• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Välkomna hem, här kommer det också att bli andra bullar :wink:
Hälsa gumman.Vi ses&hörs i sommar:D
Kram
Gun&Ronny
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej ni 2
Vi står just nu i Brantevik där jag är uppväxt, en vacker håla på sommaren om det inte vore för alla "baddjävlar".
Kör mot Råå i eftermiddag.

Jojje
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi jobbar oss sakta uppför genom sommar Sverige. Vi stod vid Smyge 2 nätter med helt underbart väder. Louise påstod att det regnade i går morse men då sov jag så det är säkert bara en skröna.:)

Åkte tillbaka 1 km och tömde. Stötte då på denna Polisbil som några ungdomar körde runt i.

2015-06-06 12.40.21.jpg

Igår hade vi mellan 23-25 grader enl. Fiat kanonskönt. Åkte längs kusten kollade på några hällristningar. Bra fick man en kultur dos. Det var behövligt.

2015-06-06 15.05.33.jpg
2015-06-06 15.16.31.jpg

Körde in i Simrishamn. Visst är det något visst över dessa härliga hus?

2015-06-06 15.25.10.jpg

Tog småvägar till Kivik. Nu står vi här i hamnen GRATIS:D. Det var ganska fullt, men en Plåtis får ju alltid plats. Vi förbrödrade oss med våra grannar och satt i solen tills den gick ner och det blev kallt. Lite rödvin slank ner också.:) När det var dags att gå hem slank vi in i en monsterhusbil och blev bjuden på lite mer rött till musik. Tack och skål...

2015-06-06 15.54.12.jpg
2015-06-06 20.50.31.jpg

Smiter nog direkt till Fiat i Kylinge ikväll och ställer oss utanför. Pössl:n ska in för lite omvårdnad någ-on/ra dag-ar? Under tiden ska vi bo i ett "riktigt hus". Det var länge sedan...
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har vi lämnat Kivik för länge sedan. Men före vi åkte iväg var vi in på Spättekakefabriken. Det var kul att titta på men lite turistspektakel var det.

2015-06-07 12.12.33.jpg

Vi tutade vidare mot Pukavik. Vår lilla Pössl behöver lite garanti översyn och garantin gick ju ut den 9/6 så därför körde vi dit till den 8/6.:D

2015-06-07 16.27.48.jpg

Vi ställde oss på Fiat Kylinges GRATIS:D ställplats vid firman. 0800 börjar hela personalstyrkan på 2 personer hamna på plats.

2015-06-07 16.55.11.jpg
2015-06-07 16.57.24.jpg
2015-06-07 16.58.08.jpg

Observera att det står husbilsverkstad för Fiat och Alfa-Romeo...:rolleyes: En Alfa Romeo husbil blir det nästa gång.:D. Peter tog emot oss på en gång trots att det stod massor av jobb utanför. Jag hade ett lite konstigt fel på bilen. När jag startade den kall så klagade bilen på alltid på att den saknade oljetryck.:confused: Bilen bad mig också stänga av den. Så kan man inte ha det. Iofs så slutade bilen och tjata efter några sekunder, men dock irriterande.

Jag hade varit in på 2 spanska Fiat, men dom fattade inte problemet, eftersom motorn var varm varje gång och felet uppstod inte.

Under tiden jag och Peter pratade stod Marocko Max med tjej Ann-Helene otåligt och väntade på att få köra oss till "si casa" på Sturkö. Förrättningen där var bekväm. Bästa 5 liters bag in boxen trollades fram, tillika massor av mat brandy och öl i mängder. Det var bara att kavla upp ärmarna och njuta av värdparet. Tack! Marocko Max och Ann-Helene

2015-06-08 18.22.01.jpg

Vi hade det bra där i två dygn. Vi fick en helt egen våning att bo i. Vilket lyx. Men även bra saker har ett slut. Idag körde värdparet hem oss till vår Pössl i Kylinge.

Peter förklarade alla grejer dom hade fixat. Dessutom hade han hittat min plånbok i bilen som han hade låst in i kassaskåpet.:) Det blev kanonbra. För att fixa problemet med oljetryckspipet hade dom bytt oljefilter, olja, oljetryckgivare, samt uppdaterat mjukvaran i bilen. Dom vet inte vad som fixade problemet, men borta är det. Dom hade även fixat ett par fönsterkassetter, gasolbrännaren för kylskåpet + lite andra småfel. Allt kanske inte var garanti men det slank med en då.:D

Jag såg att dom hade alla Alugas grejer där. Även den stora p14 och grejer för yttre tankning. Vill ha!!! P 14 alltså. Tyvärr får den inte plats. Kul att LPG sprider sig. Både mackar och återförsäljnings ställen. Jag förstår inte hur man kan ges sig ut i Europa utan minst en LPG flaska/tank. Så bra!

