• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Blää! Oerhört dåligt väder. Vi borde vara på Gran Canaria.:msn_sun: Det var några bra dagar när vi kom till Bahia (Santa Pola) och på Boulen var det underbart, med det ligger ju 20 mil söderut. På nätterna har det varit 1-5 grader. Det är ju inte bättre än hemma. Nu sista dagarna molnigt och regn. I natt tog det priset, när jag vaknade av en åskknall så man trodde det var "träff sänk":msn_lightning:. Sedan dundrade det på och i morse var allt genomblött...

Jag tänker lite avundsjukt på Max som är uppe i Fortuna och lögar sig i 34 gradigt vatten. Då spelar ju vädret ingen roll. Ska man ut och åka båge är det nästan för kallt. HBK riders har iofs åkt runt en del. Och det har ju varit skoj. Det blir nog som förra året. Varmt i Costa Blanca blir det inte före 1 April utom några lyckliga dagar då och då.

Men det är trevligt på Bahia. Baren räddar situationen. Personalen är kanon. Sedan är det jättekul med alla man känner här. Vi stöter på varandra hela tiden i olika situationer och har lite skoj ihop. Ibland mycket skoj.:D

DSC_0713.JPG

För någon dag sedan hade jag en liten HBK träff. Tio glada individer samlades hos oss på lite Sill & Snaps + Ärtsoppa & Punsch. Det var ett uppskattat initiativ. Allt tog slut. Både hårdvara och mjukvara.:D Vi hade tur med vädret. En timme före träffen regnade det.

2015-03-14 15.22.08.jpg
2015-03-14 17.42.59.jpg

"Men int ä ja bitter int." Efter regn kommer sol. Men nu har jag varit här i två veckor. Jag vill ta bågen och åka på lite rundturer, men fortfarande lite kallt i luften för det. Gränsen går ju när man måste ha handskar...

Fick förresten kontakt med Los(t) Suecos idag. Ska bli kul att träffas i april om det funkar. Han berättade att han är mellan husbilar. Få se om det blir en "Plåtis" nästa gång.:D. Den passar bättre på nya uppfarten.

Santa Pola är en fin liten stad. Vi har varit ute en del. Både härliga strandrestauranger och små kryp in ställen mitt i stan. Skulle dock vilja ut och fricampa lite, men det blir så krångligt med bågen. Så vi blir nog kvar här en stund.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Var ute i stormen idag. Åkte lite båge. 16 grader och kraftiga vindbyar. Kvistade förbi Hasse Trassel på ställplatsen i Santa Pola. (Eva & Hasse 9) Fick i uppdrag av dem att scanna in och lägga ut en tidningsartikel. Så här kommer den.

Artikel.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Inte mycket att skriva om när man ligger på camping. Vi tog ju in på Bahia en månad för att kunna tuta runt lite på bågen. Vädret har dock inte varit på min sida.

Bilar kommer och åker hela tiden. Just nu står "Marocko Max" (Max M) här tillsammans med Björn & Kerstin. Vi brukar alltid stöta ihop lite här och där. I förrgår blev det en underbar Chili con Carne. Max kockade och jag kom med intelligenta anvisningar.:)

Men idag har jag lite att berätta om som kanske kan vara intressant?

Efter vi tankat gasol (LPG) så åkte vi till Ali Motor några km från flygplatsen. Vi skulle beställa en extra nyckel med fjärr till bilen. Det gör man vid reservdelar. För att göra det behöver man:

- Registreringsbevis
- Nyckel
- ID
- 215 €

Nyckel kan man få på 24 tim under vardagar, men jag bokade tid på verkstaden den 7/4. När man sedan har nyckeln måste man ha:

- boka verkstadstid
- Registreringsbevis
- ID
- Ha bilen och alla nycklar med dig.
- Fiats nyckelkort till bilen
- 45 €

DSC_0721.JPG

Dom har en verkare som ser ut som Zorba. Kanon bra verkstads chef. Jag har mycket stort förtroende för honom. Han kände igen mig. Jag nämnde att jag ville kolla motorn eftersom jag tyckte att oljelampan lyste för länge vid start. No problemos. Han tar det som garantiåtgärd och går igenom motorn hela dagen den 7/4.:):):)

Tänkte jag skulle dela med mig av extra nyckel processen. Numer får man ju bara en fjärr när man köper Fiat. Och det betyder att jag oftast är utan nyckel.:mad: Vi har ju en nyckel till men utan fjärr, så den kan man bara öppna framdörren med. Den vill ingen av oss ha.:oops:

Detta betyder att vi har förlängt vistelsen på Bahia till 7/4. Därefter blir det Benidorm nästan en månad. Vi får se med Jappe om det håller med sydfrankrike i början av maj. Kommer han dit så är jag skyldig honom några Pastis:er...
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Var ute i stormen idag. Åkte lite båge. 16 grader och kraftiga vindbyar. Kvistade förbi Hasse Trassel på ställplatsen i Santa Pola. (Eva & Hasse 9) Fick i uppdrag av dem att scanna in och lägga ut en tidningsartikel. Så här kommer den.

