• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nedfällbar takbädd

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Hej
VI har en Burstner elegance i685 -05 med takbädd, den åker nästa ned av sig själv , men den är jättetung att trycka upp. Finns det något man kan justera eller byta så att den går lättare att trycka upp ??

MVH Göran
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Nedfällbar takbädd

Har du gjort det någon gång och är det svårt ? Hur gör man ? var köper man dom ?

// Göran
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Nedfällbar takbädd

Tack för alla tips ,det var många som hade kunskap om detta . Jag har nu löst problemet ,Tack ännu en gång :D
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Nedfällbar takbädd

Vår säng var också svår att stänga och lossnade på vänster sida. Taksängen går att justera i fästanordningen. Efter lite justeringar blev den helt Ok, lätt att stänga och lossnar inte på dåliga vägar. Vi har en Bürstner it 726 g.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Nedfällbar takbädd

Vi märkte att sängen var lättare att låsa om man håller in knappen som man lossar sängen med, när man trycker upp den. Fungerar direkt och lossnar aldrig när man kör efter vi gjorde så.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Nedfällbar takbädd

Ja du Montreal,

Det kändes att vår vän Saxnäs kände sig lite ratad och förbigången...
Han la ut frågan om sitt problem kl 19:11 och fick inget bra svar den kvällen...

Sen så kom några vänner med glada idéer några timmar senare.

Det är ett fantastiskt forum detta, men man kanske inte kan förvänta sig svar på tekniska frågor på några timmar. Nog för att vi har många daglediga i klubben men många av oss måste fortfarande arbeta för uppehället och kanske inte kan vara uppkopplade och ge bra svar inom dygnet...

Så käre klubbmedlem Saxnäs, tålamod är en dygd :)

Hoppas det löser sig för dig och presentera gärna lösningen för oss andra så kan det komma till gagn för andra :spinny:

Å som den gamle sa: det kommer inget ur en knuten hand :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nedfällbar takbädd

Då gör vi så här i stället, är det någon som bytt sina gasdämpare i den nedfällbara sängen efter några år, och fått en märkbar förbättring? :)
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Nedfällbar takbädd

När det blir så här är det ofta så att frågeställaren kanske inte har förtått hur man skall göra och skäms för att berätta att problemet var SBS.

(SBS = Skit Bakom Spakarna) eller "oläst manualsyndromet"

Kan det verkligen hända att en sådan säng ramlar ner under färd, rätt i huvet på föraren????
Eller har jag inte förstått vad en sådan säng är?

de
Roy
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Nedfällbar takbädd

Jag tackar sådana som jag fick vettiga tips av , och i och med detta så lägger vi ner ämnet . Jag tänker inte sitta och kommentera idiotiska komentarer. Jag trodde detta var en seriös klubb där man kunde förvänta sig sakliga svar.
Till Montreal, Jag bytte gasdämparna ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nedfällbar takbädd

Eftersom jag har liknande funderingar, vore det ju intressant att veta om byte till nya med samma styrka som original hjälpte, eller om man skall byta till starkare. :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nedfällbar takbädd

Saxnäs: Du ska nog undvika att vara sarkastisk i forumet. Det kan vara svårt att förstå, eftersom man verbalt kan uttrycka sig annorlunda.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nedfällbar takbädd

Tack, jag har ökat vikten på sängen en bit med en tyngre bäddmadrass, det var däför jag undrade! :)
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: Nedfällbar takbädd

Hej,
vår säng e super tung att trycka upp, får ta hjälp av frugan för o få upp den. Det tycks finnas lösningar på detta om man läser tråden men ingen som riktigt velat dela med sej
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nedfällbar takbädd

Normalt er det en gassdemper som skal hjelpe til med dette, men prøv først om det er leddene som er problemet. Litt forsiktig med WD-40 i alle ledd på begge sider av sengen og den burde gå letter.

Men sjekk og at dere ikke har for mye oppe i sengen, standard madrass og sengeklær - ikke en masse bøker (min favoritt for å få problemer :D:D).

Gassdemper/løftecyl er ikke til å leke med det er snakk om kraftige saker jeg ville aldri forsøke å bytte en slik selv uten spesialverktøy.
 

arrow830

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
21041
Medlemskap
2024
Sv: Nedfällbar takbädd

hej jag är ny på forumet men har en frankia 700 -00 där sängen går ok tom, men när madrasser täcke å överkast ligger där e den jättetung.
har köpt nya dämpare men vet inte hur man byter dem.
fick du nåt bra råd.
Med vänlig hälsning stephan
 
Toppen