• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Har du koll på den här sidan?: Tenerife « Canaricamper
Det verkar som inlägget gjordes för tre år sedan så allt kanske inte stämmer hundra.

mvh jocke

Tack Jocke det var snällt, men den har jag redan. Och den ligger på min hemsida i länkarna.

Det jag mer är ute efter är alla gratisplatser och mackar där man kan tömma och fylla. Campingarna har jag som reservalternativ när det spricker i planeringen.

Men mera tips. Det är jättebra, jag har nog inte hittat allt ännu.:confused:
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi har inte så mycket husbilsdetaljer från Teneriffa typ ställplatser etc men vi kan rekommendera ett besök i 'huvudstaden' Santa Cruz (dvs ej Puerto del la Cruz) som är mycket trevlig. Strax norr om staden finns en jättefin strand med sand hämtad från Sahara eller liknande. Här tror jag man kan stå med hb utan kostnad. Den gamla staden la Gunilla(?) ovanför Santa Cruz är också mycket sevärd
Ha det så gott på denna trevliga ö där det finns mycket sevärt och vackert, framför allt på norrsidan.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kan det vara vid Teresitas du menar ?, för där är sanden från Sahara.
Ulla

Tackar för tipsen. Jag kollade på google maps och "körde runt" längs stranden, men jag kunde inte hitta andra husbilar parkerade på Teresitas.

Men vi tutar väl förbi och kollar när den delen av ön står på tur. Jag ska börja med södern, för där har jag ett uppdrag att utföra.
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Teresitas är namnet, helt rätt.
Kommentar från Tripadvisor;

Lovely beach with plenty of sunbeds and umbrellas to hire. Safe swimming. Kiosks with refreshments. Changing rooms, showers on the beach and basic toilets. Lots of free parking.

Vet dock inte om det är ok att stå över natten.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej, för ett par år sedan fanns det 2 restauranger vid parkeringen. Den som var grönmålad hade mycket god Paella, men måste beställas för 2 personer.
Med vänlig hälsning Ulla
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag var till den stranden, blev lurad av en karta det var -69 och det var en byggarbetsplats då med grusstrand. Men de fick tydligen till det.
Du kan ju stå i närheten av stranden vid los christianos bifogar en bild från google earth, var där för några år sedan i samband med en op på hosgapiten.
Det stod en del bilar på och sattelitbilderna står det såna men markbilderna verkar visa att de stängt av men på gatan en bit bort finns det en skylt om HB parkering, förmodligen gratis.
Teneriffa har ju inte så bra badstränder men den som finns där är nog den bästa den är väl skyddad bakom piren där båtarnaligt lägger till.
Norra änden har osäkert väder så här års och där är det puerto dela cruz som gäller, vattnet är kallare strömt och farligt en bit ut.
Havspoolerna är i brist på stränder med kaallt vatten, nästan bara för att sola.
Botaniska trädgården är värd ett besök där.
Du ska naturligtvis åka upp på teide men välj en vacker dag, eller så kan du fly regn och gråväder ovanför molnen. Men kallt däruppe på nätterna och solen tar ordentligt och i lä känns det riktigt varmt.
Åker du upp från sydsidan kan du köra via vilaflor upp, men ta den andra vägen ner så blir tanten lugnare och du sparar bromsarna, den tar turistbussarna. Vid den vägen finns en restaurang med bra parkering och lite av ett utflyktsmål för spanjorer, finns/fanns grillplatser. Restaurangen åt jag kanin på några ggr, körde upp med moped.
Linbanan går inte ända upp och man måste ha särskilt tillstånd för att gå de sista 500m till kratern, Mycket jobbigt att gå upp, var där när det var nybyggt, fantastisk utsikt och det ryker svavelrök från en massa hål.
Bif. ett par googlefoton så du kan hitta.
Började åka dit -66 men tycker numera gran canaria är bättre för sol och bad.
Vid adeje finns det en vandring längs barranco del inferno som är fin, man behöver bara gå så mycket man känner för, blir efter några kilometer ganska svenskt klimat. Kostar numera men värt pengarna.:santa-5-icon:från tomten.
 

Bilagor

  • teide.jpg
    teide.jpg
    331,2 KB · Visningar: 9
  • Los christ..jpg
    Los christ..jpg
    287,7 KB · Visningar: 12
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

En bra dag.

