• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Du skriver mycket ungdomar i åldern 25 - 30.

Inte alls konstigt. Det är idag den 27 augusti, fortsatt spanjorernas semesterperiod, så det kan vara arbetande ungdom med semester, eller studenter som har sommarlov.

I Valbo är det också varmt, men inte så varmt som jag förstår att ni har det.

Snart kommer även vi ner till värmen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Du skriver mycket ungdomar i åldern 25 - 30.

Inte alls konstigt. Det är idag den 27 augusti, fortsatt spanjorernas semesterperiod, så det kan vara arbetande ungdom med semester, eller studenter som har sommarlov.

I Valbo är det också varmt, men inte så varmt som jag förstår att ni har det.

Snart kommer även vi ner till värmen.

Nu är det mest fransyskan vi pratar om. Men kanske är samma där?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ja, en tre-fyra timmar brukar ju inte vara något problem, men sedan...? ;)

3-4 tim på stranden känns helt ok, per vecka. Därefter brukar åtminstone jag drabbas av akut sysselsättningbehov - brukar lösas via benägen hjälp av någon biluthyrare eller via något installations/ombyggnadsjobb i husbilen.

Hemma har jag inga problem med att fördriva dagar utan tvingande uppgifter. Här finns alltid något att göra. Om inte jag hittar på nåt, brukar hustrun snabbt se till att vi kommer ut på nåt - i trädgården eller någon annanstans.:rolleyes:
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej på er
Håll kvar det fina vädret för nu är vi på G.
Utforskar Bremen igen sen blir det Moseldalen.
Sen kör vi ner mot Spanien. Åker ni Portugal nu?
Vi tar kusten&Millau ner
Ha det bäst
Gun&Ronny
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej på er
Håll kvar det fina vädret för nu är vi på G.
Utforskar Bremen igen sen blir det Moseldalen.
Sen kör vi ner mot Spanien. Åker ni Portugal nu?
Vi tar kusten&Millau ner
Ha det bäst
Gun&Ronny

Stanna till vid oss Port de st Louise. Nära Marsellie på väg ner
GPS 43.348058, 4.783942
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Då får vi säga på återseende för denna gång. Max och Ann-Helene var och hälsade på oss på stranden ett par dar, på väg söderut.

2014-08-30 07.44.30.jpg
2014-08-30 07.44.42.jpg
2014-08-30 07.45.16.jpg

Det var ett trevligt besök trots att jag fick stryk i boule.:) God mat och många bad i havet blev det.

Nu har vi bott en vecka på stranden GRATIS:D. Funkar bra, men otroligt vad sanden tar sig in överallt. Vi har satt vatten i diskbaljan som man får doppa fötterna i, före man går in. Men trots det tar sig sanden in.

Det börjar minska med bilar här nu. Skolorna startar ju i morgon. Vi stannar nog en stund till. Strandtomt är ju inte helt fel och prisnivån är ju överkomlig.:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är det hett. I bilen 36,1 grader trots korsdrag. Utanför 34,1 grader. Man bara flämtar. Nu förstår man varför kalla frostiga öl är så uppskattat. Här där vi är nu serverar dom allt kallt. Öl, vitt, vin rosé och rödvin. Allt är kallt...

Vi har förflyttat oss till en ställplats som ligger i en marina vid Gruissan Yatch Club.

2014-08-31 15.58.35.jpg

Från ena hållet
2014-08-31 15.57.04.jpg

Från andra hållet
2014-08-31 15.58.05.jpg

Gruissan Semesterbostäder & hotell i Languedoc-Roussillon - Frankrike

Ligger fantastiskt bra till. Dock lite dyrt jämfört med förra stället. 8,50 Euro mot 0 Euro. Jag kan inte ens räkna ut hur många % höjning det blir? Men ändock är detta ok. Har alla faciliteter utom ström. Allt är sjönära här. Mycket att titta på samt en hel del etablissemang. Finns alla prisnivåer. Igår gick det på 61 Euro. Två varmrätter två desserter en pava lokalt rödtjut i ishink. Otroligt trevligt, men ett annat ställe som såg ut som Sibylla hade motsvarande för ca: 25 Euro. Dock inte lika mysig miljö.

