• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hittar inga 12 volt uttag

B

brittsan

Guest
Har bytt husbil och nu hittar vi inga fler 12-voltsuttag än till tv i bodelsbilen. Tycker det är konstigt . Kan de vara gömda någonstans ? Bilen är en Burstner Elegance 810 -10.
Någon som vet ?
Hälsn Britt
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Hittar inga 12 volt uttag

Hej.

Det kanske är lika illa i er bil som i vår nya Adria. I början letade jag många varv utan att hitta något, sedan gav jag upp. Det enda som finns är till TV och det är nån variant med klenare diameter så att t.e.x. telefonladdaren inte passar.
Lite grann åt det bedrövliga hållet, tycker jag.

Hälsningar / S-E i E-tuna.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hittar inga 12 volt uttag

Det verkar över huvud taget vara dåligt med eluttag i husbilar. Våran hade inga som standard, men nån stjärna har satt in en variant med tre hål där två av hålen är pluggade med nån slags fastgjuten plastpigg (fullständigt obegripligt). Tänkte sätta in över sängen och över sittgruppen, och dessutom över köksbänken där tanken är att vi ska ställa en TV sen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hittar inga 12 volt uttag

Hej.

Det kanske är lika illa i er bil som i vår nya Adria. I början letade jag många varv utan att hitta något, sedan gav jag upp. Det enda som finns är till TV och det är nån variant med klenare diameter så att t.e.x. telefonladdaren inte passar.
Lite grann åt det bedrövliga hållet, tycker jag.

Hälsningar / S-E i E-tuna.

Vet inte vilken Adria ni har men i Sonicen har vi 4st 230 volt i bilen och 1st i garaget.
2st 12 volt och 1st 18volt i bilen som standard.
Till det har jag monterat ytterligare 2st 12 volt på instrumentbrädan vä om ratten och ett extra 230 volt uttag i garaget.

Bosse
 

Bilagor

  • 12v.jpg
    12v.jpg
    80,2 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inga 12 volt uttag

Jag har fått hjälp av en husbilskompis som lödde en kontakt och satte direkt i EBL-blocket och drog en kabel i stolsschassit(heter det så?) och gjorde en fin kontakt bakåt på schassit. Jättesnyggt. Där sätter jag i en 12V-dosa med tre uttag och kan ladda altt möjligt utan problem. Mycket nöjd med denna lösning.
Konstigt att inte tillverkarna kan ordna detta från början i våra "dyra" bilar.

Man ska ha kontakter!
Aukja:wink:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Hittar inga 12 volt uttag

Vår lilla plåtis har 2 st 12 volt o 2 st 230 volt alldeles tillräckligt för vårt behov men det är ju inte cigarettändar uttag utan normala 12 volts som det finns adaptrar till eller så kan man byta stick kontakten till 12 v.

Leif
 
B

brittsan

Guest
Sv: Hittar inga 12 volt uttag

Jag har fått hjälp av en husbilskompis som lödde en kontakt och satte direkt i EBL-blocket och drog en kabel i stolsschassit(heter det så?) och gjorde en fin kontakt bakåt på schassit. Jättesnyggt. Där sätter jag i en 12V-dosa med tre uttag och kan ladda altt möjligt utan problem. Mycket nöjd med denna lösning.
Konstigt att inte tillverkarna kan ordna detta från början i våra "dyra" bilar.

Man ska ha kontakter!
Aukja:wink:
Tycker också att det är "snålt " av tillverkarna att inte uttagen är med från början. Tror de att vi alltid står på elplatser ?
 

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Hittar inga 12 volt uttag

Hej där ute. På våran Chartago E47-10beg letade jag också efter 12v uttag, ringde Bengt i Ö-ljunga fick till svar att det finns utrustningspaket som innehåller just detta.(ej standard??!!) från fabrik allt för att hålla priset nere

Mvh Carthago 47
 
Toppen