• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyskt vägmärke

ar8259

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2024
Har i många år funderat över vad detta tyska vägmärke betyder. Det är säkert inget som man som privatbilist behöver bekymra sig om men om någon vet vad det innebär vore det intressant att få veta detta. Bilden är tyvärr lite suddig men ni som har sett det vet säkert vilket jag menar. Märket står för det mesta i anslutningar till broar eller viadukter.

//Anders
 

Bilagor

  • IMAG0181.jpg
    IMAG0181.jpg
    35,8 KB · Visningar: 655
F

F.d. 25525

Guest
Sv: Tyskt vägmärke

Det är militära skyltar, finns i stor grad nära amerikanska baser bl. annat. Anger vikter för broar etc (för bl. annat stridsvagnar)
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Tyskt vägmärke

Dessa skyltar är ”efterkrigsskyltar” avsedda för reglera/vägleda militär konvojtrafik med hänsyn till max. samtidiga totalvikter och axeltryck på broar och överfarter.
Utländsk trupp o aktiva förband från de WW2 allierade länderna England och USA finns fortfarande idag kvar i Tyskland och de har autonom rörelsefrihet på tysk mark, därför hålls den skyltning fortfarande uppdaterad.
Exempel är t.ex. US Air Force Europabas i Ramstein (Saarland).
 

ar8259

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2024
Sv: Tyskt vägmärke

Tack för svaren.
Det är bra att ha tillgång till HBK:s forum.
Har man någon fundering så ställer man en fråga och inom några minuter har man ett svar.

//Anders
 
Toppen