• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vad är FB? Tryckte på länken och där skulle jag logga in mej??
Näe jag stannar nog här i värmen på husbilsklubben här är det lugnt och skönt.

Faktiskt riktigt intressant om man har med sig husbilen på GC!
För oss andra ser gemenskapen riktigt lockande ut!

image.png
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Om man ser till kostnaden att köra till Gr Canaria så landar det förmodligen på under 20 000kr t / r.
Om man flyger charter så blir det inte mycket billigare på ett vettigt hotell för 2personer och två veckor, skulle man stanna längre tid passerar det lätt kostnaden för en husbil.
Fördelen är också den jämna temperaturen hela året, så gas lär man spara och elplats lär inte behövas om man har en solpanel. När det börjar bli hett på fastlandet är det fortfarande bra temperatur på kanarieöarna, så det finns inget behov att fly hem till sverige för vädrets skull.
Bor man året runt i husbilen är det helt klart intressant merkostnaden för färjan lär man spara in i längden.
Man lär tröttna på bara sandstränder men det finns ju mycket annat att se runt ön, finns säkert platser gratis lite längre från havet. Finns mycket att upptäcka när man tröttnar på att vara charterturist.
Saknar man stadslivet finns ju alltid Las Palmas med las canteras.
Avser man stanna längre tid kanske det skulle gå att avtala en fast plats någonstans, husbilen blir ju inte så trång man kan ju t.o.m. ha tv utomhus.
Skulle vara roligt med ett gäng husbilar från sverige åka dit ner och det kan ju vara vilken tid som helst på året.
Värk i kroppen brukar bli bättre, rumstemperatur utomhus dygnet runt hjälper ganska mycket.
Jag använder inte facebook -än men orsaken är att jag inte kunnat registrera mej tidigare kört telefonen lite svart utan konto.:bye:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det är nog svårt att ha husbilen här längre än 6 månader pga skatteregler. Dom har ju bra koll på när man kommer och åker. Man kan riskera att få regga bilen här om man stannar längre än 6 månader och det kostar skjortan.

Svenskarna har i år varit den största utländska gruppen med husbilar på GC, som mest 16 bilar före Benny och Roffe åkte i lördags.

Med samma båt som dom åkte med, kom ju även han på Facebook som jag inte träffat, så nu är vi 15 svenska husbilar här.

Ps! Träffade ett par svenskar på Teneriffa för en månad sedan som nu också är här.

Verkar ha brunnit på en camping här på GC

El-Berriel-Fire-Bomberos-hand-of-God-e1454881968583.jpg


Aeroclub Jag vet inget om personskador men många vagnar och bilar stök med??? :mad:

Zona Acampada Aeroclub - Club de Camping y Caravaning Gran Canaria

Här är liten nyhets video om branden.

The Canary News, Views & Sunshine » El Berriel Campsite Fire in Bahia Feliz


Det här kommer nog att medföra förändringar.


Fick reda på nu att 6 husvagnar och några vanliga bilar strök med. Inga personskador har rapporterats.

The final toll of the campsite fire earlier has been reported to have been six caravans, destroyed, and five burned out motor cars, this Sunday afternoon in Tarajaliillo, El Berriel, on the south east coast of Gran Canaria.

Though ferocious flames enveloped the scene, black, acrid smoke plumed into the air visible for miles around, and several gas cylinders exploded, fortunately only six people had to be treated for shock (described as acute anxiety), three of whom were sent for treatment at the Centro Salud, and no serious injuries.

El Berriel Fire - BomberosSecurity and Emergency Services were alerted at around 3.20pm according to other local news sites, with early indications suggesting that the fire was caused by flames from a frying pan where potatoes were being cooked.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

HBK Riders

Hyrde en Honda moto 125:a idag. Lämnas tillbaka på lördag. Jag och frugan drog en repa direkt från Mogan till Puerto Rico och tog en fika på stranden.

