• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gör skit för andra!

F

F.d. 55554

Guest
I helgen stod vi i Rydebäck, det var 5 husbilar.
På eftermiddagen i lördags körde en liten husbil med HBK märket därifrån med gråvattnet rinnade efter sig.
På kvällen kom samma bil igen och övernattade, samma sak upprepades idag när han skulle köra, gråvattnet rann ur bilen, men då blev bilen stoppad av en annan husbilsägare som stod på platsen.
Föraren blev upplyst om att det rann gråvatten ur bilen, föraren sa då att det var ett misstag.
Nog borde han ha sett när vattnet rann ur bilen i svängen upp från parkeringen?

Nä, svarade mannen som sa till honom, samma sak hände i går när du köde iväg och det är sådana som du som förstör för oss andar husbilsägare.

Heder åt mannen som sa till.
Ingen bra reklam för oss husbilsåkare, och just i Rydebäck av alla ställen?
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Är det sådana man kallar "skitstövlar"??????????? Undrande Ove:mad::mad:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Visst, "ingen är perfekt, vi är i alla fall väldigt få" men är två gånger i följd verkligen misstag? Jag tvivlar.
Tycker nog att vederbörandes beteende borde komma styrelsen till kännedom för att prövas mot HBK:s nya miljöpolicy.:(
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Gör skit för andra!

"Tycker nog att vederbörandes beteende borde komma styrelsen till kännedom för att prövas mot HBK:s nya miljöpolicy"

Ska vi hålla på med ett angivarestystem är vi nog på väg åt fel håll, detta är inget för en styrelse att över huvudtaget pyssla med måste väl finnas mer angelägna frågor.

Det var väl bra någon sa till och vederbörande tog det till sig, så har jag uppfattat det.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gör skit för andra!

Visst, "ingen är perfekt, vi är i alla fall väldigt få" men är två gånger i följd verkligen misstag? Jag tvivlar.
Tycker nog att vederbörandes beteende borde komma styrelsen till kännedom för att prövas mot HBK:s nya miljöpolicy.:(

Ska styrelsen nu bli domstol och döma folk utifrån vittnesmål? Tycker inte jag att klubben överhuvudtaget ska syssla med.

/Ludde
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Även undetecknad sällar sig till skaran som INTE tycker att styrelsen ska vara någon domstol. MEN hur ska vi komma till tals med de här " Har JAG glömt gråvatten kran " indeviderna. Information tycks inte hjälpa , framför allt när en del betraktar det som fullt naturligt att släppa ut grå vattnet , T.o,m, i vår klubb , lite grå vatten gör väl ingenting , ingen nämnd men heller ingen glömd !
Totte04 :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Om gråvattenkranen stått öppen under natten, så är det inget som rinner när man kör. Möjligtvis en liten skvätt i ena hörnet av baljan pga sned lutning på bilen.
Det kan också vara en liten skvätt från taket efter nattens dagg.
Men att påstå att man glömt stänga gråvattenkranen, när det rinner efter/längs vägen, det är en sanning som är svår att förstå.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Hej
Ett sätt att få slut på dessa "SKITGUBBAR" är att sätt ut numret har på HBK.
Å fråga vad den håller på med.
Men den kanske inte hade numret utsatt.
Verkar inte som ett misstag som någon skrev.
/Vidhem
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Att sätta ut vem det är är ingen bra idé, då är vi ju som de på de andra sidorna vi klagar på. Utan att veta vad som hänt mer än att vatten runnit ut eller vad det nu kommer ifrån så kan man inte dömma folk för att vi antar en del saker. Hur skulle det set ut i våra domstolar om vi skulle dömma folk på vad vi antar, att det sen oftas kanske är rätt är en annan sak.

Så länge det finns tusentalshusbilar både som är med i HBK och som inte är med får vi nog leva med problemet, det som kanske kan hjälpa är att som i detta fallet säga till. Husbilsfolket är säkert en spegling av samhället där vissa sköter sig och andra "skiter" i det mesta.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Hej

Jag tror att bara det att någon gick fram och påpekade det hela, och särskilt att man observerat att det skett två dagar i rad bör ta skruv.

Förhoppningsvis fattar denne husbilsägare att det var fel och att det blir svårare och svårare att "komma undan" med att säga att det var ett misstag.