Tutade förbi Rickard någon km bort i Pukavik. Han säljer bilar för fullt. Kunder på kö. Men han tog sig tid att visa nya Pössl långbäddars på 599 cm. Hmm! Kylskåpet hamnade under spisen. Men det tror jag nog var det enda jag reagerade direkt på. Låg bra i sängen trots att jag är en heffaklump.:rolleyes:

2015-06-10 14.38.43.jpg

Nu ligger vi vid Vätterns strand och njuter i solskenet GRATIS:D.


GPS: 57.792862, 14.243937   
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är vi fångar på en ö.

Vi började morgonen med att bryta upp från den underbara parkeringen i Jönköping.

2015-06-10 20.39.47.jpg
2015-06-10 20.40.51.jpg

Eftersom Motalabron är betalväg så körde vi över Karlsborg norrut. När vi kört ett tag började vi se ROSA höbollar :confused:. Någon i plastfabriken måste haft roligt...

2015-06-11 13.26.38.jpg

Vi fastnade lite i Karlsborg då det var broöppning. 60 spänn för två mjukglassar av sådan sort att Jappe ryser. Vi fick lite underhållning av en närgången and som var lite kul. Jag hade hoppas att Juno skulle passera, men där fick jag chi...

2015-06-11 14.31.27.jpg
2015-06-11 14.32.24.jpg

Missade naturligtvis färjan på Hjälmaren med 5 minuter och var tvungen att invänta nästa 55 minuter senare.:mad:

2015-06-11 16.20.30.jpg
2015-06-11 17.05.04.jpg
2015-06-11 17.34.01.jpg
2015-06-11 17.38.41.jpg

Thomas en gammal kollega tog egen båt dit men fick vänta på oss. Ensamma på 80 kronors ställplatsen kunde vi välja och vraka. Fanns bajamajor och soptunna. Vilket läge! Hälsade på Thomas och Britt i huset bredvid ställplasen där dom hade bullat upp för åtminstånde 12 personer och vi var bara 5 med hans mor. Han tog båten hem medans vi tog en kvällssallad till solnedgången vid bilen. Blir nog en frukost på bryggan i morgon.:)

2015-06-11 20.37.27.jpg
2015-06-11 20.40.30.jpg
2015-06-11 21.18.47.jpg

Kollade badtemperaturen. 16 grader brr. Nä det får nog bli lite bättre.

2015-06-11 21.19.43.jpg

I morgon Trubadurafton på Cafét. Då kommer Thomas med fru hit igen på lite galej efter han låst företaget. Ska bli kul. Kommer nog hem först på lördag om vi inte fastnar ännu längre här på Vinön.:)
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Idag sov jag som en klubbad oxe till 1130. Frugan hade gjort en härlig frukost ute på bryggan. Vilket väder!!! Bara sol och naturens ljud. Och SWANte föståss.:)

2015-06-12 12.07.37.jpg

SWANte är numer vår kompis svan. Han uppskattade vårt sällskap (eller det vi hade på bordet) på bryggan.

2015-06-12 12.08.46.jpg

Man är ju gäst(svan)vänlig så det är ju klart att man delar med sig. Hmm! Havrefras låter ju bättre än kokt skinka. Vi provar...

2015-06-12 12.14.46.jpg

Oj! Det var smaskens. SWANte blev helvild av förtjusning. Lät lite som en katt som kurrade. Det har jag aldrig hört förut. Efter det var SWANte en trogen vän...

Jag gick till incheckningen. Den avancerade betalapparaten och betalade 160 spänn för två dagar. Jag kunde ställt mig gratis på Thomas gård alldeles bredvid, men jag är ju inte snål, jag inte.:D Ett byalag sponsrar jag ju gärna, bara det inte stavas SCR.

2015-06-12 12.34.54.jpg

Eftersom vi står ensamma här och resten av Örebro län är på skolavslutning, så duschade vi utomhus och chansade på att inga Paparazzi fotografer var i närheten. Funkar klockrent. Bara att ta ut duschslangen genom toa fönstret och alla grejer har man ju på hyllan innanför.

Bäst att vila ut lite före kvällens bravader...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi har varit hemma några dagar nu med vardagens fixande man måste komma ifatt med när man varit borta i 10 månader. Men Vinön var en riktig höjdare.

