• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas OBD-läsare.

12275

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
12275
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas OBD-läsare.

Hej, du skriver att din ODBII felkodsläsare från Volvo funkar på en Fiat husbil. Använder du då en dator för att tolka felkoderna och vad har du då för programvara. Jag har en gammal OBDII med sladd och USB kontakt som jag tänker använda för att släcka en blinkande oljetryckslampa men saknar mjukvara till datorn.
Tacksam för råd.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas OBD-läsare.

Om man nöjer sig med att bara kunna läsa de generella motorfelkoderna duger billiga grejor, typ Biltema.
Men om man vill göra lite mer får man satsa på läsare som är mer eller mindre anpassade för ett visst bilmärke. Jag har kört med iCarsoft FT II
till Fiat och den har hjälpt oss många ggr med kluriga elfel. T.ex. glödtrådsvakten, glappa airbagskontakter osv.
Den klarar alla system.
Motor / Motorsystem
ABS / Bromsar
Airbag / SRS
Transmission
AC / ACC
ESP / Antisladd
osv.
Denna kostar 1699:- hos svensk distributör och är uppdateringsbar.
Kan tyckas lite dyrt men tjänas snart in om något strular.
Samt att den förstås tar motorfelkoder till andra märken än Fiat/Alfa

2016-04-14 18.31.03.jpg
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas OBD-läsare.

Hej, du skriver att din ODBII felkodsläsare från Volvo funkar på en Fiat husbil. Använder du då en dator för att tolka felkoderna och vad har du då för programvara. Jag har en gammal OBDII med sladd och USB kontakt som jag tänker använda för att släcka en blinkande oljetryckslampa men saknar mjukvara till datorn.
Tacksam för råd.

Skall du använda den till Fiat? Isåfall kan du ladda ner och testa Multicuscan, det finns en gratisversion så det kan vara värt besväret.
 
Toppen