Idag hade jag till frukost beställt:

- Bacon
- Stekt Prinskorv
- Äggröra
- Banan yoghurt
- Kaffe

Min kära hustru fixade det med bravur. Smaskens.

2015-12-17 12.05.18.jpg

Ytterligare en alldeles för het dag. Vi skulle haft ärtsoppa med pannkaka idag, men det var för varmt för sådana kraftiga rätter. Vi gick ner och kylde ner oss lite i vattnet istället. De sista dagarna har vi haft något som kallas Calima och ger disigt och mycket varmt väder. Konstigt nog är det så vindstilla att vindkraftverken gått i strejk. (Diset består av små sand partiklar från Sahara.)

Benny ställde upp och körde mig till Centro Atlantico 6 km bort. Jag vill ju se Star Wars i Original Version i 3D. Det stod tre före mig i biljettluckan. Lyckades få två biljetter till söndag 1630.

tumbs_up_75245789.gif


Snacka om lycklig.:):):) Kostade dessutom bara 18 € för två personer i 3D. Mycket billigare än i Sweden. Ska bli roligt. Blir nog taxi fram och tillbaka, så får grannarna vara husbilsvakt under tiden.

2015-12-17 18.12.26.jpg
2015-12-17 18.34.23.jpg

Under 38 år har Star Wars bara kommit ut med 7 filmer. Det är ju inte så ofta man behöver anstränga sig för att gå på bio. Men detta ser jag fram emot...

Vi satt ute hela gänget till 2000 och tog en whisky och planerade Julen. Har även fått bekräftat att vi var välkomna till Nyårssupén i Maspalomas över klockslaget. Det blir bra (och dyrt).

Idag kom en tysk och parkerade nära oss. Han brukar åka till Teneriffa. Fick massor att bra tips och ställen från honom.:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har en dag till passerat. Jag och frugan har delat på en (2,5) flaska vin till lite kortspel och lyssnat på musik. Känner mig lite privilegierad trots att jag och Eva fick stryk med 11-13 i boule mot Benny och Roffa.

När vi ligger där vi ligger här, har vi lite olika livsöden ikring oss. Vi gratisliggare ligger här med andra som betalar lika mycket. Vissa av oss har nya bilar och lever med allt man kan ha, vissa bor i hemmasnickrade ruckel här året runt.

Ibland har man lite dåligt samvete hur man själv tänker. Det kom en tjej/tant från en av hemma byggena längre bort och pratade med Louise och frågade om hon kunde få en euro för hon behövde gå till apoteket och hämta medicin. Jag ropade till Louise. "Ge inga pengar, för då har vi dom springande här hela tiden."

Louise struntade i vad jag sa. Hon gav henne en 2 euro för hon hade ingen 1 euro. En halvtimme senare kom hon tillbaka. Jätteglad! Hon visade medicinen och recept till Louise + en påse med bröd som hon köpte för den extra euron. Hon pussade Louise och har sedan inte besvärat oss mer.

Varje gång hon går förbi (ca 15 ggr om dagen) hälsar hon glatt. Vad glad jag är att vi kunde hjälpa henne.

Hennes karl kom och tittade när vi spelade boule hela gänget. Jag tyckte att han såg törstig ut och gav han en Tropical (lokalt öl). Han hejade på mig resten av matchen:).

2015-12-03 17.12.51.jpg

Ibland har jag lite dåligt omdöme och drar alla över en kam. Nu känns det tryggt och säkert med våra grannar som gillar oss. Ibland önskar jag att jag skulle ha lika bra omdöme som min fru. Sådan liten insats till så stor glädje.

Inget speciellt men ville bara skriva av mig lite efter lite vin och dela några tankar så här i juletid. Alla är inte som man tror...

Natti Natti
 
F

F.d. 55161

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ralph och Louise, kul att följa era äventyr.

Vi tänkte som er, fast tvärtom...

Så här kommer en hälsning från ett kallt (de lovar -26 grader i natt), Duved/Åre...

God fortsättning,
Patrik (Taxisystem) och Taru
 

Bilagor

  • IMG-20151227-WA0001.jpg
    IMG-20151227-WA0001.jpg
    166,5 KB · Visningar: 22

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har det gått några dagar igen. Jag var ju och kollade på Star Wars. Hmm! Bara ****. Den sista stjärnan saknas då det saknades ett pampigt slut som det brukar vara. Det blev bara ett: "Vänta på nästa avsnitt". Men ändå.. Jag väntar ivrigt några år till på nästa film.

