skräckinjagande Polismannen och äntrade min Puch. I väg bar det i ett kraftigt rökmoln för motorn gick ju fett som tusan, men jag såg bara en stor röv när Polisen böjde sig ner och magrade av blandningen med det "ställbara" och tonen i 50cc blev mera bötesvänlig!

Då var undertecknad riktigt extra pinknödig när han kom tillbaka från provturen
och han delgav mig en muskeldödare på armen och sa;
Jadu Anders (hans son gick i samma klass som mig) så han visste mycket väl namnet på denne brottsling:oops:
"Jag har inte tid att riva motorn idag, men efter skolan i morgon kommer du ner till station så får vi se.....

Det blev ju till att låna cylinder och förgasare från en annan Puch och ner till Polisstationen och visa upp! Våran lilla stads kraftiga Polisman gick ut...kickade igång moppen och vred på gashandtaget lite snabbt och han hörde ju direkt att det var hyfsat orginal !
Bra, sa han och utdelade ytterliggare en muskeldödare.........

Så var det med rättvisan i vår lilla stad......inte så tokigt egentligen;)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Först:
Tack för alla uppmuntrande kommentarer, jag fortsätter fotografera och skriva här.

Sedan:
Jag har också försökt mig på detta med viktminskning med lyckat resultat.
Lyckan blev fullständig med ett ställbart munstycke som komplement.
Cylinder-1.JPG
Cylinder-2.JPG

Därefter:
Jag har tidigare skrivit att jag skänker 1 öre per visning av trådarna Veteranmoped och Veteran-MC till någon välgörande organisation.
På så vis bidrar även du som trådläsare till någonting bra.
Vi är nu snart uppe i 101.000 visningar. När vi passerade 50.000 visningar fick en glad Frälsningssoldat en 500-sedel i sin bössa.
Jag skall leta upp en "Håll grytan kokande"-representant och stoppa i en 500-sedel där.
Tänk om det också står några frimodiga Frälsningssoldater där som på min begäran kan spela "Den där där di kommer från alla j-a håll".
Då vore helgen räddad.
https://www.youtube.com/watch?v=jI-aFWcJf_s

PS.
Ursäkta mitt vulgära språk men det är hämtat från verkliga livet.
På torget i Bollnäs stod en grupp Frälsningssoldater och spelade och sjöng.
Fram kommer en något överimpregnerad lokalinvånare och frågar "Kan ni spela den där där di kommer från alla j-a håll?"
Frälsningssoldaterna visste precis vad han menade och spelade just den sången.
DS.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Då kör vi igång med nästa projekt.
Det är inget Jul-på-Lisebergs-väder, regn och blåst så det blev inre tjänst.

Måste tömma bränsletanken innan jag går vidare.
bild 1 (27).JPG

Dessa bultar håller bakskärmen på plats och de sitter fast och då menar jag fast. 556, skruvmejsel med extrahandtag och krafthylsa på andra sidan, nej.
Skruvmejseln gick sönder. Kommer inte åt med gasol, stor risk att bränna lacken.
Tömning av tank för jag tar bultarna med vinkelslipen.
bild 2 (27).JPG
bild 3 (13).JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Jag kommer inte åt skruvarna med vinkelslipen.
Använde istället multislipen med ett slipstift och slipade bort större delen av skruvskallen.
bild 1 (28).JPG

Sedan några kraftiga slag med ett dorn och skruvarna gav med sig.
Övriga skruvar i skärmarna gick av med lite hård belastning.
Får ersätta dem med riktiga Lundsholms-skruvar.
bild 3 (14).JPG


Nu börjar den tråkiga delen, att varsamt göra rent alla detaljer från mer än 60 års smuts.
 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Hejsan Robert
Var det dessa som du sökte? Jag hittade två tändplattor i mitt garage. Om du fortfarande behöver så hör bara av dig
 

Bilagor

  • tmp_2467-DSC_0020-1986663010.JPG
    tmp_2467-DSC_0020-1986663010.JPG
    1,3 MB · Visningar: 8

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Hej jalu!
Ja, det verkar vara den typen som jag söker.
Jag har ny tändspole och kondensator så den vänstra på bilden är den mest intressanta.
Om du vänder på tändplattan, ser den då ut så här med denna märkning?
Stefa C2.jpg
 

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Tack för en mycket trevlig tråd. Jag har följt upp den hela tiden. Just nu håller jag på att fixa till en Mustang Cross B årsmodell 75-77. Tanken är att den ska köras på några mopperally nu till vår/sommar.
Hälsningar Micke
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 10

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Det jag har på mitt samvete är:
Mopeder
Puch MS50V 1958 (1)
Monarped Erlan 1954 (2)
Monarped Stålpilen 1954
Husqvarna Novolette 3611 1956? (pågår)
Solex S2200 V1 1962 (i smådelar i bastun)
MC
Husqvarna 120cc Rödqvarna mod 227 1950 (3)
Husqvarna 118cc Svartqvarna mod 24 1946 (4)
Husqvarna Silverpilen 1959 (5)
NV 36 Army Six Days 1953 (6)
BMW R45 473cc 1979 (i min avatar)

De flesta finns dokumenterade i denna tråd eller i tråden Veteran-MC.
BMW:n var i så bra skick så det var bara lite förgasarjobb och rengöring.

Några av dem finns samlade på denna bild.
Fordonsval.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Efter nedmonteringen brukar jag göra rent del för del och reparera det som krävs. Detta brukar ta några månader.
Att sedan sätta ihop objektet kan gå på 2-3 dagar.
Detta gör sig inte så bra i en bilddagbok eftersom det kan var svårt att sätta in delarna tankemässigt i sitt rätta sammanhang.
Därför tänkte jag börja med ramen och hänga upp den i riggen.
Därefter ta en del i taget, göra ren den, ev lagning, och sedan montera den på ramen och fotografera steg för steg och skriva lite. På så sätt kan man se hur projektet växer fram.
Jag provar metoden bilddagbok och har börjat med att skrapa bort allt grus för att sedan tvätta hela ramen i lacknafta. Två olika grovlekar på rubbing och sedan ett vax med efterföljande maskinpolering.
Vaxet är fritt från krita, det som bildar det vita pulvret när vaxet torkar. Då slipper jag vita kritsamlingar på den ibland ojämna ytan.

Startläge.
Ramen i riggen.
bild 3 (15).JPG

Alla delar i lådor efter mopedens bak, mitt, fram.
Nu gäller det att ta det i rätt ordning eftersom vissa delar låser varandra efter monteringen.
bild 1 (29).JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Innan jag går igång, en fråga:
Patienten har förmodligen lite andningsproblem men även om hålet i cylinderhalsen vidgas så är det långa röret av samma dimension. Förmodligen inget att göra åt detta.
bild 2 (28).JPG

Patienten kanske har lite förstoppning.
Det verkar sitta en bussning i avgasröret. Blir det lite bättre flås om man tar bort bussningen?
bild 1 (30).JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Kanske verkar konstigt att börja med att återmontera ljuddämparen men fästbulten sitter så trångt till bakom kedjekransen/pedalarmarna att den sätts dit först.
bild 1 (31).JPG

Kedjekransen/pedalarmarna följer därefter. Lagerringarna är uppträdda på ett snöre som underlättar ordningsföljden. Tvätt i lacknafta, pustning med cirkulär stålborste i minislipen.
bild 2 (29).JPG

På plats.
bild 3 (16).JPG
 
Toppen