• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge lever en husbil?

F

F.d. 28368

Guest
Bilar blir med tiden utslitna och upprostade, vilket också bör gälla för husbilar. Fukt och mögel är ytterligare problem som kan drabba husbilar.

Man köper förmodligen en husbil för att använda den. Husbilens fördel är att man kan åka runt och uppleva olika platser med komfort.

Hur många mil och hur mycket nyttjande kan man räkna med innan det är dags för husbilen att gå till skroten?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur länge lever en husbil?

Hej. En tjugo år gammal husbil har ju ungefär samma penningvärde som en ny mindre personbil, så den är för det mesta både värd och tvungen att reparera. Sedan kanske man måste ha viljan och kunskapen att göra det mesta själv p. g. av den jättehöga kostnaden om en verkstad skall ge sig på bodelen, med fuktskador, byte av "vitvaror" m.m.
Jag tror att det är flera husblar som dödförklaras av kraftiga skador mer än av hög ålder.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Hur länge lever en husbil?

Hej. En tjugo år gammal husbil har ju ungefär samma penningvärde som en ny mindre personbil, så den är för det mesta både värd och tvungen att reparera. Sedan kanske man måste ha viljan och kunskapen att göra det mesta själv p. g. av den jättehöga kostnaden om en verkstad skall ge sig på bodelen, med fuktskador, byte av "vitvaror" m.m.
Jag tror att det är flera husblar som dödförklaras av kraftiga skador mer än av hög ålder.

Låter som att man riskerar bli fast i garaget i stället för att vara ute och resa, om man har en äldre husbil. Jag har svårt att se hur en gammal husbil i stort reparationsbehov kan ha något högre värde.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur länge lever en husbil?

For 30 år siden bygde N+B Clou på VW LT chassi, det går fortsatt endel av disse første på veiene selv om enkelte har byttet chassi opp til 2 gaanger (ikke enkelt å finne et bra LT chassi i dag).
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Hur länge lever en husbil?

Det går naturlitvis att byta ut det mesta på bilar och på så vis hålla liv i dem länge. Om man tar hänsyn till ekonomi och värdesätter sin egen tid har jag dock svårt att se att det kan vara en god affär.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge lever en husbil?

När skruvbehovet blir för stort kan det nog dags att sälja.
En husbil håller värdet på ett makalöst sätt, för någon som vill skruva kan det som i dina ögon är ett renoveringsobjekt vara en pärla.

En femton år gammal husbil är inte billig på blocket.

Peter :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur länge lever en husbil?

Om man är rädd för värdeminskning är nog bilar rent generellt en dålig investering, men om man räknar med vilket utbyte man har haft under tiden med husbilen kanske det ändå kan vara en "lönsam" investering.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge lever en husbil?

Om man är rädd för värdeminskning är nog bilar rent generellt en dålig investering, men om man räknar med vilket utbyte man har haft under tiden med husbilen kanske det ändå kan vara en "lönsam" investering.


Kunde inte uttryckt det bättre själv
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge lever en husbil?

Min 19 åriga FFB 660 byter jag inte. Behöver bara ett nytt bodelsfönster.

Jägarn
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur länge lever en husbil?

Det går naturlitvis att byta ut det mesta på bilar och på så vis hålla liv i dem länge. Om man tar hänsyn till ekonomi och värdesätter sin egen tid har jag dock svårt att se att det kan vara en god affär.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen Sokrates :). Det är ju tur att vi alla är en samling individer som tycker och tänker lite olika.
Om man tar hänsyn till ekonomin så tycker nog jag att lite reservdelar för en tusenlapp och lite kul hobbyarbete med bilen några timmar ibland, är bättre ekonomi än att att byta husbilen och kanske betala 700.000:- i mellanskillnad. Plus att åter sätta igång en mindre ombyggnad för att få allt som jag vill.
För egen del så skulle jag nog hitta mycket att mecka med även på en mycket nyare bil innan jag skulle lita på den för långfärder.

För att inte tala om felkodläsare m.m. som jag vore tvungen att skaffa för att få ro i sinnet, då jag hatar att åka omkring i något som jag inte behärskar mekaniskt och elektriskt till 99%. (Beror troligen på någon smärre störning som jag har och inte kan få ut ur mitt huvud :D.)

