• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Yippie! Jag har löst vad betong kolosserna hade för funktion.

Vanliga avlopp. Fungerar som ett handfat. Före det rinner över rinner det i avloppet. Samma för dammen. Istället för att svämma över rinner det ut här. Byggt 1947. Tack Google...


presa-de-bermejales-aliviadero.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag åkte ju upp upp i bergen delvis för att slippa värmen. Men det var tvärt om. Ställplatsen på marknadsplatsen låg i en gryta. Eftersom det var vindstilla blev det outhärdligt varm, så jag flydde därifrån. Åkte till Autostar Caravanas 1 mil söder Granada och hämtade mitt nya vinter täcke för 112,50 €.

2016-10-21 11.53.46.jpg

Tutade vidare till Castillo de Baños där jag var bjuden på engelsk fest. Det var trevligt in på småtimmarna. Men vad jobbigt med alla engelska dialekter att hänga med. Mycket lättare med jänkarna tidigare i veckan.

2016-10-22 00.03.41.jpg

Lättade dan efter och stannade till på BP i Castell de Ferro och tankade lite LPG. När jag gick in och betalade sa killen bakom disken "Primero Cliente". Anläggningen var nyinstallerad och jag var den första kunden.:):):) Bakom mig stod en holländare med husbil och köade.

2016-10-22 12.37.04.jpg

Ovanligt med BP som har LPG i Spanien. Kollade på mylpg.eu den fanns inte med där heller.

Brummade vidare mot Calahonda via N340. Letade plats för natten. Hittade tre stycken, så det gav mig mersmak.

- Klippa-Calahonda

2016-10-22 12.55.34.jpg

- Calahonda

2016-10-22 13.03.41.jpg

- La Chucha

2016-10-22 14.57.40.jpg

Det var ju positivt och fina ställen. Tutade vidare till Salobrena och kollade möjligheterna att stå där. Längs hela strandlinjen är det kört. Bara en massa tråkiga skyltar, men om man tar sig ca 100 m bakom strandlinjen till gatan som går parallellt med stranden så finns det hur mycket parkeringar som helst och allt inom gångavstånd.

Nyfiken som jag är brummade jag en korsning till, till gamla stället Plaza la Guardia som dom stängde tidigare och satte 220 cm bommar. till min förvåning fanns det plats för ca:8 husbilar där utanför bommarna och två stod där permanent.

2016-10-22 15.45.47.jpg

Kul att spana runt lite. Såg på google maps en strand Playa de Cantarriján där jag aldrig varit.

2016-10-22 16.44.02.jpg

Bara en parkering varav halva var privat för restaurang gäster. Men det går bra att stå utanför på den allmänna.

Börjar knorra i magen och lite tråkigt att vara själv gräsänkling som jag är tillfälligt. Kollade med Gun & Ronny i Funkan. Gun hakade på direkt och skrev. "Vi tar en Taxi till London Pub om en halvtimme", så jag åkte till Funkans marknadsplats och parkerade där för natten GRATIS:D.

Anslöt till Gun & Ronny. Käkade lite Thai och hade världens kväll. Det satt musiker som spelade och sjöng överallt i prydliga uniformer. Jättekul.

Funkan thai.jpg
2016-10-22 21.46.23.jpg
2016-10-22 22.57.56.jpg

I morrn parkar jag bilen på ECP och ansluter till frugan i Sweden.:):):) Tråkigt att åka härifrån, men kul att se frugan igen. Tillbaka 5 nov.
 

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tack!
Jag kör oxå plåtis nu i San Bestian mot Bilbao -Madrid och sen kanske kusten medelhavet eller Extremaduras natur. Nåt tips - har ni vart där?
Se dock separat länk om P i Bilbao resp Madrid.
Mvh
Olof
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tack!
Jag kör oxå plåtis nu i San Bestian mot Bilbao -Madrid och sen kanske kusten medelhavet eller Extremaduras natur. Nåt tips - har ni vart där?
Se dock separat länk om P i Bilbao resp Madrid.
Mvh
Olof

Om ni gillar rödvin, så stanna gärna till i Haro och gå upp i gamla stan. Det är rioja:s vin huvudstad finns gott om vinbarer som säljer glas för 60 cent i härlig miljö.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Oj! Dags att uppdatera oss lite. Börjar komma meddelanden lite här och där som undrar vart vi är och vad vi gör och varför jag inte skriver?