2016-02-09 16.35.11.jpg

Är väl egentligen inte riktigt frisk ännu, men det såg ju så härligt ut att kunna dra en repa i det fina vädret...:p:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Finns ju ett område med uppvärmda pooler i närheten av stranden i puerto.
Lite jobbigt med alla vänsterkurvor med djupa diken, jag föredrar åka åt andra hållet närmare berget.
Såg en dödsolycka med scooter och buss på den vägen.
Kör du över till andra sidan förbi Mogan, ta på lite varma kläder, men fint på andra sidan när man kommer ner i värmen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Idag har varit en bra dag. Åkte till Arguineguin med skotern för att kolla posten. Hade även ett ärende till David på Masmovil, men orkade inte vänta i den långa kön. Bytte några ord med delar av svensk"gänget" som stod där. Skönt att tuta runt själv när frugan var hos frissan. Själv är jag också nyklippt. Klippte mig i Castillo del Romeral. 8 € för klipp och hårtvätt. Kanonnöjd!

Kom tillbaka till frugan ett par timmar senare. Vi fick för oss att sticka ner till Mogans hamn och käka och spana.

2016-02-10 17.15.04.jpg
Så gott

2016-02-10 17.10.38.jpg
Flyga efter båt

2016-02-10 17.10.07.jpg
Det här var nytt. Någon form av vattenjet. Har inte sett förut.

2016-02-10 17.15.37.jpg
Turist ubåt.


Perfekt att sitta och spana på sjölivet. Vattenskotrarna körde värre än värst fram och tillbaka. Packat på stranden.

Undrar vad jag ska göra i ,morgon?:confused:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Stora och svåra val att göra!
Öl eller vin och i så fall rött eller vitt.
Kött eller fisk till middagen.
Shorts eller badbyxor.
Inte roligt bara jobbigt, men vi får vara glada att det finns tuffa kämpar som går före och visar vägen.:mat:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Fan... Den hänger i, min förkylning/influensa eller vad det nu är. Känner mig varm, hängig och hostar. Ligger inte på topp... Skulle egentligen gått till läkaren igår, men kände inte för det eftersom jag och frugan firat "Alla hjärtans dag" kvällen före.

2016-02-14 20.29.18.jpg

Ja ja jag ska gå...

2016-02-16 13.38.40.jpg
Så jag knatade till doktorn 50 m härifrån. Bara kvinnor överallt. Deras första ord var: "Har du försäkring?" "Ja!" "Bra! Vad har du för fel?" "En influensa som aldrig tar slut." Dom tittade lystet på min kropp och lyckades på 10 min avverka 8 olika undersökningar. Domen kom snabbt.

- Djupt sittande Bronkit.

Dom ville att jag skulle komma 3 gånger om dagen fram till fredag. "Nä! Lugna ner er. Skriv ut något så kommer jag istället om jag blir riktigt sjuk." Dom tittade ledsna på mig när jag inte köpte deras lyx behandling utan tog snikbehandlingen. "Men blir du inte bättre inom några dagar måste du till sjukhus bla bla bla..." Men klämde mig på 80 € lyckades dom med.:mad:

2016-02-16 13.38.06.jpg

Är det något jag ska tänka på?
- Dricka mycket.:) Vatten!:mad:
- Inte utsätta dig för drag:oops:

2016-02-09 16.35.11.jpg
Kanske inte var så smart och hyra skotern...

Nästa station låg 10 meter bredvid. Farmacia. Fick 3 olika mediciner, varav två var antibiotika och en slemlösande anti inflama.... tror jag.

2016-02-16 13.39.00.jpg
2016-02-16 13.43.52.jpg

Hoppas att det blir ok nu. Måste ju bli på topp till Boulen. Förra året kom jag till kvarten. Hoppas det går bättre i år.

Kollade med Folksam om jag får tillbaka mina 130 €. Nä! Självrisken är högre. Ok! Det var en bra service och alldeles bredvid. Inte hela världen det är inte så ofta.

