• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej Louise och Ralf! Vi här på Camping Bahia önskar er "God Jul och Gott Nytt År" Hoppas att ni får en trevlig tid på Grand Canaria.
Hälsn......... Cibban å Conny ! :santa-3-icon:
Ps.......Här står en hoj och undrar när husse kommer!

Husse kommer inte så snart. Det blev Atlanten emellan.:)

Ni på Bahia får ha ett underbart Jul & Nyår. Vi ska tänka på er varje dag nere på playan.:D


christmas-beach-pano.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa God Jul

Nu vankas Julen med stormsteg och vi är som vanligt på resande fot.

Vi vill önska alla här på HBK en riktigt trevlig helg. :santa1:

starfish_santa.jpg


Vi har väl bra alla vi? Vi som ta huset med oss på semestern, gästrummet till vännerna, huset med sig när man fiskar, eller jobbar på annan ort. Jag tycker det ivarjefall.

Men det som slår mig mest är vår gemenskap. Kommer man med husbil känner man sig alltid välkommen när man möter varandra överallt i Sverige och övriga Europa. Oavsett man bor i slott eller koja.:D

Det här är mitt liv. :msn_heart:

Vi har ju nyss varit i Sverige 2 veckor. Det var jättetrevligt. Träffade vänner, familj och kunde knata runt i ett jättehus jämfört med vår pyttelilla Plåtis. Men mot slutet kändes det skönt att brumma ner med flyget hem till vår Plåtis på Marbella flygplats.

Vi åkte och fricampade först några dagar och var för oss själva. Det är också en viktig del av husbilslivet. Att ibland kunna vara sig själv för en stund. Det kan man ibland vara även om det är andra runt om. Att fricampa handlar inte alltid om pengar. Det handlar mycket om frihet och lite äventyr. Just den frihet vi tänkte på när vi köpte den första husbilen.

2014-12-17 13.03.42.jpg
2014-12-17 13.10.16.jpg

Vi har åkt runt till några ställen i närheten och lämnat julblommor vill vänner som är i närheten. Vi har även fått några julkort tillbaka.:)

2014-12-22 13.59.24.jpg

Stannade till på Funkans Camping några dagar före julkryssningen till Gran Canaria. Kallt var det här.

Nu blir vi i Gran Canaria i två månader tills det är dags för boulen i Vera den 27:e februari. Gran Canaria ligger rackarns långt ner. Längre bort än Marocko i höjd med Väst Sahara. Det ska bli spännande. Färjan tar 40! timmar.

ART-INLINE-0-karta187_86276a.jpg


God Jul & Gott slut från Funkan.


2014-12-22 17.01.26.jpg
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi önskar också en riktigt GOD JUL&GOTT NYTT ÅR.
Lite avis är man ju .. Men vad är väl en bal på slottet? :twitcy:
Vi ses i Sverige nästa gång, ha det nu riktigt gott.
Kram
Gun&Ronny
images8ZKFRNRN.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Cadiz-Gran Canaria

Vi lämnade Funkan i förrgår och åkte till Cadiz i god tid. Vi var där redan 1300 och båten skulle gå 1700. Kl 1500 skulle påsläppet börja. Säkerheten var hög. Alla bilar kollades med knarkhund (tror jag). Ett italienskt par med rastaflätor såg lite nervösa ut, men det var inga problem. Totalt 3 st Guardia Civil kontroller före vi blev påsläppta. Det tog oss totalt 1,5 timma att krångla oss ombord.

2014-12-23 12.40.57.jpg
2014-12-23 15.22.39.jpg
2014-12-23 15.30.03.jpg

Väl ombord snodde vi snabbt 2 st 3 raders fåtöljer som vi bäddade snabbt som rackarns. Det gjorde alla. Djungels lag rådde. Inga andra skandinaver, men några tyskar. Vi hade ingen sjögång alls och till vår förvåning var middag, frukost, lunch, middag, lunch GRATIS:D. En stark rekommendation till andra som gör överfarten utan hytt. Ta med mjukt att ligga på och en filt. Sätena är rätt obekväma att ligga på p.g.a de s.k. stjärtutformningarna och på golvet är det stenhårt. Ljud och ljus är på till ca: 0100. För att fira Julen och få lite lättare att somna köpte vi en flaska Whisky på taxfree:n. Det funkade bra. Vi blev både glada och hade lätt för att somna.:D

2014-12-23 16.58.36.jpg

Väl framme lyckades vi smyga ner till bilen en halvtimme till bilen och ställa allt i ordning före vi släpptes av 35 min försenade. Vi drog järnet ner till Maspalomas och fyllde på gasol i mina LPG flaskor 23,86 lit 0,479 €/lit totalt 11,43 €. Kom igen där Åhus gasol.... Där ligger ni i lä. När vi landade var tempen 20 grader. Nu börjar det krypa upp till 25 grader.

2014-12-25 09.23.08.jpg
2014-12-25 10.27.50.jpg

Stannade till på en parkering vid havet, men jag vill ju ha lite Go så vi åkte vidare. Dessutom var det bara 2 G där. Nästa ställe var betydligt bättre, vid en ort som heter Mogan. Här står vi några dagar om inte Policia har andra synpunkter. Om dom inte har några invändningar på vår parkering, så lägger jag ut platsen för andra som "våga vägra vinter".