Jag bestämde mig för några år sedan efter att ha tittat på många nyare husbilar....Nej....när jag byter så skall det inte vara för att få en likadan nyare bil, utan i så fall skall det vara för om jag får behov av, och när jag vill ha en mycket större bil. Men det är inte säkert att den heller kommer att bli så ny i årsmodell, det gäller bara att ha tålamod tills man hittar pärlan bland gruskornen.
Det är ju samtidigt tur att många vill ha och köper nya husbilar, för hur skulle jag annars få tag på min stora begagnade pärla när det ev. blir dags.
Det spås ju har jag hört, och kan tänka mig, om tio, femton år när dagens äldre storköpare av husbilar inte längre kan åka omkring i sina bilar så kommer det att finnas ett stort överflöd begagnat med förhoppningsvis låga priser. D.v.s. om vanliga medborgare fortfarande kan och får köpa bränsle till stora bilar :rolleyes:.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Hur länge lever en husbil?

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen Sokrates :). Det är ju tur att vi är en samling individer som tycker och tänker lite olika.
Om man tar hänsyn till ekonomin så tycker nog jag att lite reservdelar för en tusenlapp och lite kul hobbyarbete med bilen några timmar ibland, är bättre ekonomi än att att byta husbilen och kanske betala 700.000:- i mellanskillnad. Plus att åter sätta igång en mindre ombyggnad för att få allt som jag vill.
För egen del så skulle jag nog hitta mycket att mecka med även på en mycket nyare bil innan jag skulle lita på den för långfärder.

För att inte tala om felkodläsare m.m. som jag vore tvungen att skaffa för att få ro i sinnet, då jag hatar att åka omkring i något som jag inte behärskar mekaniskt och elektriskt till 99%. (Beror troligen någon smärre störning som jag har och inte kan få ut ur mitt huvud :D.)

Jag bestämde mig för några år sedan efter att ha tittat på många nyare husbilar....Nej....när jag byter så skall det inte vara för att få en likadan nyare bil utan i så fall skall det vara för om jag får behov av, och när jag vill ha en mycket större bil. Men det är inte säkert att den heller kommer att bli så ny i årsmodell, det gäller bara att ha tålamod tills man hittar pärlan bland gruskornen.
Det är ju samtidigt tur att många vill ha och köper nya husbilar, för hur skulle jag annars få tag på min stora begagnade pärla när det ev. blir dags.
Det spås ju har jag hört och kan tänka mig, om tio femton år när dagens äldre storköpare av husbilar inte längre kan åka omkring i sina bilar så kommer det att finnas ett stort överflöd begagnat med förhoppningsvis låga priser. D.v.s. om vanliga medborgare fortfarande kan och får köpa bränsle till stora bilar :rolleyes:.

M. mycket v. h. JANKRO.

Hej Jankro, jag delar din uppfattning att reservdelar för någon tusenlapp och några timmars arbete inte är något problem. Om man använder sin husbil så lär man komma till en punkt där det inte längre är ekonomiskt försvarbart att hålla liv i bilen. Det är denna punkt som jag söker svaret på.

Transportbilar, som husbilar är basserade på, bör gå att plocka ut mer mil av, men förr eller senare blir även dom slitna. De flesta husbilar släpar runt på en massa vikt som frestar på fjädring och drivlina. Jag kan intyga att det inte är gratis när det är dags att byta ut mycket på en gång. Alla förbättringar som man har gjort på bilen gör det svårare att inte fortsätta hålla liv i den, men förr eller senare kommer man till en gräns när det är bättre att byta bil än att fortsätta hålla liv i den.

Du är inte ensam om att vilja lära känna din husbil mekaniskt och elektriskt. Det är skönt att kunna sin bil och ha en hyfsad verktygsuppsättning med sig under långfärder. När det gäller större jobb och jobb som kräver specialvertyg blir man dock hänvisad till verkstäder.

Det går naturligvis att hitta bra begagnade bilar. Personligen har jag aldrig köpt en ny bil eftersom jag tycker att värdeminskningen är för stor de första åren. Det är tur att inte alla tänker lika för då skulle det inte finnas några begagnade bilar att köpa.

