• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

"Lurven" vilar sig efter att ha smockat i sig en jättesork på morgonen!

lurv.jpg

Så småningom vaknade herrskapet McLain.

resid.jpg

Det blev varmare, mycket varmare frampå eftermiddagen så vi flydde till restaurang "Bryggvingen" på Lyrön som inte ligger så långt från hemmet.

bryggv.jpg

Det var absolut rätt ställe att åka till en varm dag eftersom svalkande havsvindar gör det behagligt att sitta ute t.o.m. utan parasoll! Bästa bordet fick vi också!

brygg2.jpg

En bra dag!

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är det olidligt hett. Och jag kan inte sova. 32 grader i flera dar här i Hamburg. Ska bli skönt nästa vecka på västkusten och få lite svalka. Favoritställplatsen i St Pauli har fått ge vika till JEEP. Dom använder den just nu att man får körträna JEEPar mot betalning. Betalkurern för ställplatsen var kvar, så den dyker nog upp till hösten igen.

Visa bilaga 87430

Men idag var vi ute och turistade. Jag vet inte hur jag kunnat missa det tidigare, men dom har faktiskt en UBÅT som man kan gå ombord på nere vid Fichmarkt 10. Knatade dit naturligtvis. En rysk liten ubåt. Ett härligt besök...

Visa bilaga 87431
Visa bilaga 87432
Visa bilaga 87433

Det kan rekommenderas. Men jag kan inte förstå hur man kan vara 32 man i så litet utrymme?

Efter det var det bara att söka skugga på St Pauli Playa. Med svala drycker.

Visa bilaga 87434

Du hyser ingen misstanke om att de var en turistfälla?
Nog hette väl ubåten som gick på i blekinge U134? Eller minns jag fel?
Sen kan ju en ubåt vara ett utmärkt utflyktsmål alldeleles oavsett historien.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

U137 Glömmer jag aldrig. Jag lág i lumpen dá och trodde att jag kunde áka hem till helgen som vanligt. Det blev en hög beredskap, men god mat fick man.
 

LadyMcLain

HBK Medlem (P)
Inlägg
65
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

När du får oväntat besök.

7310730000410.jpg


HBK delivery kom och levererade Westerqwarn:s träffknappar idag. Ett trevligt besök på Svedvi Ställplats.

Många knappar blir det att sortera för någon stackars funktionär...:)


Visa bilaga 87273
Knapparna sorterade.:yes:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Efter 4 dagar på ställplats Jappe är det dags att vända hemåt. Måste fixa Westerqwarn också...

GB och Don Jappé har varit utmärkta värdar. Frukost, lunch och middag ingick i ställplatspriset på 0 kr. Dock kunde de ha skruvat ner värmen lite. 30-33 grader varje dag.

På torsdag föreslog Don Jappé en utflykt till Lysekil. En härlig sommar stad att åka till med GB som chaufför. Don Jappé förslog att vi kunde svänga förbi Knarrevik. men som tur var för honom var han i Norge med husbilen. :)

I Lysekil fick jag en mega räkmacka. Så nu blir det inte räkor på ett tag. Husbilarna står nere vid hamnen mitt i smeten och gottar sig.

2014-07-24 15.04.27.jpg
2014-07-24 15.51.34.jpg
2014-07-24 16.09.56.jpg
2014-07-24 15.56.21.jpg

Nästa dag lämnade Don Jappé walk over. Utflykt till Kärringön. GB var som vanligt hjälte och ciceron. Hon körde och guidade oss. Eftersom vi inte fick plats på båten ringde Västtrafik efter en taxibåt som körde ut oss istället. Bättre kunde det inte bli. Väl på ön ringde Don Jappé och sa att han inte hittat någon parkering (Han skulle ha anslutit senare) och stannar hemma. Men senare på kvällen piggnade Don Jappé till.:D

2014-07-25 12.37.28.jpg
2014-07-25 12.52.53.jpg
2014-07-25 12.51.59.jpg
2014-07-25 13.01.06.jpg
2014-07-25 12.56.59.jpg
2014-07-25 20.00.42.jpg

På grund av en glad kväll så stannade även Don Jappé hemma när GB idag körde oss till Mollösund. En verklig skärgårdspärla...

2014-07-26 14.11.50.jpg
2014-07-26 14.51.07.jpg

GB lagade en lättlunch åt oss före det var dags att åka hem. Den fick vi äta i mörkret inomhus. För utomhus kunde ingen vara och strömmen hade blixten tagit.

2014-07-26 15.47.32.jpg

Vi tackar GB och Jappe för att vi fick komma och gästfriheten. :):):)
 

LadyMcLain

HBK Medlem (P)
Inlägg
65
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Efter 4 dagar på ställplats Jappe är det dags att vända hemåt. Måste fixa Westerqwarn också...