Visa bilaga 96888

Jag heter Ågren i efternamn inget annat.

HaDe Hasse HBK 9
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Igår var vi kulturella och gick på museum. Santa Pola:s Saltmuseum. Det var inte så dyrt. Det var nämligen GRATIS:D. Intressant men det gick ganska fort. En del var översatt till engelska men det var långt ifrån allt. Mest intressant var att se den svenska båten lasta salt på 50-talet i Santa Pola. Så jag tog en bild på bilden

2015-03-24 11.16.29.jpg
2015-03-24 11.19.16.jpg
2015-03-24 11.19.46.jpg
2015-03-24 11.25.42.jpg
2015-03-24 11.30.47.jpg

Var även en utställning om salt genom världshistorien. Och en massa kartor över Europas saltnätverk.

Efter det gav vi oss ut på Tapas jakt. Vi hittade ett underbart ställe i hamnen. Inte så långt ifrån denna hårt arbetande nätreparatör.

2015-03-24 11.46.03 (2).jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Intressant med båten Italia som tidigare hette MS Kungsholm mellan 1928-1942. John Ericsson mellan 1942-1947 och MS Italia mellan 1948-1964 för att slutligen huggas upp 1965.

Knarrevik, nu blev det fel,

Det här från min tid, när jag var helt övertygad om att min framtid skulle bli som kapten på de sju haven.

Det innebar att jag varje fredag vandrade ner till Örnsköldsviks stadsbibliotek för att i Svensk Sjöfartstidningen läsa var mina favoritfartyg befann sig just då.... En av båtarna jag följde var Svenska Lloyds Italia.

Hon hette aldrig Kungsholm och hon blev inte alls upphuggen 1965, utan så sent som 2004 i Egypten.

Här kan du läsa om henne; M/S ITALIA (1961)

Ja, sedan det här om mig själv ... Nej, jag blev aldrig mera än Mässkalle och Befälselev.

Men nästan Kapten i vår husbil, när Carola inte är med.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Home Lines var et italiensk rederi som ble startet i 1946 av Svenske Amerikalinjen og et annet italiensk rederi, og bildet fra saltmuseet viser ikke en linjebåt. Det er klart to forskjellige båter.

Som en kuriositet - første skip de kjøpte var SS Bergensfjord, men flere år senere forsøkte de å kjøpe MS Bergensfjord - begge fra Norske Amerika Linjen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tydligen två fartyg med samma namn!
Hur vanligt är det?

Visa bilaga 97196

Väldigt vanligt, men oftast inte samtidigt,,.,men även det hände och händer.

Fartyget på bilden är Svenska Lloyds M/S Italia ingen tvekan, se på skorstenen

Som kuriosa kan nämnas att det svenska företaget som på 80-90-talet sålde otroligt mycket lägenheter och hus i Torrevieja, köpte namnet Svenska Lloyd, men hade i övrigt ingenting med rederiet att göra.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hääärligt! Oerhört bra väder nu ett par dar. Sommaren är här med sol och värme.:)

Igår lagade jag och Marocko Max en helt underbar kycklinggryta under 4 timmar. Vi sköljde ner det med en 5 liters dunk vino tinto. En härlig sommar em/kväll.

2015-03-27 13.52.03.jpg

Idag var frugan och jag ute och luftade bågen. En härlig tur runt i Santa Polas naturreservat vid stranden. Här ser ni frugan med Tabarka i bakgrunden.

2015-03-28 12.25.10.jpg

Där har dom även världens minsta kyrka. Brukar hålla mig borta från kyrkor, men den är ju riktigt gullig.

2015-03-28 12.35.24.jpg


clipart-rip-b846.png


El Pinet fricamping i La Marina har försvunnit idag. Polisen kom dit och skyltade om igår med tråkiga skyltar. Dom som stod där tyckte dom var smarta och ställde sig på utsidan istället. Polisen blev förbannad och sa att dom får 24 timmar på sig före bötesblock och bärgningsbilar kommer. Dessutom är nästan alla över 3,5 ton vilket är begränsningen sedan länge på den gatan.

2015-03-28 13.38.57.jpg
2015-03-28 13.28.14.jpg

Lite tråkigt men det var väntat för La Marina Campings ägare har kämpat för det i några år nu. Det blir svårare och svårare att stå fritt längs kusten och lättare och lättare att stå fritt i inlandet. Inne i Spanien är det som i Tyskland och Frankrike att många kommuner gör i ordning platser för husbilar att stå på utan kostnad, bara för att få ditt turister som kan upptäcka att staden existerar.

Puh! Vad varmt. Tror jag tar en sväng med bågen igen...:D
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej hej!
Funderar hur det går till! Får ni plats med både elcyklar och motorcykel i bilen?
undrar Majsan

Faktiskt så skulle vi det om vi verkligen ville. Sängarna är uppfällbara så det går faktiskt bra med en motorcykel där (eller en mindre häst). Men det var faktiskt en kompis som drog ner den på släp.

2014-11-01 12.31.41.jpg
 
Toppen