På lördag åker vi till fastlandet...:mad:
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Du frågar om färja från DK till Norge. Fjord Line är billigare än Color Line. Bäst köp får du från Hirtshals till Langesund, ca 800 kr med husbil och frugan om du köper resan i förtid. Blir även bättre om du är medlem i FL club, kan göras på nät innan beställning, gratis!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ta det försiktigt. Årets influensa är ingen snäll sort. På mitt jobb har den slagit till som rena pesten och många har blivit bra mycket sjukare än dom brukar.
Vi har flera som hamnat på sjukhus med svåra lunginflamationer som tagit 3-4 veckor att bli av med. Tyvärr var det en som inte klarade pärsen.
Om du blir sämre och får tillbaka feber och ont i lungerna så bör du nog uppsöka sjukhus. Jappes råd kanske också funkar.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Via försäkringen får du inga pengar tillbaka men via Försäkringskassans utlandsavd på Gotland fyll i skicka in kvitton så drar de av för vad ett svenskt besök kostar (400?) Resten kan man få där. OBS kvittona ska vara original.
Krya på dig Hälsa Louise.
Gun
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

När jag var på skjukhuset i las americas gjorde de massor med avancerade undersökningar snabbt och skulle jag behöva opereras någon mer gång så skulle jag vilja göra det där. Hade hemförsäkring länsförsäkringar kostade 96000kr men jag bet. för telefon och en taxi men flyg och hotell och allt annat stod dom för.
Har man pengar eller bra färsäkringar får man bättre hjälp i spanien än hemma enl. mina erfarenheter. Om man inte är politiker förståss.
De debiterar försäkringen och gör allt som behövs och sverige betalar!
Hemma ska dom ha ett möte om det verkligen ska vara nödvändigt att kosta på behandling, en doktor ville inte ge mej en spruta eftersom de var dyra, jag hotade med att betala kontant men det fick jag inte heller.
Det är sos alarm som gäller utomlands!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi skickade bara in blankett&kvitton till F-Kassan inga problem att få ut fast det var speciallistvård och privatsjukhus.Allt utbetalades utom den avg vi skulle betalt för ett svenskt akutbesök. ca 400 kr
Gun
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Inte så kul att vara sjuk, men kul är att någon bryr sig.:) Det tackar vi för. Det droppade även in en liten dikt från Jappe i min inkorg på mailen. Måste delge Er den.

Jan Piening
10:16 (16 minuter sedan)

till mig

Hur mår du, käre vän
du lämnar oss väl inte än
Du är ju som katten med nio liv
Är det ”högt vatten” eller bara kiv

Krya på dig nu med en gång
Du har ju ett stort evenemang att sköta
med grytor stekfat och tång
Vi ser ju fram emot att bli ganska blöta


Det var ju riktigt gulligt gjort. :) Tack alla.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi skickade bara in blankett&kvitton till F-Kassan inga problem att få ut fast det var speciallistvård och privatsjukhus.Allt utbetalades utom den avg vi skulle betalt för ett svenskt akutbesök. ca 400 kr
Gun

Det var en intressant nyhet att F-kassan betalade behandlingen från en privat vårdgivare.

Troligen var den aktuella vårdgivaren i alla fall kopplad till det allmänna sjukvårdssystemet (Seguro Social), eftersom det är enligt vårdguidenr, "EU-kortet täcker inte privat vård, utan endast hos vårdgivare som är anslutna till det allmänna sjukvårdssystem i det land du besöker."

Tror därför att man skall vara försiktig med att använda privata vårdgivare och ta för givet att försäkringskassan betalar. Risken finns att det kan bli dyrt.

Sjukvårdsinformation | Svenskar i Spanien
Vård utomlands - 1177 VÃ¥rdguiden - sjukdomar, undersökningar, hitta vÃ¥rd, e-tjänster
 
Toppen