Vilket väder. Riktigt varmt runt 28 grader. SWANte kan vi glömma då bryggan börjar befolkas av båtfolket.

2015-06-12 20.38.43.jpg

Thomas och Britt körde omkring med små golfbilar. Dom hade tre stycken så vi kunde också åka runt med en gästgolfräserbil.

2015-06-12 20.40.17.jpg

Dom hade uppe i cafét invigning med trubadur. 2 öl 2 sallad = 256 kr?:mad: Man upptäcker inflationen, även om riksbanken påstår att den inte finns... Avslutade kvällen hemma hos Thomas med ett gäng Chivas, före vi rasade i säng. Ute på bryggan var det fest och otroligt vackert. Myggen kom tidigt i år.

2015-06-12 21.35.08.jpg
Klicka på bilden. Vacker!

Dom körde någon sorts poker tournering??? Ett sextiotal båtar kom in och käkade lunch, samtidigt som dom gynnade sjöräddningen som serverade.

2015-06-13 12.46.14.jpg
2015-06-13 13.02.08.jpg

Vi lämnade tillbaka kärran och lämnade ön samtidigt som moln börjar torna upp sig i väster.

2015-06-13 13.02.48.jpg

Drog järnet hem, stannade bara för ICA. Måste fylla på havrefras som SWANte åt upp. Efter en timme dök Svedviskylten upp. Nästan hemma.:) Morsan var på besök och sa hej! när vi kom hem. Mer hade hon inte tid med, för det var någon form av bröllop på tv:n. Men det hade inte vi tid med, som bubbade ett kvart ton alkohol ner i vinkällaren.

2015-06-13 16.16.30.jpg

Grannen kom in med några öl och stannade sent in på kvällen. Det känns inte ens som om vi har varit borta från huset.

2015-06-13 22.19.03.jpg

Tur att det snart är semester.:D:D:D
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Förra veckan tutade jag runt och skulle hälsa på en kompis i Skaraborg. Blev bom han var kvar i Stockholm, så jag låg härligt vid sjön Viken för mig själv och kunde rocka så högt jag ville där ett par dar. Konstigt att den inte är med över platser på HBK:s lista. Asfalt på gammal väg med återvändsgränd, inget p-förbud... Kommer nog att lägga in den senare.

Skärmklipp 2015-06-29 21.08.40.jpg

Efter det tutade jag vidare och hälsade på en gammal klasskompis i hans garage där han och hans tjej har varsin bil. Kul det var typ 30 år sedan vi pluggade ihop. Härligt att åka runt och ha huset med sig.

2015-06-24 16.22.32.jpg

Svängde förbi mitt hus och plockade upp frugan som har varit på jobbmöten och annat. Tutade vidare upp till Torsåkers ställplats Söderlund. Frugans någon släkt fyllde år. Dessa två är hennes tvillingbröder. För 40 år sedan gick dom inte att skilja åt;).

2015-06-26 15.12.40.jpg

Var kanonväder och uteaktiviteter med dryck & grill. På slutet av kvällen försvann tom midsommarstången. Var kanske inte meningen, men det råkade bara bli så.:D Kvällen slutade 3-4 på morgonen. (tror jag)

2015-06-26 22.24.33.jpg
2015-06-27 23.31.35.jpg
2015-06-27 22.23.22.jpg

Dan efter på väg hem funderade jag när vi passerade Dalälven vid By, att åka förbi och terrorisera mentor Hianders, men motorlampan fick mig på andra tankar.

2015-06-28 13.57.22.jpg

Typiskt 2 veckor efter garantin gått ut. Jag tror den är förprogrammerad att börja lysa då.:mad: Kunde köra vidare med reducerad motoreffekt hem sista 7 milen. Men i det stora hela en underbar helg.

Ps! Det var givaren till partickelfiltret som pajat. Fiat i Kylinge skickade idag en ny till MEKA i Kolbäck. Tack Kylinge Bil AB.:):):)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Torsåker.... Torsåker i Hofors? Då var ni ju nästan hos oss, nästa gång förväntar vi oss ett besök... Ok, nu är vi i Altea, men nästa gång!

Inte visste jag att det fanns en lokal KU Klux Klan avdelning i Hofors, av alla ställen. :)

Tommy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Torsåker.... Torsåker i Hofors? Då var ni ju nästan hos oss, nästa gång förväntar vi oss ett besök... Ok, nu är vi i Altea, men nästa gång!

