• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Frugan ligger och imiterar ett sågverk här bredvid. Jag har vaknat tidigt idag. Det kan bli så ibland när man varit på många vinbodegor kvällen före.:p:

Vi köpte ett vin igår som var lite häftigt. Om man gnuggade på rosen på etiketten kände man bouquet:en på vinet. Det stämde faktiskt.

2017-05-19 15.34.27.jpg
2017-05-19 16.36.30.jpg

En trevlig by. Vi står bara 3 husbilar på ställplatsen och vi ser inte mycket turister. Alldeles nära oss ser vi ett konstigt hus. Man kunde tro att det är Picasso eller Salvador Dali som skapat det. Men det är Marqués de Riscal en lokal vinbaron som uppfört det på sin Bodega. Kostar typ 3000-4000 kr natten och ska man käka går det på ännu mer eftersom restaurangen fått en eftertraktad stjärna. Vi käkade kinesisk kolpudding och sallad i husbilen.

2017-05-19 15.21.55.jpg

Men idag ska vi åka vidare och in i grod och snigelätarnas hemland. Men först ska jag stanna till på en Campingbutik (Caravanas Itsas Mendi, S.L. 43.218093, -2.025686) jag har hittat på nätet och köpa lite M10 till min Efoy.

Nu har vi åkt Franska Biscayabukten flera gånger tidigare. Men är det fint väder någon dag kanske vi går ut och äter en skaldjursbuffé. Det har jag ätit tidigare där och det är såå gott.

Nu har vi åkt upp genom Spanien på icke betalvägar och bott på GRATIS:D ställplatser som är bättre än campingar. Det hittar man om man inte kör N-332, N-240, A7 eller AP7 som de flesta kör. Vi körde ju även ringleden runt Madrid utan köer eller stopp. Funkade jättebra.

Dags att skaka liv i frugan så vi får lite frukost. Måste vara på campingbutiken före 1300 och passera ett apotek före gränsen. I detta land behövs ju inga recept och medicinförrådet börjar sina efter en hel vinter på Gran Canaria.

Dags att damma av den franska parlören. Exusmia parlo no france...:p:;)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kan du inte lägga ut vilken väg ni valt genom Spanien. Det kan vara bra att veta inför kommande färder söderut. Gärna också om det kan finnas problem för lite större husbil.
Lev väl. (Äsch det vet jag att ni gör.) :):)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kan du inte lägga ut vilken väg ni valt genom Spanien. Det kan vara bra att veta inför kommande färder söderut. Gärna också om det kan finnas problem för lite större husbil.
Lev väl. (Äsch det vet jag att ni gör.) :):)

Okidoki

Här är en karta + en länk ni kan klicka på. Varsågod.

Det går bra att åka alla vägar men i Valdepeñas de Jaén hade dom grävt upp centrum för en vattenläcka så där fick vi trolla för att komma igenom. JV-2262 söder om stan gick det inte att mötas på och det var förbjudet för bredare bilar en 2,25 m. Men det var nyasfalterat.:) Och det fanns ibland några mötesplatser, men nästan ingen trafik.


Skärmklipp 2017-05-20 15.57.05.png

Körsträckan i Maps

Ps! Vi är i Dax i Frankrike nu på en ny GRATIS:D ställplats.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej, om ni inte har alltför bråttom, så gör ett besök i Labastide d'Armagnac. Gratis ställplats och besök jordbruksmuseet, där kan du prova Armagnac och handla fint dricka.

Tack för tipset, men eftersom jag ska över till England vill jag inte öka på spritförrådet. Det är redan nu tillräckligt stort för att reta tullen.:oops:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jappe jag har undrat var du är har inte sett dej på forumet på väldigt länge.
Resan norrut påminner om min fast jag åkte via sevilla och bergsvägarna men allt strålar ju samman vid biscayabukten.
Stora städer och trafikplatser var det viktigaste att undvika men jag är ju knappast någon globetrotter.
Något jag har svårt att fatta är att man kan leva och må bra i en skåpbil så länge.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ingen konst alls! Det gäller bara att samla ihop de få själsförmögenheter som finns kvar i den arma kroppen och stoiskt uthärda inför framtids segrar!