För att göra en lång historia kort så fick Louise besked om bröstcancer samma dag vi öppnade Westerqwarnsträffen första helgen i agusti. Vi åkte direkt från läkaren till träffen och skulle köra igång den. Det kändes inte så bra, men vi var tvungen att göra vårt bästa av det.

2016-08-05 17.11.32.jpg

Vi bestämde oss för att köra ner bilen medans vi väntade på operationen den 24 augusti så att vi fick ner bilen till Malaga och fick iväg tankarna på annat håll under nerresan.

2016-08-15 20.18.43.jpg
2016-08-19 12.56.55.jpg

Vi reste "hem" till operationen som gick snabbt och bra. Tog in på ett hotell i Västerås (då vi sålt huset och är bostadslösa) i en månad i väntan på provsvar. Fick besked att det var bra och Louise blev friskförklarad, dock måste hon ta strålning för att minska risken för återkomst. Ny väntetid på 3 veckor. Vi fattade beslutet att dra ner till husbilen i Malaga tills strålningen börjar.

2016-09-24 17.03.51.jpg
2016-09-28 15.09.47.jpg
2016-10-02 13.19.02.jpg
2016-10-04 20.20.00.jpg

Härligt att åka runt och hälsa på vänner. När strålningen skulle börja fick Louise åka "hem" ensam (hmm jag följde med på flyget men tog vändande tillbaka eftersom vi hade några amerikanska vänner som cyklade från Amsterdam till Malaga bara för att hälsa på oss och var planerat sedan ett år tillbaka.)

2016-10-14 12.52.55.jpg

Hon blev inkvarterad hos vår förra granne Jim:s husvagn och hade sällskap av dem varje dag. (Tack för det Jim & Irre) När jänkarna åkt hem och jag vinterrustat bilen lite, åkte jag "hem" och anslöt till Louise i Husvagnen. Och nu när strålningen var klar drog vi ner till Malaga igen några dagar.

2016-11-06 16.38.51.jpg

Två dagar senare parkerade vi bilen för vintern på ECP hos Malaga aeroporto och flög till GC. Nu bor vi här i en lägenhet som vi fick tips av Los Suecos om och är jättenöjda. Om andan faller på kan vi när som helst åka till Malaga och köra husbil, men just nu har ingen tanke på det.:D:D:D

2016-11-07 08.19.50.jpg
2016-11-07 13.58.22.jpg

Det kommer både släkt och vänner som hälsar på under detta halvår. Om bara en vecka kommer Gun & Ronny från Funkan hit med flyg. Vad jag vet kommer det också en hel del vänner med husbilar att dyka upp. Roffe & Berit står just nu och väntar i Huelva.

Eftersom vi inte har någonstans att bo i Sweden så vänder vi på kuttingen och översomrar i Europa med husbilen.:):):)


2016-11-08 13.44.00.jpg
2016-11-10 17.28.52.jpg
2016-11-11 10.05.01.jpg
2016-11-11 12.23.39.jpg
2016-11-11 13.02.12.jpg

Om denna vinter blir lyckad är chansen stor att vi är här nästa år också? Och vem vet, då kanske det är i en egen lägenhet?

Jag kommer nog att skriva ibland när vi dyker på andra HBK:are med husbilar här på GC.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tack för uppdateringen. Vi tillhör dom som i det tysta har undrat vad som har hänt och nu vet vi.

Det gläder oss mycket att underbara Louise, med sitt härliga smittsamma skratt, nu är på banan igen.

Helt fantastiskt att ni kunde genomför träffen efter detta besked. Men ibland så kan det vara bra att ha mycket att syssla med för att inte gräva ner sig i hemska tankar.

Nu önskar vi er ett fortsatt underbart liv hur ni nu väljer att fortsätta detta.

