• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hola Amigos!!!

Idag har solen brynt vårt skinn så det svider.

Efter det gjorde vi en helkväll ikväll. Uj Oj!

Nu har vi kommit hem efter en helkväll...

Vi har varit på Kina och ätligt thaimat. mums mums...

Rock n roll house var bara förnamnet.


2014-04-20 22.58.21.jpg

Efter det gick vi The show boat.

2014-04-20 23.50.40.jpg

Men jag säger bara en sak dom har ingen chans efter vårt uppträdande( Ronny och mig) förra året..

2013-04-05 21.29.41.jpg

Nu är det dags att runda av kvällen...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Väderfenomen

Väderfenomen.

Vädret är kanon, men ibland bildas moln från tomma intet på 10-20 minuter. Oftast ligger dom som en ring runt Benidorm. Ibland bildas ett stort moln, bara för att 20 senare upplösas och försvinna.

En gång rullade det in på marknivå, så att man bara såg 50 meter framför sig och allt blev blött utan att det regnade. Ett par gånger har det rullat in så långt att ön utanför stranden försvunnit och man sett en stor vit mur ut i vattnet. Men på stranden är allt som vanligt och folk solar.

2014-04-21 15.02.40.jpg

Dom här molnen ligger och lurar men dom kommer aldrig in. Enligt prognosen skulle det varit dåligt i 3 dar. Men trots det har vi kanonväder hela tiden.
Men nu bara för att jag skrev det blir det väl åska och drivis.:)
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Vi hade liknande fenomen på stranden i Fuengirola förre påsk, rätt som det var såg man varken hav&berg, sen blev det klart igen. Idag har det varit blandad kompott med sol&skurar.. skönt
Det gjorde att det mesta pollen försvann och luften blev bättre. Har ni bestämt om ni ska stanna eller åka?
Gun
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Vi hade liknande fenomen på stranden i Fuengirola förre påsk, rätt som det var såg man varken hav&berg, sen blev det klart igen. Idag har det varit blandad kompott med sol&skurar.. skönt
Det gjorde att det mesta pollen försvann och luften blev bättre. Har ni bestämt om ni ska stanna eller åka?
Gun

Det lutar nog åt att vi är kvar i Costa Blanca men vi byter nog plats och tar ett babystep norrut. Ska försöka hitta fricamping/ställplats nära havet någonstans.

Vi får se. Det enda vi vill undvika är dåligt väder.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa


Eller Hur??? Internet i Frankrike. Djäfulusikt krångligt...

Eftersom vi om någon vecka eller två kommer att inträda Frankrike, letar jag febrilt efter franskt Internet. Skulle vara kul om man kunde stå på vanliga ställplatser (gratis) istället för att bli hänvisad till ställen med WiFi.

france_flag_map_svg.png


Jag hittar inget som är klockrent enkelt att skaffa.

France - APN Changer and Data Sim Guide

SFR - Verkar krångligt. Dessutom måste man registrera online på franska och sedan vänta 2 dygn.

Orange - Orkar bara inte. Måste ringa ett samtal 123 och därefter i elva punkter svara på franska talmenyer. Puh!

LeFrenchMobile - Verkar bra. MEN! Dyrt. Bara på engelska:), men man måste beställa SIM-kort via nätet till en adress och få det med posten. Sätta in pengar på kortets konto, därefter ringa ett samtal. Efter det kan man aktivera via SMS Internet. Kostar 400 spänn för en GB under 20 dagar.

Vet någon ett bra sätt där man kan gå och handla ett SIM-kort stoppa det routern och få det att funka i grodätarnas hemland?


Ps! Även jag gillar grodlår.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

I Orange-butikerna kan man köpa ett simkort + 1 gb för det facila priset 39,95€. I varje fall kunde man det för ett par veckor sedan när jag var där, men branschen är dynamisk (föränderlig) och utländska kontantkortsköpare prioriteras inte av telebolagen!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Sist jeg var i Frankrike gikk jeg inn i en SFR shappe og fikk hjelp av en ung tjei som snakket noe engelsk. I løpet av noen minutter var simkortet registrert (med adresse i butikken) og aktivert, det hun ikke kunne var hvilken apn jeg skulle bruke så vi brukte en dongle på min laptop og jeg kopierte apn fra den automatiske konfig til min wifi-3g router. Funket bra med det volumet som jeg kjøpte.