Om framtiden veta vi intet! Mitt liv har varit en bergochdalbana och jag hoppas på ytterligare en "fågelFenix"-resa innan jag lägger benen i vädret.

Jappe

Psst. Resan blev lite kortare än förväntat. Min KOL trilskades så till den milda grad så att jag missade besöket hos "Calles" i Burg till förhållandevis rimlig förtret för mina "beställare" och därefter fick jag uppleva något helt nytt på färjan från Puttgarden; jag mådde så dåligt så jag stannade kvar i bilen på färjan. Längst fram givetvis med stor utsikt över det oändliga havet "där friheten är".

fördäck.jpg

Danmark, Rödbyhavn. Missade affären i Köge där jag brukar köpa "Thistrup", dansk ost som fortfarande inte har lagt sig för dagens barnsmak, som säljer bättre (tror jag). XXX!

stop here.jpg

Psst! Den här gubben dök upp på Savannen i Alingsås idag. Trevligt!

hasse.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Marianne har lite förhöjd blodtryck (troligen jag som är anledning), men vi fick inte köpa blodtryckstabletter i Spanien (inte i Portugalien heller), utan recept. Det gick bra med recept även från Svensk läkare, men ack nej, det blev inget annars.

Besöker du en vårdcentral i Spanien eller Portugal på förmiddagen så har du receptet i handen senast på eftermiddagen samma dag. När du sedan köper medikamentet på Pharmacian så får du en chock, garanterat!! Billigt, prisvärt!! Vad hände med den svenska sjukvården för vanligt folk?

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är det slutlekt på Riojas Bodegor. Men gott var det och några härliga viner inhandlades det. Vi var mycket nöjda med besöket. Course contre France. Efter frugan vaknat och gjort frukost (enbart kaffe) medans jag tömde och fyllde GRATIS:D (Tack för det Eltziego) la jag kursen mot Frankrike. Hmm! Var gratis och stå där men av någon konstig anledning har jag gjort av med flera hundra euro. :confused:

Kripan_Alava3.jpg


Senast vi tankade var i Malaga och började nu efter 112 mil närma oss franska gränsen. Man är ju lite småsnål så man vill ju tanka i Spanien där dieseln och LPG är billigare, så jag stannade på en Repsol nära Irun, som hade både diesel och LPG på samman pump. Fick i 108 liter diesel och 26 liter LPG.

Att åka icke betalvägar kan ibland vara lite snurrigt. Speciellt snurrigt var det i Irun. Mycket rondeller och konstiga skyltar. Vive La France. Dax att åka till Dax. Vi tutade vidare på gratis vägar och förlorade ca:45 minuter och tjänade minst 10 €.:p: Framme i Dax fick vi sista GRATIS:D ställplatsen mitt emot en stor Tjurfäktningsarena. Jag hade ingen aning om att Frankrike sysslade med sånt.:mad:

Lantbrukets Affärstidning
I stora delar av Frankrike är tjurfäktning redan förbjudet. Men i vissa regioner i söder tillåts det fortfarande. Där utförs ett dussintal tjurfäktningar per år vid vilka cirka 1000 tjurar dödas.

Kravet från aktivisterna om att tjurfäktning ska förbjudas i hela landet har nu avvisats av Frankrikes konstitutionella råd, uppger TT-AFP. Enligt rådet är det inte mot grundlagen att tillåta något i en del av landet som är förbjudet i andra.

De som är anhängare av fransk tjurfäktning menar att evenemangen är en lokal tradition som dessutom lockar många turister.


Ställplatsen ligger alldeles bredvid KFC som bjuder på Internet.

Dax Ställplats

2017-05-20 15.19.15.jpg

2017-05-20 15.19.57.jpg

Passade på att besöka KFC och käkade lite kyckling. Ska jag vara riktigt ärlig så gillar jag en vanlig grillad istället för deras friterade. Men vi var hungriga och ville gynna våra ställplatsgrannar.

Till kvällen (Lördag) började det komma massor av bilar. Några hade ställt sig på tömningsplattan för gråvattnet. Jag förstår inte franska, men jag förstod de franska husbilsägarna att de uttryckte sitt ogillande till detta upptåg. Ingen ting hjälpte. Det vällde in personbilar. Fullt överallt. Massor av folk överallt.