Och så klart vill vi fortsätta läsa om hur ni har det på Gran Canaria. Skriv på bara så blir många av dina följare glada.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag har ju en liten skoter 125 cc här på Gran Canaria. Igår åkte jag och Louise till Castillo de Romeral. Och mycket riktigt där stod Roffe & Berit. Vi kom dit före lunch och träffade två mycket trötta färjeresenärer som inte fått en blund under natten. Alla hytter och vilstolar hade varit upptagna.

Men nu är dom här. Troligtvis till 25 februari.

Välkomna.

2016-11-14 12.24.36.jpg

Och nu på fredag kommer Gun & Ronny hit som har tagit semester från Funkan och bor på hotell i Playa del Ingles. En Vecka undrar om man klarar det???

Kul fick en inbjudan av Munskänkarna att komma på deras möte. Ska bli kul att träffa några nya ansikten.

Munsk 1116.png

1 december dyker bl.a Ann och Leif upp med sin Kabe. Jag tror nästan att Eva & Benny redan är här då med sin Concorde och sin lilla MUA.

4 december kommer en gammal kollega hit för att hälsa på en vecka. Men dom bor flott på Don Gregory nära oss.

Tror inte att det blir någon sysslolös vinter. Måste dock hitta någonstans att spela lite boule... Det löser sig nog.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ett litet meddelande som jag fick av Roffe som ringde mig.

Torget i Arguineguin är avstängd för husbilar. Dom har satt upp 220 cm bommar.

Men det funkar bra att stå i Castillo de Romeral. Eller om man vill kan man stå på ställplatsen bredvid torget i Arguineguin för 8 € per natt.

Kan vara bra att veta för de bilar som är på väg hit till GC.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Tillökning

Nu har vi fått tillökning på Gran Canaria. Idag landade 4 nya svenska bilar på ön. Så nu har Roffe och Berit fått ett helt gäng att ta hand om i Castillo del Romeral.

Vi åkte naturligtvis dit på vår skoter och hälsade dom välkomna.

2016-12-01 12.30.10.jpg
2016-12-01 12.30.38.jpg
2016-12-01 12.30.48.jpg
2016-12-01 12.30.51.jpg
2016-12-01 12.55.07.jpg

Igår var vi till Norske Butikken i Arguineguin och tog ett smörrebröd. Frågade servitrisen varför dom stängt av Torget för husbilar. Hon berättade att i Juni Juli, Augusti, var det så många husbilar där från Las Palmas med barnfamiljer. Ungarna sprang runt hur som helst så kommunen beslutade att stänga torget för husbilar.

Hon frågade också efter Marocko Max som hon kom ihåg väl som en trogen kund. Jag svarade att han fryser i Iberien men kommer så småningom att tas sig till Marocko.

2016-11-30 12.20.13.jpg
2016-11-30 12.20.58.jpg

Det var så varmt idag i Romeral så vi smet efter någon timme för att svalka oss med skotern.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Imponerande med vädret på GC, här på fastlandet är det inte mycket att hänga upp i Julgranen. Vi fryser rent ut sagt... På söndag ska vi ta oss längre söderut i och med att regnet har passerat för stunden.

Hur ekonomiskt är det att betala 12 000:- riksdaler för att ta husbilen med till GC, en ö som man kör runt kanske högst en gång? Vi var i St Augustin en gång i tiden och åkte buss en hel del, sen var vi mättade. Kanske bättre parkera husbilen vid flygplatsen på fastlandet och flyga över för hela slanten. Hur länge får man bo i en etta för 12 000:- pengar?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Imponerande med vädret på GC, här på fastlandet är det inte mycket att hänga upp i Julgranen. Vi fryser rent ut sagt... På söndag ska vi ta oss längre söderut i och med att regnet har passerat för stunden.

Hur ekonomiskt är det att betala 12 000:- riksdaler för att ta husbilen med till GC, en ö som man kör runt kanske högst en gång? Vi var i St Augustin en gång i tiden och åkte buss en hel del, sen var vi mättade. Kanske bättre parkera husbilen vid flygplatsen på fastlandet och flyga över för hela slanten. Hur länge får man bo i en etta för 12 000:- pengar?

3 veckor om du har tur
 
Toppen