2014-12-25 12.22.01.jpg
2014-12-25 13.22.11.jpg

1. Ner på playan
2. En "Stor Stark"
3. Plask i vattnet

2014-12-25 13.30.54.jpg
2014-12-25 14.05.48.jpg

Så skönt. Efter att varit på båten i nästan 2 dygn var det himmelriket att slänga sig i havet. Det känns som om man har backat tiden till sept/oktober i Portugal:).
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tack Majzzan för de härliga bilderna. Färjebiljetten känns genast billigare.:D

Nu efter en natt och två dagar känner man sig som Kanarieveteran. Jag tror att detta är nog inget för andra HBK:are än mig. Om vi kommer hit allihopa så kommer alla fina platser att försvinna. Den här ön har inte lärt sig att freda sig mot fricampare...:oops:

Men vi sov som stockar inatt. Vaknade 0900 pigg som en mört. Frugan serverade kaffe med köttbullar(!) till frukost. Vi gick till gallerian mitt emot och gjorde lite morgonbestyr. Kostade egentligen 0,50 € men dörren var öppen så det sparade vi in.:D Parkeringen var knökafull men jag hade inte hört någon parkera på morgonen.

2014-12-26 12.14.16.jpg

Nyrakad och fin tog vi våra hingstar (Orion Smart) ner på byn, men vi var tvungen att gå mestadels av sträckan p.g.a. marknad. Mogan är en turistby till 99 %. På 1 Spanjor går det 10 tyskar. På 1 tysk så går det 5 svenskar. På 1 svensk så går det 30 norrmän. Norrmän överallt. Det kunde man se på stranden klasskillnaden. Norrmän låg i solstolarna för 3 € styck. Svenskarna satt på handduk i stranden.

2014-12-26 12.27.57.jpg

Vi måste ju spara lite pengar, så vi delade på en tonfisksallad. Vi tog även 6 stora stark och varsin jätteglass med bananlikör till. 58 €

2014-12-26 12.44.59.jpg
2014-12-26 13.11.40.jpg

Mina fötter är nu läkta efter ölolyckan i Doñana camping i Huelva tidigare under året. Trots att vi inte är norrmän gick vi och la oss i solstolarna. Badvakten måste ha vetat att vi är fattiga svenskar för han tog aldrig betalt de 6 € han skulle ha haft.:D

2014-12-26 14.42.03.jpg
2014-12-26 14.42.16.jpg
2014-12-26 15.45.30.jpg

Ikväll blir det Indisk restaurang 50 meter från vår Plåtis och troligen senare puben 2 våningar ner.

Kom en tysk husbil just nu och parkerade helt galet på tvären och blockerade minst 3 platser. Varför? Det retar ju bara folk i morgon när det blir knöka fullt här.:mad:


Ps! Värmen i bilen slog aldrig till inatt.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Idag har vi tagit det lugnt. Första kassetten börjar bli full, så funderingarna på tömning kommer närmare.

Efter att ha intervjuat några bilar hittade jag till slut en norrman som bodde med en spanjorska i husvagn.

Yippie nu har vi löst de sista knutarna. Det finns en BP mack som man kan tömma hos och fylla (mot betalning).:music-icon:
GPS: 27.838251,-15.457014   

Dessutom fick jag en karta på nätet som visar massor av platser på hela Kanarieöarna.:):):) (Och Spanien, Marocko och övriga Europa)

Gran Canaria Husbilsplatser.jpg

Mapa de lugares furgoperfectos - Wild & not wild camping spots (Spain - Europe) - furgovw.org

Det här gjorde jag bra. Det kommer många att ha nytta av. Men jag lägger inte ut dom före jag besiktat dom.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har vi förflyttat oss. Det verkar vara många fastlandsspanjorer med husbil här på ön. Dom flyr väl vintern som vi.

Man brukar prata om årets första maskros, men jag såg nog årets sista maskros.:D

2014-12-28 15.47.57.jpg

Vi tutade iväg efter frukosten kl 1230 för att uppsöka tömningsställe. Kanonbra! En BP mack. Tömma gjorde man GRATIS:D. Att fylla vatten vilket vi inte hade behov av, så kunde man köpa en pollett för okänt pris. Då fick man 100 liter vatten. (Sjöberg du kan ju lägga den på din karta. Koordinaterna står ovan.)

2014-12-29 13.14.58.jpg
2014-12-29 13.15.46.jpg

Lite nyfikna som vi är åkte vi till San Agustin för att spana in stranden och så att Dos Suecos kunde spana in Los Suecos gamla hotell före han blev pensionär. Tanken var att vi tänkte ta en lättlunch på San Agustin Beach Club. Men det såg inte öppet ut på avstånd och hela stranden var en byggarbetsplats, så vi orkade inte gå dit. Det fick bli El Capitan vilket var en höjdare. Vilken service. Bäst hittills på ön!