Eva överraskade en dag att beordra Benny och köra igång elverket så att hon kunde bjuda på våfflor. Det var uppskattat.

2015-12-20 15.06.04.jpg

Vi har liksom boat in oss här. Vi tycker vi har allt och dessutom är allt GRATIS:D, så det blir inga större utflykter. Men vi åkte ivarjefall en tur och köpte lite julmat, samtidigt Berit fixade ett Masmovil simkort i samma affär.

2015-12-21 10.47.10.jpg

Dr. SirMcLain går ronden och kollar så att vi överlever. De som var äldst hade oförskämt bra värden.

DSCN2285.JPG

JULAFTON

Fullt julbord utom lutfisken. Vi ville inte slösa vatten för att skölja den. Berit fick mandeln. Många julsnaps sånger blev det sillen var det stor åtgång på.

DSCN2305.JPG

Naturligtvis kom Tomten och frågade om vi varit snälla under året? Det hade vi naturligtvis och fick våra paket.

DSCN2309.JPG

DSCN2314.JPG

Tomten själv fick en hund i present. Dom kelade bra länge och både Tomten och hunden har svårt att slita sig från varandra. Men hunden bor i ett hemmabyggt skjul bestående av en minibuss utan hjul kompletterad med korrigerad plåt som ett extra rum. Husse och matte låter hunden springa fritt och mata sig själv.

DSCN2320.JPG

Julaftonen blev sen. Man brukar säga att "Endast Tomten är vaken", men det var jag och frugan som firade längst. I varje fall ute.

DSCN2329.JPG

På lördag eller söndag drar vi. Jag planerar för fullt. Ska bli kul. Teneriffa är målet (kanske). Vi drar iväg minst två veckor. Jag har lagt in en massa gråa pluppar på min Kanarieöarna karta här nedan. Detta ska undersökas.

Idag har annars det stora samtalsämnet varit hajattacken 7 km norr härifrån. Jag gick ner och badade, men inte hittade jag någon haj.:confused:

God fortsättning

Önskar Ralph & Louise
 
Senast ändrad:

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

SIR. Var är du nu på GC? Varför är det så tyst? Jag hade väntat mig att du skulle göra mig avundsjuk på självaste nyårsafton OCKSÅ.:mad:
Hälsningar från en värmlänning som bara har åkt flygplan till stället du är på nu men som allvarligt funderar på att ta land och sjövägen till hösten om "chefen" beslutar sig för att bli "pankis" då!!
GOTT NYTT ÅR!!! :msn_drink:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

SIR. Var är du nu på GC? Varför är det så tyst? Jag hade väntat mig att du skulle göra mig avundsjuk på självaste nyårsafton OCKSÅ.:mad:
Hälsningar från en värmlänning som bara har åkt flygplan till stället du är på nu men som allvarligt funderar på att ta land och sjövägen till hösten om "chefen" beslutar sig för att bli "pankis" då!!
GOTT NYTT ÅR!!! :msn_drink:

Jag vill ju inte göra folk avundsjuka:D:D:D. Just nu kom jag och Louise upp från vår lilla egna Playa här i Castillo del Romeral. Såå skönt i vattnet, men vi tog med oss diverse rengöringsprodukter för att tvaga våra slanka lekamen. Nyårsbadet var skönt. Hade två Boulematcher före mot Roffa. 1-1 så det blev rättvist.

Nu ligger jag här och torkar. Frugan har lagt fram nyårsstassen. Det blir första gången i år (utom i Sverige i somras) som man har långbyxor på sig.;) Ska snart ut och ta en GT som fördrink med "Gänget".

Man måste ju vara fin när man ska på Nyårssupé i Maspalomas. Buss dit om en timme och förhoppningsvis taxi "hem" inatt efter tolvslaget. Ska försöka komma ihåg kameran så får vi se om det blir något minnesvärt?

Vi glömde kolla vad det var för mat, så det blir en överraskning.:p:

Men! Från Oss alla, till Er alla. Vill vi önska Er ett Gott Nytt År.

Ralph & Louise
(med grannar)


2015-12-31 17.43.57.jpg
DSCN2279.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen