• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Upp och nervända Spanien.

En Pint öl i Benidorm 1 Euro
En glass Magnumpinne i samma bar 2 Euro

Ett glas rödvin i baren på Bahia 0,90 Euro
En kopp kaffe med mjölk i samma bar 1,40 Euro

Mycket skiljer mot Sverige

Frisören 10 Euro

Meny de Dia (dagens rätt) 6 Euro normalt 3 rätter och vinet ingår

En vindunk 5 liter 5,50 Euro
En Terry (god brandy) 7 Euro

Långliggare på Camping 9 Euro/dygn. Kortliggare 16 Euro

Gasol 0,73 Euro/litern (22 liter i en P11)

Bilverkstad 30-44 Euro/tim

181128265_2810f8d1-743a-448e-9cf9-daf8ecb96933.jpg


Livets nödtorft kostar inte skjortan här nere.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa "Smitare"

Här går livet sin gilla gång.

Att fastna på Bahia kan få vem som helst att bli paralyserad. Men idag har det hänt lite. Klockan 10 körde Günter oss till Torrevieja för Max skulle ha ett Masmovil Internet i sin "padda".

Så vi åkte till Scandinavien shopping center där "Norrmannen" finns som har Masmovil. Nemas Problema. Det man behöver är:

- Giltigt Pass
- Fungerande kreditkort
- E-post adress

Jag pratade lite med "Norrmannen" och numera kan man få 10 GB i månaden för samma pris som 5 GB (ca:30 Euro). Det är ju en klar förbättring. Eftersom dom inte har några uppsägningstider så kan man ändra abb när man vill och även pausa abb när man åker utanför Spanien. Det var lte braochhainformation.

hämta.jpg

På vägen hem stannade vi till vid Matboden och tog varsin köttbullsmacka med rödbetssallad. Hamstrade även lite Onsalakorv och knorr hönsbuljong när man ändå var i en svenskbutik.

6f8b192523-Logga-Matboden-mia-vit.png


Gick upp i baren på Bahia. Där stod Bautista och frågade: "Were is Jappe?" Jag förklarade att han smet för några dagar sen, som Jerry sa: "Som en tjuv om natten" utan att säga något. Bautista tyckte det var dåligt och ville att jag skulle hälsa till Jappe, att han får komma tillbaka och säga Adjö.

2014-03-28 15.34.15.jpg

Han såg faktiskt lite ledsen ut. Dom hade haft bra kontakt i några månader. lovade att jag skulle hälsa det och samtidigt önska "Trevlig Resa".

Nu vilar vi upp oss. För i mitten på nästa vecka åker vi till Benidorm ett par tre veckor...

benidorm-beach-crowded-with-tourists.jpg


Våra grannar hemma, kommer och hälsar på och bor på hotell. Då behöver vi all vila vi kan få före...
 

LadyMcLain

HBK Medlem (P)
Inlägg
65
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa "Smitare"

Här går livet sin gilla gång.

Att fastna på Bahia kan få vem som helst att bli paralyserad. Men idag har det hänt lite. Klockan 10 körde Günter oss till Torrevieja för Max skulle ha ett Masmovil Internet i sin "padda".

Så vi åkte till Scandinavien shopping center där "Norrmannen" finns som har Masmovil. Nemas Problema. Det man behöver är:

- Giltigt Pass
- Fungerande kreditkort
- E-post adress

Jag pratade lite med "Norrmannen" och numera kan man få 10 GB i månaden för samma pris som 5 GB (ca:30 Euro). Det är ju en klar förbättring. Eftersom dom inte har några uppsägningstider så kan man ändra abb när man vill och även pausa abb när man åker utanför Spanien. Det var lte braochhainformation.

Visa bilaga 83085

På vägen hem stannade vi till vid Matboden och tog varsin köttbullsmacka med rödbetssallad. Hamstrade även lite Onsalakorv och knorr hönsbuljong när man ändå var i en svenskbutik.

6f8b192523-Logga-Matboden-mia-vit.png


Gick upp i baren på Bahia. Där stod Bautista och frågade: "Were is Jappe?" Jag förklarade att han smet för några dagar sen, som Jerry sa: "Som en tjuv om natten" utan att säga något. Bautista tyckte det var dåligt och ville att jag skulle hälsa till Jappe, att han får komma tillbaka och säga Adjö.

Visa bilaga 83084

Han såg faktiskt lite ledsen ut. Dom hade haft bra kontakt i några månader. lovade att jag skulle hälsa det och samtidigt önska "Trevlig Resa".

Nu vilar vi upp oss. För i mitten på nästa vecka åker vi till Benidorm ett par tre veckor...

benidorm-beach-crowded-with-tourists.jpg


Våra grannar hemma, kommer och hälsar på och bor på hotell. Då behöver vi all vila vi kan få före...
Vill bara sända en hälsning till alla vänner på Bahia Kul att träffa er igen. Kommer att sakna alla er som jag inte kommer att se igen. Kramar i massor från oss. Ta hand om varann. :yes: Som "gubben"skriver gäller att vila nu när grannarna kommer på besök till Benidorm. :bye:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Benidorm

Frugan ligger och snarkar så det skakar i bilen och jag kan inte sova. Det beror på att jag blev lite "trött" tidigt igår. Vi förflyttade ju oss från äldreboendet Bahia i Santa Pola till Benidorm och det tär ju lite på krafterna.

Vi checkade ut igår och jag betalade med kreditkort för 22 dagar. 1882.76 kr är reserverat enl. Nordea. Det är ju helt Ok. Det har varit mycket trevligt på Bahia den här gången. Just nu är det bara halvfullt där och inte så hetsigt som det kan vara när det är knöka.

På vägen till Benidorm stannade vi till på Repsol i Alicante och fyllde på gasol. 10,53 Euro för tre veckor är ju också ok. Värme, kylskåp och matlagning i tre veckor för en hundring. :)

På tal om ingenting. Jag har ju solceller på husbilen. Totalt betalade jag ca: 7400 kr för 280 watt solceller (paneler så slipper Jappe gnälla) och montering. Jag tror jag har fått igen pengarna den här vintern eftersom jag står utan el på campingarna. Det brukar ju i snitt gå på 2-3 Euro om dan.

200 dagar gånger 2 Euro. Hmm! 400-600 Euro...... Verkar som det först blir nästa vinter jag har räknat hem dem.;)

Vi tog in som vanligt på La Torreta i Benidorm. Ägaren kände igen oss och släppte in oss. Max M hade hängt på oss från Bahia så nu skulle jag visa upp Benidorm för dem.

Sol beach bar, Hart breake, gamla stan med all shopping och tapas och till sist Western Salon. I Benidorm är det lördag hela veckan. Live musik och alla barer fullt med folk på en onsdag kl 1700.

2014-04-02 16.21.51.jpg
2014-04-02 15.55.23.jpg

Trevlig återseende. Det kändes som att komma hem. Här blir vi nog i ett par tre veckor. Sänder en tanke till Gun&Ronny som var med oss här förra året i 34 dagar. Saknar dom lite, men vi ska nog klara oss själva. Dom ska ju äventyra lite i Portugalien på väg hem.

Fick ett SMS från Annmarie&Affe igår som undrade om vi var kvar på Bahia? Dom har svängt runt lite på sydkusten vad jag förstår.

"Nej! Vi är i Benidorm på La Torreta." Vi får se om dom kommer förbi?

Igår blev det lite hektiskt när man ville visa så mycket på så kort tid. Öl,Öl,Vin,Öl,JackDaniels,JackDaniels,Jäger,Tequila,Vin sen tappade jag av någon anledning räkningen.;)

Men vilken stad jämfört med allt annat. Hoppas det blir bra väder.


Benidorm.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Ni reder er säkert, men visst hade det varit kul.Saknar er oxå
Benidorm är ju kvar till hösten/våren.
Fuengirola är toppen, likt Benidorm men inte samma hets ;)
Eftersom ni inte var kvar till påsk, drar vi upp över Madrid och Normandie.
Vi har skippat Portugal&stannar i Funkan några veckor till .
Vi ses säkert hemma nånstans. Ha så sköj. Hälsa "gänget":yes:
Kramar
Gun&Ronny
P.S Blir det inte bra väder, så ska det bli rena sommaren i Funkan:D
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Sir McLain Hej på er, vi följer er reseberättelse, även Jappes och andras.
Undrar om ni har svenska, spanska eller tyska gasolflaskor?
Byter ni flaskorna eller fyller ni på dom?
Vi vill gärna ha lite kött på benen, när det blir vår tur att komma söderöver;)
Vi har köpt en hel drös med adapter (4st) till värka svenska gasolflaskor.

Med vänlig hälsning
Ulla
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Sir McLain Hej på er, vi följer er reseberättelse, även Jappes och andras.
Undrar om ni har svenska, spanska eller tyska gasolflaskor?
Byter ni flaskorna eller fyller ni på dom?
Vi vill gärna ha lite kött på benen, när det blir vår tur att komma söderöver;)
Vi har köpt en hel drös med adapter (4st) till värka svenska gasolflaskor.

Med vänlig hälsning
Ulla

Hej! Vi har så kallade tankflaskor som heter Alugas. Dom fyller man på bensinstationerna i hela Europa. Samma storlek som P11.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Övervintring

Nu är vintern och våren slut och sommaren är här.

Benidorms stränder har tusentals badgäster och vattenskidåkningsmaskinen startade idag. Alla barer är öppna och man går i linne även runt 2100. Vi bor på La Torreta just nu som ensamma svenskar. De flesta åkte för två tre veckor sedan.

De flesta som vi träffat vinter som övervintrat har 6 månaders försäkring och åker från Sverige från oktober och skyndar sig snabbt hem till Påsk.

När man kommer ner till Spanien i Oktober November drabbas man av flugor och mygg i vissa fall (Bahia) i det vackra vädret. Ibland är det svårt att vistas ute och när skymningen kommer sitter de flesta inne i husbilen eller baren på grund av ohyran.

I december kommer kylan som stannar till mitten av mars. 16 grader är ju inte så farligt när det är sol. Det känns som 22 grader. Men kommer ingen sol är det riktigt kallt och på nätterna kan det vara nära nollan ibland. Nere på sydkusten är det liknande på dagarna men mycket varmare på nätterna 8-12 grader.

Jag förstår att man flyr vintern i Sverige, men man åker ju hem precis när den bästa tiden börjar.

Från mitten av Mars och framåt är ju vädret underbart. Och från April är det bättre än svensk sommar. Härlig sol och värme. Ingen ohyra i luften. Härliga kvällar där det går att sitta ute och äta.

Detta är bästa tiden i Spanien. (dock fortfarande lite kallt i vattnet. 19 grader)

Jag tycker lite synd om alla som varit här hela vintern och redan åkt hem. Det är nu som man skördar vinsten av vistelsen och blir brun som en pepparkaka.

Förra året var samma, då lämnade vi Spanien 1 Maj. När vi sedan kom till Mosel var det kallt och regnigt. I år har vi sagt att vi ska nog landa i Mosel ett par tre veckor senare för att ha större chans att följa sommaren hem.

Om man bara ska vara ute sex månader är det ju bättre att skjuta det en månad och istället komma hem i slutet av April istället för i slutet av Mars.

Ville bara lämna en liten observation. Sen ska vi ju inte racka ned på Spanien under vintern. Det är ju ändå bättre än hemma;)


2013-03-27 13.50.23.jpg
Så här var det förra året i slutet av Mars när vi var till Tabarka.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Även vi är nästan ensamma kvar i Fuengirola, finns ytterligare 1 bil.
Håller med er om att nu är det gött!! Strand, sol&kalla drinkar:yes:.
Vi drar oss upp mot Franska Atlantkusten i slutat av April.
Härlig bild på oss när vi tog båten till Tabarca och vilket väder vi hade.
Ha det bäst vi ses kanske upp igenom, hälsa Louise. Jag har lagt bildbevis på hennes sida.:D
Här har nästan allt öppnat och sista strandresturangen sätter upp parasollen.
Gun
018.JPG
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej! På er. Lite mer konsumentupplysning om vädret och Benidorm.

2014-04-15 14.37.08.jpg

Idag har vi cyklat runt, samt tagit några kort för att ni ska se hur det är här nere.

Stranden är full med folk. Många är i vattnet och badar. Tydligen har det gått över 20 grader nu i havet. 5-6 stycken är och åker vattenskidor samtidigt.

2014-04-15 14.36.11.jpg

Vi tog en sallad uppe på klippan i gamla stan och cyklade strandpromenaden hem.

2014-04-15 14.36.25.jpg
2014-04-15 14.53.37.jpg

En härlig dag. Många softar i barerna och lyssnar på livemusik.

2014-04-15 16.11.07.jpg

Tog lite kort på några menyer som jag gillar så att ni kan se prisbilden. 5-6 Euro kostar det att bli proppmätt. Och då ingår vinet. (om man nu nöjer sig med ett glas :))

2014-04-15 16.42.32.jpg
2014-04-15 16.46.24.jpg

Ikväll blir det nygrillad kyckling och därefter en Elviskopia på The Rock House.

2014-04-15 17.41.57.jpg

Imorgon varmare. Sover med öppna takluckor.

Och kan ni tänka. Alla svenskar försvann före värmen, för ett par tre veckor sedan. För att åka hem???
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Glad Påsk

Glad Påsk på er alla där hemma och de få som finns härnere. Idag fick vi fira Påsken själva. Inga svenskar är kvar...

Cyklade ner och hade vår motionsrunda på strandpromenaden. Sol Beach Bar, Hart Brake m.m.. Högerarmen fick jobba hårt...;)

Kanonväder.

2014-04-19 13.11.32.jpg

Vi tog några barrundor före den obligatoriska Påskmiddagen

2014-04-19 16.20.25.jpg

Påskmiddagen hade vi sparat lite svenska klenoder som vi i vår ensamhet hyllade äggen med eller vad nu påsken står för. (Jag är inte så kyrklig av mig) Fick ett SMS av Annmarie&Affe som önskade Glad Påsk. Jag ringde tillbaka och hamnade i Påskfetligheter i Järfälla. Dom som alla andra hade smitigt hem före värmen.

2014-04-19 17.31.06.jpg

Glad Påsk önskar vi. Nu ska vi ut och vara lite kulturella på barerna i Benidorm. :)

2014-04-19 17.31.51.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ät en Chicken Vindaloo åt mig. Ta gärna en själv också (om du törs):)
Är den för mjäkig så kan du alltid beställa en Chicken Pfal.
Paraplydrinkarna får du däremot behålla själv! Bläääää.
:msn_sick::msn_sick:
Och Glad Påsk på er också.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej på er
Mojiton är ju Louise´s och har du då börjat dricka "kärringdrinkar":confused:;)Eller var det bara påskdrink? Ingen tjurridning i år?:twitcy:
Ägg i alla ära men vad är Jansson?, Här firade oxå själv och igår tog vi oxå en sväng på stan.
Vi lämnar Fuengirola den 28 har ni inte för bråttom hem så kanske vi ses på Franska Atlantkusten.
Ha det bäst
Kramar
Gun&Ronny
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej på er
Mojiton är ju Louise´s och har du då börjat dricka "kärringdrinkar":confused:;)Eller var det bara påskdrink? Ingen tjurridning i år?:twitcy:
Ägg i alla ära men vad är Jansson?, Här firade oxå själv och igår tog vi oxå en sväng på stan.
Vi lämnar Fuengirola den 28 har ni inte för bråttom hem så kanske vi ses på Franska Atlantkusten.
Ha det bäst
Kramar
Gun&Ronny

Kollade lite på Vädret i Haro nästa vecka. Rioja provningen ligger på tveksamhetens gräns. Ska vi verkligen byta Costa Blanca mot detta?

Haro.jpg

Lite tveksamt. Kanske blir kvar någon vecka till.
 
Toppen