:music-icon: En stor eloge till den som stoppade husbilen och påpekade tilltaget. :music-icon:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Tyvärr såg jag nästan samma sak på Farö rastplats (andra sidan under bron) för några veckor sedan.
Det var två stora HB med dekaler och nummer (låga)
På morgonen körde den ena bort i vändslingan och stannade några minuter och körde sedan vidare.
Plötsligt slog det mig vad han hade gjort och mycket riktigt han hade släppt ut gråvattnet vid asfaltkanten.:mad:

Jojje
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Hej HBK:are !

Skulle jag skriva om alla, som som jag sett beté sig illa och som har HBK märket på bilen, under en säsong på olika platser här i Sverige.

Då skulle det bli ganska mycket skrivande, men att upplysa vederbörnade tycker jag man ska vara försiktig med i dagens samhälle. Man vet ju inte om det blir reprisalier, o de vill man ju inte vara med om. Men att styrelsen skulle agera, tycker jag verkar tveksamt.

Stig.B.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gör skit för andra!

OK, nu vet jag vad som gäller i klubben.
Tror tyvärr inte att det stärker våra kort när det gäller miljömedvetenheten.

(kommer troligen att ta ner HBK-skylten för att slippa taskiga omdömen.)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Nu får ni väl ge er med gnäll. Om man åker bort i skogskanten o tömmer slask så är det väl ok om ingen störs.
Men tydligen så letar en del fel och jag hoppas då att dom som hittat ett fel och säger till då istället för gnälla här.

Snart törs man väl inte gå ut ur bilen om man inte är nyduschad;)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Tyvärr såg jag nästan samma sak på Farö rastplats (andra sidan under bron) för några veckor sedan.
Det var två stora HB med dekaler och nummer (låga)
På morgonen körde den ena bort i vändslingan och stannade några minuter och körde sedan vidare.
Plötsligt slog det mig vad han hade gjort och mycket riktigt han hade släppt ut gråvattnet vid asfaltkanten.:mad:

Jojje

Hur vet du att han släppte ut gråvatten? Kände du det på lukten? När vi släpper ut gråvatten så tar det betydligt längre tid än några minuter. Så klart tömmer vi alltid på avsedd plats.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

OK, nu vet jag vad som gäller i klubben.
Tror tyvärr inte att det stärker våra kort när det gäller miljömedvetenheten.

(kommer troligen att ta ner HBK-skylten för att slippa taskiga omdömen.)

Men blir det inte lite väl höga krav på styrelsen att agera domstol på ofta ganska svaga underlag?

Tro nu inte att jag är ute efter att försvara miljösvin,men handen på hjärtat hur många har inte någon gång tömt sitt gråvatten på ej avsedd plats?

Är själv inte lika orolig för miljöpåverkan som den negativa effekt det kan få när utomstående tror vi tömmer toan när det rinner från husbilen.

Så jag tror det viktigaste är påpeka den negativa publicitet detta ger oss, sedan har vi vår miljöpolicy som vi bör följa.

Ps, jo Ludde jag har läst alla dina inlägg angående gråvatten ds

Hade Lars
 
F

F.d. 29701

Guest
Sv: Gör skit för andra!

när det nu va en från hbk att du inte själv gick å sa till honom
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Sunt förnuft bör väl ändå råda?

Det är ifs upp till majoriteten i bedömandet...

Men sansa oss nu något! Absolut skall gråvatten tappas på minst störande vis,
dock är just gråvattnet i många fall mindre förorenat än tex. regnvatten när vinden ligger på från öst!

Så i mitt tycke, (är det fullt i tanken så är det) kanske inte på asfalt för trevnads skull, men vem skulle jag "hänga ut" här på HBK för att de tappa sitt dusch/diskvatten i ett dike?

Personligen tycker jag det verkar som att en hel del har för mycket tid att spendera på internet inkl. befästa sin egen moralpredikan...

I all väl mening, Magnus
 
F

F.d. 52941

Guest
Sv: Gör skit för andra!

Hej! Snacka om miljöpolice!
En HBK sekreterare tycker
att det är OK att släppa ut gråvatten och jämför med föroreningar frän öst. Så länge någon gör
värre så är jag fri!
Stollen har talat
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Gör skit för andra!

Hur vet du att han släppte ut gråvatten? Kände du det på lukten? När vi släpper ut gråvatten så tar det betydligt längre tid än några minuter. Så klart tömmer vi alltid på avsedd plats.
Hade det varit färskvatten kunde han tömt det där han stod på gräset.
Det beror väl på hur mycket man har i tanken.

Jojje
 
Toppen