Du sätter fingret på en intressant fråga; om det kommer att finnas ett överutbud av äldre husbilar om 10-15 år. Priset styrs som bekant av tillgång och efterfrågan och för att hålla priset uppe måste det tillkomma fler husbilsägare än dem som avvecklar sitt husbilsinnehav.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur länge lever en husbil?

Kanske är jag lite tvärtemot, jag tror att en husbil som får "röra sig" lite året om "lever" lite längre än säsongsbilarna, de står inte stilla på sina 3-3,5 ton och blir stumma i fjädringar.
I grunden så är det chassie på transportbilar som h-bilarna är gjorda på och de mår bäst när de får rulla, dessutom får ju då h-bilen den omvårdnad som krävs med tvättning o.s.v.

Alla säsonger har sin charm, hade varit kul att se fler h-bilar under höst/vinter



//Pilot, som nyttjar h-bilen året runt
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Hur länge lever en husbil?

Hej Pilot.
Så du menar att dom Husbilarna som går i salt och slask halva året skulle vara bättre än dom som bara går vår,sommar,höst.
Arne.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hur länge lever en husbil?

Hej
Varför har Sokrates inte något medlemms nummer?
/vidhem
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hur länge lever en husbil?

Att en åretruntbil mår bättre håller jag ej med om.
Efter 24 husbilsår,ca, 18 år i tjänsten av dessa,åretom det mesta i norra delen av Skandinavien har jag en del erfarenheter.
Den måste vara otroligt omsorgfullt byggd,alla skruvar utvändigt i karossen exempelvis,det duger ej med galvat och en nogrann tvätt varje gång man kom hem från en tripp i saltföre.
Bildelen Fiat/M-B är det ej något större problem med, dom är ju tänkta som åretruntfordon.
Då kommer vi till hustillverkaren,det är ju där det skiter sej.
Vi hade en Svensktillverkad "vitnterbil det bästa enl,reklamen".det kunde ej vara mera fel.
Om det är ett rostfritt gångjärn så får ju ej poppnitarna var av aluminium som håller ihop bagageluckan,efter 2 vintrar tappar man luckan,vidare värmerören till elementet går ut under golvet för den "fina värmen i trapphuset"visserligen inkapslat av en alu,karossplåt fylld med byggskumm,men det 22 m,m,röret av aluminium,vinklar av gummi skarvrör av alu, slangklämmor av JÄRN ,denna blandning med saltvatten som läcker in blir ej så värst långlivad,naturligtvi kommer läckaget i värmesystemet en kall natt med 22 minus och en veckas jobb kvar,gissa om denna hustillverkare var populär.
Det går ej att räkna upp alla konstruktionsmissar,detta får räcka.
Bernt
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur länge lever en husbil?

He,he, där fick man, som jag skrev så gäller det ju att underhålla h-bilen med tvätt o.s.v, dessutom så har jag låtit rostskyddsbehandla bilen under till och där det gått att göra.

Jag tror på mitt och andra får tro på sitt, detta är vår 3:e husbil som vi använder året om, kan bara säga att vårt husbilsintresse sträcker sig året runt med lite "sunt förnuft"!
:wink::wink::)

Ha de gott!
//Pilot
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hur länge lever en husbil?

He,he, där fick man, som jag skrev så gäller det ju att underhålla h-bilen med tvätt o.s.v, dessutom så har jag låtit rostskyddsbehandla bilen under till och där det gått att göra.

Jag tror på mitt och andra får tro på sitt, detta är vår 3:e husbil som vi använder året om, kan bara säga att vårt husbilsintresse sträcker sig året runt med lite "sunt förnuft"!
:wink::wink::)

Ha de gott!
//Pilot
Det är bra Pilot,man ska bli salig på sin tro.
Vår första "riktiga"husbil var en av Burstners första bilar,då hade inte benämningen vinter och sommarbilar uppfunnits,vid 36 minus fick motorerna gå både på lastbilar och husbil dygnet om,visst det var kallt på golvet och allt vatten frös men det var ingen reklam som sa något annat heller.Men nu är det andra tider.
Och det som retar mej är reklamen som inte stämmer,alla märken är tydligen utmärkta åretruntbilar.
Det med underredesbehandling och preparering av alla de slag är ju självklart om den används särskilt på vintern.
Bernt
 
Toppen