2014-08-31 17.38.43.jpg
2014-08-31 17.23.10.jpg

När man knatar runt i denna marina miljö med tusentals svindyra båtar, så slås man av att alla är i hamn. Bättre väder att vara på sjön är ju svårt att hitta. Dessutom så fläktar det bra, så man borde ju kunna hissa segel. Däremot såg vi en hel del sittbrunns kaptener med grogg i näven och kaptensmössa på svålen. Köper man bara båt för flera miljoner bara för att ligga vid kaj?

2014-09-01 13.50.43.jpg

Vi ligger före schemat. Nu skulle vi egentligen varit i Hannover eller i Mosel. Portugal och Algarve är ju på tapeten, men det är lite för stark sol för min bleka kropp därnere fortfarande. Om tre fyra veckor kanske det blir bättre.
Försöker nu hitta en lämplig färdväg utan alltför stora städer till Sagres. Lite nya ställen där vi tidigare inte har varit tidigare. Kanske lite historia. Lite kluven om Porto. Skulle vilja dit men lite för stort ställe för att vara i min smak.

Lite planering till sagres.jpg

Om någon har något förslag att göra eller en annan färdväg som inte avviker för mycket mot plan är det välkommet. Spanien syd och östkust tar vi på hemvägen i maj juni...
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag tycker ni kan ta vägen förbi Madrid till Toledo, en stad som jag är nyfiken på! Ta många bilder i den stan med kameran, inte telefonen och lägg ut dom här så slipper jag åka dit.

Ha inte för bråttom söderut! Det finns mycket värme kvar därnere ett bra tag framåt!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag tycker ni kan ta vägen förbi Madrid till Toledo, en stad som jag är nyfiken på! Ta många bilder i den stan med kameran, inte telefonen och lägg ut dom här så slipper jag åka dit.

Ha inte för bråttom söderut! Det finns mycket värme kvar därnere ett bra tag framåt!

Jappe

1035px-Spanien_ToledoPanorama3.jpg

Varsågod! Ligger för nära Madrid för att vara intressant.

Däremot ligger Cordoba bra till på hemvägen. Den stan har en intressant historia. Kanske slinker in på statsmuseét och kikar kalifatet Córdoba:s storhetstid på vägen. När den mörka medeltiden var som värst i Europa spirade vetenskap och kultur här.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Trevlig plats Gruissan med många goda matställen i närheten.
Ett av våra favoritställen som vi återkommer till när vi är i närheten.
Finns en bra plats ute på Gruissan Plage också (Som ofta är fullbelagd) men det kanske ni sett.
Har ni inte varit i Carcassonne så passa på eftersom ni är så nära.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Små förslag, men stora i upplevelse:

Kör in söder om Badajoz. Styr från Merida på er nuvarande rutt på väg A66 till Zafra, därifrån EX101 och EX112 mot Portugal i riktning Evora (mycket sevärt stad).

Men stanna i Monsaraz, en stad högt uppe på berget, vi inte glömmer! inga bergsvägar ,men två gratis ställplatser nedanför stan mot dalen med Europas största konstgjorda sjö. Staden själv är som en postkort, kolla:

090306 Portugal Monsaraz02.jpg

090306 Portugal Monsaraz06.jpg

090306 Portugal Monsaraz25.jpg

Monsaraz Castle and Walls - Reguengos de Monsaraz - Omdömen om Monsaraz Castle and Walls - TripAdvisor

och sedan till Evora för ett par dagar. God mat, goda Alentejo viner... Missa inte stadens vincenter med provmöjligheter!

Därifrån A6 till Setubal och liten färja över till Troia, titta efter delfiner och sedan söderut längs en mycket vacker kust med korkekar som fortfarande skördas, alltid på vägar närmast kusten! Massor med ställplatser överallt, kolla HBK-lista eller CampingCar Portugal.


P1030703.JPG

P1030704.JPG


Stanna sedan innan Algarve i Aljezur med en tysk firma som kan installera solceller och med bra pris om ni har behov.

hälsning jyrki
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Små förslag, men stora i upplevelse:

Kör in söder om Badajoz. Styr från Merida på er nuvarande rutt på väg A66 till Zafra, därifrån EX101 och EX112 mot Portugal i riktning Evora (mycket sevärt stad).