2014-12-29 14.21.30.jpg
2014-12-29 14.30.55.jpg
2014-12-29 14.34.34.jpg

Annars var det en fin strand och fullt med bleka skandinaver. Det går även att sova där. GRATIS:D mellan 2100-1000 övrig tid 2,40 € för 4 timmar. På El Capitans restaurangparkering 50 meter närmare stranden stod det en annan husbil där helt gratis. Tänkte först stå där, men det var lite blåsigt så vi drog vidare.

2014-12-29 15.15.46.jpg


GPS: 27.770912, -15.540172   
Sopor, WC, Sötvattendusch på stranden, restauranger.

Åkte förbi Playa de Ingles tänkte gå in på Hard Rock Café, men dom verkar ha klappat igen? Det gick att stå där också med samma villkor som för stranden, med det passar ju bara efter en kväll på krogen.

2014-12-29 15.33.46.jpg
2014-12-29 15.33.40.jpg

Så nu står vi här på ett lugnt ställe. I Maspalomas bredvid en Taxiplats. (Har lagt ut den som husbilsplats) Ikväll ska vi göra inget. Louise ska jobba lite med ekonomi nu före årsskiftet. Och jag ska göra så lite som möjligt.:D

2014-12-29 16.09.14.jpg

Det finns många ställen utanför turistorterna där man kan stå direkt på stranden. Speciellt på västkusten. Det kan vara skönt ibland. Man kan se klumpar med husbilar lite här och där när man kör runt.

Verkar bli en okomplicerad vistelse. Och man har nästan inget val. Fricamping är det som gäller. Campingarna (utom en kanske) är ju sämre. Men vi ska väl prova det också några nätter bara för att prova (och kanske för att tvätta)
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

hej kul att läsa alt du skriver när jag var där sist utan husbil förstås då stod den en massa husbilar på en tvärgata strax inna för fyren vid maspalomas kolla om du hittar kommer inte ihåg gatunamn.
ha de kul nu.

Jag var där och kollade, men det var en demonstration där idag och fullt med folk. Åker dit i morgon igen och kollar. Måste ju slänga sig i havet lite...
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

I Playa del Ingles när vi varit ute på promenad har vi ofta sett husbilar parkerade på olika platser men kolla bl.a;

1. Parkeringen på Avenida Granada alldeles nere vid strandpromenaden
2. Den stora parkeringen vid Calle las Dunas bakom alla affärerna nere vid stranden.

Om ni tittar på Google Maps ser du också husbilar stå på platserna. / Carsten
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

I Playa del Ingles när vi varit ute på promenad har vi ofta sett husbilar parkerade på olika platser men kolla bl.a;

1. Parkeringen på Avenida Granada alldeles nere vid strandpromenaden
2. Den stora parkeringen vid Calle las Dunas bakom alla affärerna nere vid stranden.

Om ni tittar på Google Maps ser du också husbilar stå på platserna. / Carsten

Tack Av.Granada hade jag missat. Ska åka och kolla om det kan bli vår nyårsparkering. Ligger bra till.

Tänkte annars stå på Plaza de las Palmeras. Man måste ju testa båda stränderna.

Calle las Dunas verkar vara så "hetsig" men vi promenerar väl förbi och kollar.


Ps! Av.Granada hamnade vi på. Även lagt ut den som husbilsplats
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nere vid Calle las Dunas finns en restaurang med väldigt bra mat o lite underhållning om man så vill som jag kan rekommendera - Restaurante Roma, Initiering.

Å andra sidan är det gångavstånd även från Av Granada och stället är säkert lite lugnare och mysigare att stå på / Carsten
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Afrika Gott Nytt År

Vi bara sända en nyårshälsning från Gran Canaria. Playa de Ingles. En av försäljarna på Playan får symbolisera årsskiftet.

2014-12-31 14.34.59.jpg
Gott nytt år alla HBK:are


Tänkte ta ett nyårsdopp, men det var rödflaggat, så det blev en betaldusch på playan istället. Ha en trevlig kväll alla. Vi har köpt en flaska "Gula Änkan" som vi sprättar vid midnatt, men före det en nyårsmiddag på Argentinsk restaurang. Samma som vi förlovade oss på en gång i forntiden.:)

2014-12-31 13.06.14.jpg
2014-12-30 16.10.04.jpg
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Afrika Gott Nytt År



Vi har köpt en flaska "Gula Änkan" som vi sprättar vid midnatt, men före det en nyårsmiddag på Argentinsk restaurang. Samma som vi förlovade oss på en gång i forntiden.:)



Passar på att önska er båda ett Gott Nytt År!

Om ni skall äta middag på Churrasco, den bästa Argentinaren i byn, hälsa då Oscar ägaren, från mig.

Tommy
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Godmorgon o Gott Nytt År.
Hoppas ni hade en fin gårdagskväll.
Jag undrar vilken internetoperatör ni har och om det är bra täckning?
Jag flyger ner igen på söndag till min årliga vistelse på GC o på måndag blir det att köpa ett simkort till min Ipad.
Lennart

Missa inte att hoppa fallskärm. Finns en liten flygplats norr om San Agustin. Gjorde det själv för sju år sedan. Häftig upplevelse och skaplig utsikt.
 
Toppen