• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell paket

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solcell paket

Vi har tänkt montera in en solcell men är inte så hemma i det här vilken man ska ha! Kan den här vara något?

MOOVE SOLPANEL 100 WATT 1347x543mm

Tacksam för lite information. :)

Välj så stor panel som går att få in på taket och välj mppt regulator.
Vi har en på 175w kopplad via mppt-regulator till 2 x 95Ah AGM batterier. Med det är vi självförsörjande på ström på sommarhalvåret.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solcell paket

Det skiljer mycket i kvalitet på solpanelerna beroende på var de är tillverkade, har jag fått veta! Jag importerade en vikbar dubbelpanel från Kina på 2 x 50 watt. Panelen är det inget fel men regulatorn pajade ganska omgående. Conrads har en billig regulator för 195 spänn som jag köpte och den fungerar bra!

Den lilla panelen ger 2,5A när solen skiner! Jag använder den som extra panel ibland, ställer bara ut den utanför husbilen (utfällbart stöd) och vinklar den mot solen och då ger den lika mycket energi som 110-wattaren på taket! Jag nöjer mig med en extra panel trots att jag har två. Vad jag ska göra med den överflödiga panelen vågar jag inte skriva om här för då får jag webbarna på mig!

Jappe
 
Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest
Sv: Solcell paket

Monterade (limmade) 2 st 90W paneler från pre-vent GmbH och installerade en mppt-regulator på vår bil. Resultatet var mycket bra! Många tusenlappar att spara. Har alltid väl laddade batterier.

Göran T625
 
Toppen