• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

F

F.d. 30146

Guest
Sv: Veteranmoped

Nu är det dags igen, ja alltså att bli avundsjuk, och att vill habegäret gör sig påmind.
Detta har varit min drömhoj:mcride: i många år, men prissättningen ligger väl i en division som lutar åt det omänskliga, men håll med om att det hur som helst är en vacker skapelse, kolla länken

Zundapp 125 | Älvsborg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Nu var det ett tag sedan jag skrev här.
Det som kommit emellan är jobbet med Husbilsklubbens avtal med Telenor samt renovering av en lekstuga men snart startar moppe-renoveringen igen.

Fick ställa undan Stålpilen för att få bättre plats i verkstaden.
bild 4 (1).JPG

Bakom lekstugedelarna finns delarna som väntar på renovering.
bild 3 (5).JPG
bild 2 (10).JPG

Det som tar plats är detta men några veckor till så blir det skruva av.
bild 1 (10).JPG
 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Tackar för en mycket trevlig tråd som har gett mig inspiration till att fortsätta renovera och framförallt färdigställa mitt renoveringsobjekt som tagit några år.
Resultatet blev så här.
// Jan
 

Bilagor

  • Florida 1.jpg
    Florida 1.jpg
    5,3 MB · Visningar: 35
  • Florida 2.jpg
    Florida 2.jpg
    6,2 MB · Visningar: 27

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Jalu!
Den är ju så grann, kul att se ett kulturarbete.
Du har ju en Colorado på gång bakom Florida. Kanske vi får följa den tillbaka till nyskick.
Det skymtar något intressant med blå tank, vad kan det vara, ytterligare en Puch?
Själv har jag valt att rengöra och funktionssäkra de gamla relikerna men det finns inget rätt eller fel här.

Blir lite avis på dig med tryckluft, polermaskin, reservdelsfack, bra utrymme mm mm.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Jalu!
Den är ju så grann, kul att se ett kulturarbete.
Du har ju en Colorado på gång bakom Florida. Kanske vi får följa den tillbaka till nyskick.
Det skymtar något intressant med blå tank, vad kan det vara, ytterligare en Puch?
Själv har jag valt att rengöra och funktionssäkra de gamla relikerna men det finns inget rätt eller fel här.

Blir lite avis på dig med tryckluft, polermaskin, reservdelsfack, bra utrymme mm mm.

Du blir lite "avis". Det är väl därför han/hon? har nicket jalu?
:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Lekstugan färdigrenoverad.
Har börjat med Stålpilen igen.
Motorn är "oljesölig" vilket tyder på att packboxarna och kanske block-packningarna är otäta.
Knackade ur packboxarna så nu får jag leta efter sådana och en kedjekrans 12 kuggars.
Som tur är så finns just denna motor NSU 51 ZT med i Jim Lundbergs Stora Tvåtaktsboken Del 2. En utmärkt Fars Dags-present istället för slipsen.
bild (9).JPG
 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Tyvärr är det inte någon Colorado som står där utan det är en Dakota (tidig -67). Den saknar fenders över bakhjulet. Motorn är renoverad, men det andra väntar på renovering. Du har rätt att det skymtar en Puch till i bakgrunden, det är en Montana.
Du får även här med ett smakprov på en annan moped som står i garaget. Det är en i från Markaryd som har renoverat den.
 

Bilagor

  • tmp_8273-DSC_00181909318593.JPG
    tmp_8273-DSC_00181909318593.JPG
    1,9 MB · Visningar: 21
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Jag såg på Blocket finns en Ducati 55e, dvs en fyrtaktare från 60-talet! En sån hade jag, tänk om jag varit så klok att jag ställt undan den istället för att sälja den för en hundring eller två när jag fick körkort och bil 1965.
Robert är inte en sådan ett lämpligt objekt för en kulturgärning?
Ducati 55e | Örebro
// Göte J
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Då hänger den där igen, Stålpilen.
bild 3 (6).JPG

Motorn är i atomer. Man skall aldrig ställa sig frågan, kan jag få ihop den här igen.
Nu gäller det att leta reservdelar. En hel del behöver bytas ut, en hel del saknas, inte bara till motorn, mest annat.
bild 1 (11).JPG

PS Ducati moped är nog en sällsynt modell, hm, priset ännu mer hm. DS
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Har beställt reservdelar från Alvars i Vargön, de har en hel del men inte allt.
Resten beställt hos NSU-Quickly Ersatzteile i Friesenheim, Tyskland.
Det finns en svensk web-butik för NSU-delar, Erik Linding i Söderala men de har inte allt jag behöver.
Prisexempel: framdrev, 295kr mot 16.50€ så även om frakten är lite dyrare från Tyskland så hjälper lägre pris upp en del samt framför allt, de har det jag behöver
bild 1 (12).JPG

Påbörjat "fotogen-tvätt" av motordelarna. Sedan skall aluminiumdelarna putsas med Autosol, därefter polerpasta/lumptrissa.
Det skall nog bli moped av detta objekt.
bild (10).JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

En liten berättelse i väntan på leverans av delar.