Inte visste jag att det fanns en lokal KU Klux Klan avdelning i Hofors, av alla ställen. :)

Tommy

Hmm! Jag har ju faktiskt lite koll på att ni är nere i värmen. Jag har några bilder där midsommarringen på stolpen har brunnit bort. Då ser det väldigt barnförbjudet ut.:D

Vi ska nog lite senare i sommar ta en liten tripp till Örträsk. Då kanske Greve von Suecos överraskas. (om ni är hemma)


FOT90F9.JPG
 

bryngan

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Typiskt 2 veckor efter garantin gått ut. Jag tror den är förprogrammerad att börja lysa då.:mad: Kunde köra vidare med reducerad motoreffekt hem sista 7 milen. Men i det stora hela en underbar helg.

Ps! Det var givaren till partickelfiltret som pajat. Fiat i Kylinge skickade idag en ny till MEKA i Kolbäck. Tack Kylinge Bil AB.:):):)


Det är 5 års garanti på avgasreningsrelaterade problem, enligt EU. Så i ditt fall ska FIAT stå för kostnaden.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

När man är ute och reser så får man ibland lite trevliga överraskningar. Flera gånger sedan vi har kommit hem har vi överraskats att vänner vi träffat nere i Europa dyker upp hemma hos oss.

Janne E från Manta Rota i Portugal var förbi förra veckan. Dom kollade på midnattsrallyt och bodde på Rockunda. Men som vissa monsterbilar har han också en reservbil med sig och åker runt med.

Kul Jan E Välkommen igen.

Nu har även Bryan & Carol från Castillo de Baños Andalusien dykt upp. Dom kommer nu senast från Manchester där dom bor på sommaren. Eftersom dom rest så långt, stannar dom en hel vecka.:)

2015-07-03 23.25.28.jpg
2015-07-04 19.25.11.jpg
2015-07-05 20.45.41.jpg

Damerna håller just nu på att blanda drinkar till oss som slöar i soffan. Nu ska vi visa Sverige från den fina sidan i en vecka.:):):)

Husbilsvänner är alltid välkomna hos oss.


Ps! Louise har öppet hus med fest 8/8-15. Hon fyller 60!!! Känner man henne är man välkommen och kan bo i bilen runt huset någonstans.:D
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Skulle vilja, men ni har träffen så sent. Vi är nog på väg till Algarve då? Vi får prata på Westerqwarn...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jaha! Nu är vi ensamma igen och har inget att göra. Carol och Brian är åter i Manchester efter en intensiv Sverige vecka. Var kul vi lovade att återgälda besöket nästa år och åka till Beatles landet.:)

2015-07-10 12.51.40.jpg

Nja! Helt ensamma är vi ju inte. Grannar knatar in och ut hela tiden och ibland dyker någon upp på kaffe. Igår kom Hianders hit på en fika. Tog en kaffe. Då frågade jag. "Vill du ha en rackabajsare?" En medlem i Avesta Whiskysällskap tackar ju inte nej till det.:D Tack för besöket...

2015-07-10 17.21.26.jpg
2015-07-10 19.34.31.jpg

Idag tog vi bågen ner till Westerqwarn och kollade så att Hianders kommit till rätta. Passade även på att slutförhandla med Sigge om Bouleträffen. Gomer från Husbilkompisar var också där i något ärende och kom fram och hälsade.

Det var både Husbilar och husvagnar där. Ca: 15-20 st och det rullade in bilar under tiden vi stod där. Börjar bli populärt ser det ut som. Pratade med Sigge hur vi gör om det är fullt med bilar vid träffen? Han lugnade mig med att vi har ju bokat platserna.

Nu börjar vi fylla husbilen för nästa veckas äventyr...;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ensamheten vill inte riktigt infinna sig här i obygden. Jag var i källaren och låg i bubbelbadet till videotittande (5:e Elementet) när Louise kom och störde mig.

"Upp med dig. Gun & Ronny är på väg" Jag pallrade mig upp skrynklig som ett russin. (Men ren.)

Gun & Ronny stannade på en fika. Dom skulle åka och prova Sveriges Husbilsvänligaste Kommun Kristinehamn och droppade förbi.

2015-07-12 13.36.44.jpg
2015-07-12 13.33.37.jpg

Kul att ses. Får se om vi träffas i vågorna borta i Portugal senare i år. Är lite avis på dom. Dom har ju sålt kåken och har inget annat att göra än att tuta runt i verkligheten. Riktigt så långt har vi inte kommit än.

Välkommen igen...

I övermorgon bär det iväg igen för oss. Vi ska hälsa på mygg och knott helvetet i norr. Det är också ett härligt Sverige. Äh! Norge får väl vara med på ett hörn också.:cool:
 
Toppen