Men stanna i Monsaraz, en stad högt uppe på berget, vi inte glömmer! inga bergsvägar ,men två gratis ställplatser nedanför stan mot dalen med Europas största konstgjorda sjö. Staden själv är som en postkort, kolla:

Visa bilaga 89447

Visa bilaga 89448

Visa bilaga 89449

Monsaraz Castle and Walls - Reguengos de Monsaraz - Omdömen om Monsaraz Castle and Walls - TripAdvisor

och sedan till Evora för ett par dagar. God mat, goda Alentejo viner... Missa inte stadens vincenter med provmöjligheter!

Därifrån A6 till Setubal och liten färja över till Troia, titta efter delfiner och sedan söderut längs en mycket vacker kust med korkekar som fortfarande skördas, alltid på vägar närmast kusten! Massor med ställplatser överallt, kolla HBK-lista eller CampingCar Portugal.


Visa bilaga 89450

Visa bilaga 89451


Stanna sedan innan Algarve i Aljezur med en tysk firma som kan installera solceller och med bra pris om ni har behov.

hälsning jyrki

Tja! Har 300 watt på taket + Efoy så den biten kan vi hoppa över, men i övrigt, vilka tips! Tackar!!!

Detta ska jag och frugan gå igenom. Vi har gott om tid på oss så det blir nog några Anita & Jyrki avstickare...:)
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Estremadura är jättevackert mot Càceres men innan ni kommer dit så åk till Plasencia från Salamanca och vidare någon mil till den fantastiska Parque Natural Monfragûe!!
Gåsgamar i massor cirklar över bergsstup och älv. Helt otroligt vackert!
Man kan sova över på en stor parkering i den lilla, lilla byn Villareal de San Carlos.
Det blir faktiskt ingen omväg, bara tjusigt. Gåsgamen och ev. om ni får se Lammgamen är de största rovfåglarna i Europa.
Vi kommer att ta den vägen i oktober men via Avila från Valladolid.
Jag vill se fåglarna sväva en gång till.
Lite söder om nationalparken är marker där "våra" tranor har vinterviste.
Hälsning o trevlig resa från Anita
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kul att få lite bra förslag. Håkan föreslog Carcassonne så vi drog dit naturligtvis, som en avlöning(Tack Håkan). Vi knatade runt där och åt en kanonfrukost inne i borgen. Tog ett litet tåg som körde runt borgen på utsidan med hörlurar. 14 Euro hmm! Var kul att turista runt lite. Mycket gå, men det ingår ju liksom...:)

Wikipedia
Carcassonne blev känt för sin roll under Albigenserkriget, beordrat av påve Innocentius III. Detta krig startades på grund av att en av greve Raymond VI av Toulouses tjänare, på grevens order, sades ha dödat legaten Pierre de Castelnau den 15 januari 1208.
Påven Innocentus III blev stort förbittrad över detta mord och beordrade att militär makt skulle sättas in mot albigenserna och deras ledare, greve Raymond. I juli 1209 förklarade han heligt krig eller kättarkorståg mot dem efter att dessförinnan ha förklarat katarena vara satanister. Efter att ha intagit Béziers och massakrerat de 20 000 invånarna där, tvingade den påvliga hären under Simon de Montforts befäl den 15 augusti 1209 invånarna i Carcassonne att ge sig. Då hade staden varit belägrad i två veckor. Långt innan dess hade emellertid så gott som alla människorna flytt staden genom underjordiska gångar och höll sig gömda sig i skogarna runtomkring. Av de kvarvarande 500 invånarna, gamla, sjuka och barn, fick hundra lämna staden nakna, endast medförande sina synders last, medan de övriga 400 blev brända eller hängda.


2014-09-03 14.02.21.jpg
2014-09-03 11.57.49.jpg
2014-09-03 12.09.41.jpg

Ställplatsen var inte mycket med. Bara en stor grusplan utan något runt. Så vi drog upp i bergen istället till en liten stad som heter Quillan. Här står man GRATIS:D vid stationen. Herr & Dam toa, tömning, men fyllning kostar drygt 3 Euro, men vi klarar oss.

