• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten läcker in i garaget/lastutrymmet

I

IddeH

Guest
Hej.

Har en dethleffs sunlight från 2005, som det läcker in vatten i.
Golvet i garaget är blött. Men vi kan inte ser varifrån det kommer.
Har tömt allt vatten i bilen, så det borde komma utifrån.
Nån som vet nåt om detta, eller råkat ut för liknande?
Bodelen är torr.

Mvh
Susanne o Jörgen
 
Lösning
Sv: Vatten läcker in i garaget/lastutrymmet

Jojje&Gittan hade samma problem med deras "nya" Rapido och dom på Äppelmarknaden så kom den tidigare ägaren och pratade med dom och då passade dom på att fråga om detta.
Låset till luckan hade tydligen 2 hakar och dom hade stängt så försiktigt så den bara hade låst på 1:a steget.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vatten läcker in i garaget/lastutrymmet

Det er mest sannsynlig den store luken, to trinn for å funne hvor er først å gå inn i garasjen og få noen til å stenge luken. Ser du lys noe sted så har du stedet for lekasjen. Litt mer brutalt er det å gå inn - stenge luken og noen bruker haveslangen systematisk rundt det hele til en ser vatn komme inn. Det neste trinnet er å forbedre tettningen mellom luke og karm på den delen som lekker eventuellt justere luken sideveis (om det er mulig).
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vatten läcker in i garaget/lastutrymmet

PÅ min ,men med vanlig storlek på luckan hade ja samma problem ,det var listen i nederkant som spökade ,var para påträdd på typ en fläns vilket gjorde att vattnet krö under listen o in , jag klistrade fast listen m sikaflexsen blev det tätt, annar är det som Knut skrev bara att krypa in ,o spola utifrån,,Hälsningar Lasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vatten läcker in i garaget/lastutrymmet

Jojje&Gittan hade samma problem med deras "nya" Rapido och dom på Äppelmarknaden så kom den tidigare ägaren och pratade med dom och då passade dom på att fråga om detta.
Låset till luckan hade tydligen 2 hakar och dom hade stängt så försiktigt så den bara hade låst på 1:a steget.
 
Lösning

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Vatten läcker in i garaget/lastutrymmet

Hade samma bekymmer på min Knaus. Löste det genom att montera en extra tätningslist (samma som Eriba har på sin största modell) i det yttersta av dom två spåren i luck-kanten.

Misstänker att du har samma kantprofil på Leffen (dom har ju ofta en "hårig" dammlist monterad ytterst)....

//Janne
 
Toppen