På Stålpilen saknas ett "frambroms-koppel". Så här ser det ut på Erlan, men det verkar inte vara original men ok, det fungerar.
Har letat på nätet men hittar inget som passar.
Återstår att tillverka ett koppel själv.
bild 1 (14).JPG

I "bra-att-ha-lådan" fanns resterna av en bult som ser ut att vara användbar.
En lagom bit sågades till.
bild 2 (13).JPG

I ämnets centrum borrades ett hål rakt igenom för bromsvajern.
I samma hål borrades med borr i samma diameter som halsen på vajerns ändpropp, ner till ett antal millimeter innan ämnets botten.
I samma hål borrades med borr i samma diameter som hatten på vajerns ändpropp, ner så att proppens huvud vilar på början av proppens halshål.
bild 3 (7).JPG

En bit på väg.
bild 4 (2).JPG

Bågsågar uttag för bromsaxeln.
bild 5 (1).JPG

Borrar hål för axeln som ger leden för vajerkopplet och bromsaxeln.
Sedan blir det att fila bort grader och putsa till kopplet.
bild 1 (15).JPG

Monterat och det fungerar som det skall.
bild 2 (15).JPG

En varm tanke till slöjdläraren Leo Hörnefält uppe i din slöjdlärarhimmel och ett stort tack för allt du lärde mig under 50-talets metallslöjdlektioner. Aldrig trodde jag då att jag skulle ha sådan nytta av den lärdomen.
Leo Hörnefält var en "uppfinnarjocke" som själv byggde flygplan, trehjulig bil, campingbuss, cementblandare och byggde SJÄLV ett stort hus i Skultorp söder om Skövde. Där fanns bl. a. egenkonstruerad diskmaskin, central-dammsugare och centralvärme med varmluft.
Detta finns beskrivet i boken "Folkhemmets farkoster" av Claes Johansson, Byggförlaget, Stockholm 2003.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

När jag ser alt renoverande undrar man ju om det blir något åkande också?
De gamla veteranerna var ju inte så tunga som de japanska som förmodligen hade sämre material för att uppnå samma styrka.
Kan de hänga bakpå ett cykelställ på husbilen viktmässigt? Och sen ska man ju klara att få upp den också, nån som provat?
Har två honda mopeder men de klarar jag inte uppför källartrappen om jag inte kan ta hjälp av motorn väger en massa.
Men en ciao eller liknande borde ju gå eller?


 

Bilagor

  • MCB1238.jpg
    MCB1238.jpg
    24,9 KB · Visningar: 482

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Jag har vägt några av mina fordon.
Att lyfta upp en cykel på cykelstället är väl ok men att lyfta någon av mopederna upp på cykelstället, det skulle bli problem för mig även om cykelstället tål det. Någon av dessa mopeder väger som två cyklar.
Jag tror att en el-cykel då är ett bättre alternativ att ha med sig.
Vikter.jpg
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Nya kullager, packningar och packboxar. Allt rengjort.
Nu gäller det att få ihop motorn igen. Till min hjälp har jag sprängskisser från en reservdelskatalog samt Jim Lundbergs utmärkta bok "Stora Tvåtaktsboken del 2" där bl. a. denna motor NSU 51 ZT finns beskriven med bilder på demontering och montering.
NSU-1.jpg
bild 2 (17).JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Tack för ditt svar!
Jag är ju ingen tyngdlyftare så 40kg som den lilla cresenten väger är nog i mesta laget. Stället klarar ju 50 kg en elcykel väger 23kg men är inte mycket att åka på upptäcksfärd med dyr och räcker inte länge klen också.
Verkar som gränsen viktmässigt går vid 40kg för de lättaste.
Vet om en hjärnkirurg som har samlat på sej en massa mopeder säkert hundra stycken men han låter en man i Hällestad renovera dem som också har reservdelar och är en levande uppslagsbok om alla gamla mopeder.
Kirurgen vågar inte riskera händerna om han skulle bli kallad till en akut operation.
Du skulle nog kunna ringa till mannen i Hällestad om du saknar något eller vill veta något.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Höger motorhalva pressas på plats mot mittendelen.
bild 1 (19).JPG

Motorn är hopmonterad igen.
Det blev inte några delar över som skönt är.
Återstår tändplattan, nya brytare, svänghjul, pedaler och montering i ramen.
Sedan hoppas jag det kommer gnista på stiftet men ett steg i taget.
bild 2 (18).JPG
 
Toppen