Från ena hållet
2014-09-03 15.55.40.jpg

Från andra hållet (Ni kan se Louise huvud under parasollet)
2014-09-03 15.56.09.jpg

Wikipedia
Quillan was a significant town on an ancient winding road linking Carcassonne with Perpignan. The river Aude traditionally carried timber and other local products to Carcassonne and the Canal du Midi. The town was particularly noted for hat making. However, new and easier routes joining Carcassonne to Perpignan via Narbonne for example have contributed to the town's unemployment during more recent years. Quillan looks increasingly to develop its tourism and with some measure of success. The immediate area is rich in geographical and historical interest.


Vi knatade ner någonstans i närheten av Place de la Republique och tog några öl fram till nu i den heta sommarnatten. Fortfarande 26 grader. Vi måste nog ta oss ner till kusten igen om några dagar. Ska det vara så här varmt så pallar jag inte det någon längre tid.

Men jag gillar ju sådana här små franska byar. Kaffe och Pastis samtidigt man kollar på gubbarna när dom lirar Boule. Här vid spanska gränsen kan dom faktiskt lite spanska, men engelska vill dom inte kännas vid.

Vi får se hur vi gör imorgon? Åker eller stannar, det får frukosten avgöra...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Altitude: 1541 m
Position: GPS N 42.56532 E 2.10392 "Matemale" Krafverksdamm
Temp: 15,5 grader C
Nederbörd: Vräker ned regn och Tor slår med sin hammare
Vind: 0 m/s

Här är vi nu. Blixtarna slår mellan bergen och det vräker ned blött. Det är skillnad från i går. Men det är så här uppe i bergen. Ena minuten ett väder andra minuten ett annat. Vi ser blått runt i kring så det blir nog ok.

2014-09-04 13.15.07.jpg
Det ser fint ut men bakom kameran kommer stora moln med stormsteg.

Vi vaknade i strålande solsken. Stationen som vi stod vid blev en: just det en station med massor av folk, bussar, taxi, tåg och inte nog med det så körde en sopmaskin omkring. Allt detta före 1000 på morgonen. Min skönhetssömn blev lite störd. Men frugan serverade nybakad croissent med café olé till frukost på sängen. :) Använde stations nystädade toa, för att sedan styra mot nya mål.

Söderut D118 och D16, samt D118 igen eftersom vi inte skulle ha svängt in på D16 för den genvägen skulle vi inte ha tagit. Den var inte gjord för husbilar. Inte ens för en "Plåtis". Men vi har nog fått se natur som inte många andra i husbil har sett.

2014-09-04 11.25.43.jpg
2014-09-04 11.26.16.jpg
2014-09-04 11.26.21.jpg

TomTom och jag blev osams. Den gillade inte att vara bland bergen och slutade fungera. Ibland gav den position i någon sekund bara för att försvinna. Kartbok fram och det var där D16 kom fram. Oj! en genväg sa jag och svängde in. På många ställen var vi tvungna att stanna. Ibland för rasat klippblock och i bland för andra bilar, samt en gång fick vi en lastbil till att backa.:cool:

2014-09-04 12.26.25.jpg

Verdon, släng dig i väggen... Det här var också en enorm upplevelse. Inte så stor flod men än då. Nu är man i fjällen och sjönära. Vädret börjar spricka upp, så nu ska jag köra igång ett långkok. Kött, korv, potatis, morötter, massor av lök, palsternacka, vitlök, lagerblad, kryddpeppar, svartpeppar och lite Tabasco när Louise inte ser.:)

2014-09-04 15.26.32.jpg

Blir nog här och fricampar en liten stund. Sedan tutar vi runt lite och utforskar omgivningen. Vi är ju bara 1,5 timmes resa från medelhavet.;)

2014-09-04 12.37.54.jpg
2014-09-04 14.47.33.jpg
Det här ser vi på andra sidan sjön och dammen.


Ps! Flera fiskar i sjön och det verkar som om det nappar.
 
Senast ändrad:
Toppen