GB och Don Jappé har varit utmärkta värdar. Frukost, lunch och middag ingick i ställplatspriset på 0 kr. Dock kunde de ha skruvat ner värmen lite. 30-33 grader varje dag.

På torsdag föreslog Don Jappé en utflykt till Lysekil. En härlig sommar stad att åka till med GB som chaufför. Don Jappé förslog att vi kunde svänga förbi Knarrevik. men som tur var för honom var han i Norge med husbilen. :)

I Lysekil fick jag en mega räkmacka. Så nu blir det inte räkor på ett tag. Husbilarna står nere vid hamnen mitt i smeten och gottar sig.

Visa bilaga 87652
Visa bilaga 87653
Visa bilaga 87654
Visa bilaga 87655

Nästa dag lämnade Don Jappé walk over. Utflykt till Kärringön. GB var som vanligt hjälte och ciceron. Hon körde och guidade oss. Eftersom vi inte fick plats på båten ringde Västtrafik efter en taxibåt som körde ut oss istället. Bättre kunde det inte bli. Väl på ön ringde Don Jappé och sa att han inte hittat någon parkering (Han skulle ha anslutit senare) och stannar hemma. Men senare på kvällen piggnade Don Jappé till.:D

Visa bilaga 87656
Visa bilaga 87657
Visa bilaga 87658
Visa bilaga 87659
Visa bilaga 87660
Visa bilaga 87661

På grund av en glad kväll så stannade även Don Jappé hemma när GB idag körde oss till Mollösund. En verklig skärgårdspärla...

Visa bilaga 87662
Visa bilaga 87663

GB lagade en lättlunch åt oss före det var dags att åka hem. Den fick vi äta i mörkret inomhus. För utomhus kunde ingen vara och strömmen hade blixten tagit.

Visa bilaga 87664

Vi tackar GB och Jappe för att vi fick komma och gästfriheten. :):):)
Jätte tack att vi fick komma till er. Trevligt som bara den. Hälsa GB så gott från mig.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tack för besöket! Nu startar rehabiliteringen inför Westerqvarn! 20 varv hittills men det går trögt, väldigt trögt!

Här är väl i stort sett utsupet och det är bra för jag köper av princip inte sprit i Sverige! Nästa helg ska jag ligga lågt i vissa avseenden!

lai.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

En vecka kvar tills nosen vänder mot väster/söder.

Jag har igår installerat tomtom i min Xperia Android med offlinekartor GRATIS :D och testat Camper contact app för att offline kunna söka ställplatser. Det funkade alldeles utmärkt. Enda problemet var att när jag skulle söka på städer i Camper contact vars namn innehöll ÅÄ ville tomtom att man skulle ändra bokstäver. Men detta är ju bara ett nordiskt problem...

xtsq5rMpVydhsBtcstSqT560cyFyuQPKyo2wuNODxc7SN34j9SynC08MXdMLmsuO1BeR=w128
campercontact-app-versi.jpg

Har idag fusksotat kylskåpet.

1. Lossat nedersta gallret
2. Sprutat som f.n med tryckluft överallt och upp i röret. (blev lite rökigt)
3: Satt dit gallret igen och slagit på gasolen. Funkade kanon...


Ett av mina bodelsbatterier, Banner 95 Amp för 3500 kr har sviktande livsgnista. Har en e-post konversation med JR Larmcenter om garantibyte. 10 mån gammalt. 18/8 rullar jag förbi där. Vi får se hur det går. Men dom är ju allmänt bra att ha att göra med så det går nog bra.

C9524.jpg


Vi ska ju åka förbi Karlstad på lite kräftor nästa helg. SMHI och jag är inte överens om vilket väder vi ska ha då. Men Frankia behöver inte oroa sig. Jag brukar ha tur med vädret, så det hinner nog svänga om.

Sitter just nu och funderar vilken färja man ska ta den 20:e från Trelleborg? Eller man kanske kan landa på Bornholm en kortis? Men varje gång jag kollat är det alternativet svindyrt.

Att spa:a lite i Tyskland är en höjdare, men man kanske ska prova att bada i Östersjön lite från Tysklanskusten.

Runt månadsskiftet hoppas jag på bra väder i Rehn och Mosel dalen. Kanske man kan hitta några fränder där?

dfef7d732860eb861912ba060949fc92.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Skall ni till larmcenter så titta gärna förbi. Bara 4 mils "omväg". Men gratis ställplats med alla faciliteter kanske kompenserar det?

Hej och tack! Skulle gärna komma men vi har redan en date med Gun&Ronny i Bua. Det hade ju passat bra för du skulle ju fixa lite indiskt käk.