Ikväll är det tjurfäktning!!! Man hörde ropen och applåder från arenan under ett par timmar. Undrar hur många tjurar som fick stryka med under tortyrliknande former. Som ni förstår är inte jag någon stor anhängare av den s.k sporten. Då gillar jag bättre tjurrusningen i Pamplona där tjurarna får stånga den springande massan av människor. Men egentligen ska dom vara tillsammans med sina kossor på ängarna.

Nog om det. Nu fick jag avreagera mig lite. Det var annars en bra plats, men vi höll oss på mattan och gick inte på några äventyr. I morse hade vi inte bråttom därifrån. Jag fick för oss att åka till Cognac. Ta en cognac i Cognac passar en kille som mig.:D

Vi drog iväg dit. Det var inte så långt ca: 30 mil. Hälften gratis motorväg och hälften en blandning av kostigar och gränder där GPS:en levde sitt eget liv. Men det är kul.:) Man är ju turist i Frankrike, men ibland tittade folk på en, som om dom sett ett UFO.

Väl framme i Cognac GRATIS:D ställplats hoppade vi ur bilen för att göra staden och ta en stor kaffe med cognac. Vi gick runt överallt. Ställplatsen ligger nära centrum. VAR STÄNGT ÖVERALLT (söndag).:mad: Till slut hittade vi OTARD cognac visitor center. Gick in och kikade på pavorna. Hmm! Många euro för dropparna. Det fick vara.

2017-05-21 16.07.29.jpg

2017-05-21 14.47.33.jpg

Fanns ett litet fik som hörde till cognacsanläggningen. Satte oss ner och beställde en kaffe med cognac. "Tyvärr får vi inte servera cognac, men kaffe kan ni få". Bredvid oss stod en grupp Italienare och provsmakade cognac som ingick i visningen????? Köpa flaskor gick bra, men ett glas till kaffet gick inte. Frankrike är inte som det brukar vara...

Var väldigt varmt idag och klockan bara 1630. Vi tittade på varandra jag och frugan. Vi kan lika gärna dra vidare. Cognac på en söndag. Vi hittade inte ens en uteservering...

2017-05-21 15.42.25.jpg

2017-05-21 16.29.17.jpg

Så vi drog hit.

Les Herbiers GRATIS:D ställplats

Helt kanon. Rent fint välordnat med full service. Vi står 4 bilar på 15 platser. Alldeles bredvid några lokala etablissemang. Men vi nyttjar inget.

2017-05-21 20.40.18.jpg

2017-05-21 20.41.00.jpg

Tyvärr har Puy du Fou stängt i morgon. Det är alldeles i närheten. Men vi fortsätter norrut mot Normandie. Kan vara kul att vara där några dagar när det är bra väder som omväxling.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är vi här!!!

Vägen hit har varit på bra GRATIS:D vägar. Vi startade i Les Herbiers som var alldeles utmärkt ställplats med all service. Tack för det kommunen.

48308433.jpg


Tutade vidare norrut, men först ska jag köpa min M10 dunk till min Efoy som jag missade förut. Jag hade sett ut ett inköpsställe på min Efoy app. En stor campingfirma. Vad snopen jag blev när jag såg att det var stängt hela måndagen. Låg en annan campingfirma 200 m bort med en gratis ställplats, men den var oxå stängd? Allt annat var öppet? Inget att göra bara att tuta vidare.

Styrde nosen norrut. Stannade till och storhandlade. Kändes ungefär som dubbla priset mot Spanien. 63 € fattigare, men bl.a en 5 liters dunk Bordeaux rödvin för 16 € (i Portugal ca: 6 €) brummade vi mot mot Grand Fougeray.

Vädret de sista dagarna har varit alldeles för varmt. Därför har det varit skönt att tuta vidare. Nu när vi är i Bretagne känner man lite svala vindar som svalkar lite. Ställplatsen för övrigt var naturligtvis GRATIS:D, men om man ville fylla vatten så var det en komplicerad historia med kreditkort för att betala 2 €. Vi var 2 fransoser 2 engelsmän och så vi. T.o.m fransoserna kliade sig i huvet och struntade i vattnet.