SFR

APN settings
  • username: (blank)
  • password: (blank)
  • APN name: sl2sfr (if it does not work, try: slsfr or wapsfr)
Sjekket på Carte prépayée mobile : SFR la Carte, un forfait carte sim sans engagement et sans abonnement og fant at du kan kjøpe ukestilgang for €9 med 1GB
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Funkar det direkt eller måste man aktivera det i elva steg?

How to activate
After disabling data and putting in the SIM, the best way of activating the internet MAX option is by dialing #123# and using the written menu system. It's all in French, so can be a bit difficult to get through. As of August 2010, these are the steps to go through:

1) Dial #123#
2) You get a startup menu showing the credit on your prepaid. Make sure it's more than 12 EUR if you want to be able to buy unlimited surfing for a month.
3) Choose '2' Menu
4) Choose '4' Vos Bons plans
5) Choose '4' Votre Multimedia
6) Once you're in this menu, Suite ('Suite' means 'Next')
7) Choose '6' Suite a couple of times until you see 'Option Internet max' or 'Internet Max'
8) Choose Internet Max
9) Now you get a description, choose 'Suite'
10) Then choose 'Souscrire' (subscribe).
11) Finally, choose 'Valider' (confirm). That should be it, although the option may take 48 hours to come into effect.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tack Knut.

Jag vet av erarenhet att det kan var lite problem ibland med Franskan. Men du gav mig hopp ivarjefall. Det går alltså att gå in i en affär och gå ut med fungerande Internet utan att vänta i två dar.

Ska prova SFR
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Som jag uppfattade det i affären (Orange) så ordnades alltihop på plats. Lite tveksam blev jag när en försäljare ville ha 29:95€ och en annan (chefen) ville ha 39:95€ för samma produkt men det var kanske sådana talanger som gjort honom till chef!

Eftersom jag bara skulle stanna i Frankrike ett par dagar så avstod jag från affär.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ut fra hva jeg leste så er det €9,90 for kortet pluss €9 pr. GB eller uke avhengig av hva som kommer først.

Min erfarin er å henvende meg til den yngste ekspeditøren og starte med min dårlige fransk og fråga om jeg kan snakke på engelsk og "comprende un peu francais" så blir de ganske hjelpsomme.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi får upptäcka hur det blir med Internet i Frankrike. Vi räknar med att vara i Frankrike 20 dagar ca..

Idag är sista kvällen i Benidorm. Nu är det slut på slösa och lata-livet. Vi har åkt runt och sagt adjö på våra favoritställen. Ikväll blir det något jag längtat länge efter. Pizzasallad!!! Det är bara Sverige som har så god pizzasallad. Men här i Benidorm upptäckte vi förra året att det finns en pizzeria som har en ägare som tidigare har haft pizza i Sverige. Han kan göra sallad han...

IMG(494).JPG


Nu letar jag efter bra ställen vi kan fricampa på på vägen uppåt. Men vi kommer nog att ta oss sakta uppåt och försöka hinna med färjan den 28 maj som jag bokat till årsmötet från Kiel.

Wizard nu har jag utfört uppdraget. Men jag glömde ta kvitto. Så vi får reglera detta med Vindaloo eller motsvarande.:)

chicken-vindaloo.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag har för mig att Carrefour har också kort, och att man kan få hjälp i deras butiker.

De stora Carrefourladorna brukar ha både Orange- och Sfr-butiker innanför dörrarna. En gång träffade jag på en okänd konkurrent som sålde ett bra kontantkort till mig för en rimlig peng. Men det var för några år sedan, men titta gärna runt hörnet på stormarknaderna! Man vet aldrig....

Jappe
 
Toppen