Men förra året efter JR skulle vi oxå åka förbi Gun&Ronny men "svek" dem för att vi fick oväntade problem med bilen. Det kan vi inte göra två gånger. Men vi ses i vinter...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är man på väg igen. Har lämnat Svedvi ställplats för denna gång. Nu styr vi kosan mot alla äventyr och räknar med att återkomma till midsommar nästa år. Första äventyret är sola i Karlstad. Frankia med gäng har en kräftskiva som vi ska mumsa på. Men vädret???

2014-08-15 13.11.05.jpg

Nemas Problema. Jag tar alltid solen med mig. Så efter jag landat i Karlstad har det inte kommit en droppe. Men Getingarna kan jag inte göra något åt... Kul här många man känner. Tur eller otur igår hamnade vi mellan två par som hade snappsflaskor med sig.

2014-08-15 17.21.55.jpg

Så av någon anledning är man lite "sliten". Ligger fortfarande. Frankia terroriserar oss med en massa aktiviteter. Brandövning, melodikrysset m.m., men jag ligger där jag ligger tills jag känner för att gå upp.

Snart ska jag lägga ut träningslägret i Spanien. Denna gång blir det utanför Vera den 27/2-2015. Priserna till Boulen ligger redan i bilen.:)

Så väl mött där ute i vinter någonstans i Europa.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är kräftskivan överstökad. Det var en lyckad tillställning. Regnet kom och gick, men vid själva skivan var det torrt tills dansen började . Då öste det ner. På väg till Göteborg och övernattningen vid JR Larmcenter var det närmast ösregn hela tiden.

JR är bra att ha att göra med, men det är långtråkigt att vänta. Nu fixade dom:

1. Utbyte av bodelsbatterier. Garanti
2. Omkoppling av solceller, så att de även laddar bildelsbatteriet
3. Installation av mätare till gasolen så att jag ser hur mycket det är kvar inne i bilen.

Dyrt och bra. Smakar det så kostar det...

Allt verkar ok. Speciellt bra är att elektroniskt kunna se när man behöver tanka gasol. När vi var klara åkte vi till Bua hamn och betalade 180 kr för att stå i storm.

Men det är värt att hälsa på vänner. Gun & Ronny väntade på oss där. Kina/Thai och några flaskor vin gjorde gott. Vi diskuterade Spanien och ställen vi varit på inpå kvällen. Men vilken kväll? Det regnade och stormade så bilarna gungade som optimistjollar.

2014-08-18 16.33.17.jpg

När vi sedan åkte genom Halland på väg ner såg det ut som ett vattenlandsskap. Vattnet var obehagligt nära motorvägen. I Helsingborg försökte jag bluffa och säga att min bil bara var 6 meter, men hon i kassan bara flinade till mig. Jag lämnade fram Motormännens medlemskort för att få min rabatt och betalade surt drygt 1600 spänn för kombo till Puttgarden.

2014-08-19 19.15.18.jpg

Vi struntade i att stanna på Reeperbahn den här gången och tutade vidare sju mil till mot Kassel där vi slocknade längs Autobahn. GRATIS :D

2014-08-20 11.11.32.jpg

Nu ligger vi i en jätteliten trevlig stad som heter Beverungen. Den är lika stor som Hallstahammar, men med fler etablissemang. Men man kanske inte ska skryta med att man är svensk då vi tydligen har bränt ner staden en gång.

History
The name "Beverungun" is known from as early as the mid 9th century. This was at first a noble estate with great landholdings, which soon developed into a village. About 1300, Bishop Bernhard of Paderborn began building work on the castle. The village was granted town rights in 1417. For over 500 years thereafter, Beverungen was a farming town.
The town reached both heights and depths through this time, one of the latter being the Plague striking the town in 1626, during the Thirty Years' War. The Hessians and the Swedes saw fit in 1632 to burn the town down, leaving only five houses standing afterwards. Thanks to the town's advantageous location, it soon recovered and quickly had a flourishing trade in grain, iron and glass from the glassworks in the Paderborner Land.
For centuries, Beverungen was the harbour town for the Prince-Bishopric of Paderborn. Even many people who went to the Americas began their journeys to the ocean steamers in Bremen here. Towards the end of the 19th century, a new economic upswing began with the railway's arrival and the building of a bridge across the Weser.
During World War II, a subcamp of Flossenbürg concentration camp was located here.


Kanonställe! GRATIS :D att stå här i 72 timmar. Så här blir vi nog i två dar. Även full muff på Internet vilket uppskattas. Idag blev det här bredvid en korvgryta med potatis. Någon lokal historia. Jättegod!

Ställplatsen ligger naturligtvis i Centrum med floden 20 meter bredvid.

2014-08-20 15.34.40.jpg

Vi ska skynda långsamt. Det är lång tid tills vi ska vara framme vid Iberiska halvön.

Höres...
 
Senast ändrad:
Toppen