2017-05-22 16.46.45.jpg

En trevlig liten by. Jag strosade runt och tänkte jag skulle hitta en butik och köpa lite Italiensk dressing. Jag kände faktiskt igen mig från Call of Duty där jag var klanspelare (och det är därifrån mitt nickname SirMcLain kommer ifrån). Byn är förvillande lik delar av vår battle ground. Gick förbi Petit Butic men deras sortiment klarade inte mina önskemål. En sak som slagit mig överallt i varje liten by ser man La Poste. Finns postkontor överallt. Undrar om dom ligger efter eller om det är resten av Europa som kört fel när de läggs ner överallt. Finns oftast en Gendarmeri (polisstation) bredvid. Saknas oxå i Sweden.

2017-05-22 17.11.19.jpg

Vi hade ju handlat och när jag kom hem hade Louise förberett för Tapasafton. Med franskt vin? :confused: Vart fall så var det delicate och det franska vinet var väl värt pengarna. Så enkelt trevligt och mysigt.

2017-05-22 18.57.35.jpg

2017-05-22 20.44.24.jpg

Dagen efter körde vi förbi Rennes. Nu hade jag spanat in avfart C9 där det skulle finnas tre campingbutiker. Nu ska jag ta me f.n få tag i min M10 dunk. Mycket riktigt. I den andra butiken hade dom min dunk för 58 €. Dyrare än i Spanien men billigare än Sweden. Jag vill ha den före England där jag föreställer mig moln överallt. Hittade även ett nytt batteri, men både förnuftet och plånboken sa ifrån.

2017-05-23 11.09.58.jpg

Jag har ju redan 190 A 300 watt solpaneler och Efoy. Men det skulle vara kul med ett Litium batteri och ett vindkraftverk.:p::oops: Avant mot Normandie. Vi landade på Sword beach Queen.

Sword Beach var kodnamnet för en av de fem landsättningsplatserna under invasionen av Normandie, 6 juni 1944 under andra världskriget.

Ställde oss i Hermanville sur mer ställplats GRATIS:D. Här står vi tills vi ska färja över på fredag till England.

2017-05-23 14.50.45.jpg

2017-05-23 14.52.01.jpg

Nu ska vi nog ta en liten promenad till stranden.

22596B3A55125BFD16291F

sword-beach.jpg

 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Abbans abbans. Nu har jag tullat lite på vinet. Frugan vilar och jag leker med datorn. Visst är det härligt att bara surfa runt i Europa lite hur som helst? Jag trivs med det ivarjefall...

Ligger här i Normandie och tänker på att nästan 600 bilar ska tränga sig in i Kristinehamn. Både glad och ledsen att man inte är där. Megaträff med många bilar. Men det är ju så tidigt på året, man hinner ju inte hem. Ska ju till England på fredag och sedan ska jag lag laga vattentanken i Dülmen 6 juni. (Tack för det Rickard i Pukavik)

Ska nog till Sweden vad det lider, men vi har inte bråttom. Midsommar till kräftskiva är bästa tiden i Sweden.

Ringde farbror Jappe ikväll. Han lät alldeles nykter. Han var på väg till årsmötet han oxå, men hade problem med någon fotoskärm??? Hoppas han säljer en massa böcker på årsmötet. Gillar honom.

I morgon ska vi göra Normandie. God natt...............:p:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vilket härligt väder det varit idag. Vi körde iväg idag till en ställplats bredvid hamnen som vi ska åka från i morgon bitti. Slog till på stort och betalade 10 € :eek: för den. Betalautomat med kort för att få en kod som man kan köra in och ut på.

2017-05-25 13.47.12.jpg

Vi har ägnat dagen åt att åka runt och efter vi parkerat flanera på stranden. Har i stort gjort hela Sword Beach med bilen. Gick även in i byn och tog var sitt glas vitt vin för 3,30 € styck.

20170525_123030.jpg

20170525_123053.jpg

2017-05-25 13.00.47.jpg

2017-05-25 13.02.13.jpg
Härlig fiskmarknad på kajen

2017-05-25 14.44.45.jpg
Här är båten som ska ta oss till England imorgon

2017-05-25 14.42.10.jpg

2017-05-25 15.28.07.jpg

2017-05-25 15.45.01.jpg

Härlig dag, men nu ska vi knoppa då vi ska upp tidigt. Louise har ställt klockan på 0700.
 
Toppen