• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra fläkt

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Extra fläkt

Datorfläkt använder man nog bara till kylen för att kyla baksidan på skåpet. Att skära in och fästa en dator fläkt på slangen tror jag är himla svårt ( finns inga ca 80 mm flänsar på fläkten) men tanken är god :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Extra fläkt

Hej Trevik
Du kan som killarna från Truma säger montera den på en lämplig plats i bilen.
Bäst är givetvis att montera den så när brännaren som möjligt.
Tänk på att blåset i uttagen blir något sämre innan fläkten och bättre efter fläkten beroende på att fläkten suger ju luften innan och därför blir det något sämre tryck i ledningarna innan denna.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Extra fläkt

Okey
Tänkte klämma ner den under sängen bredvid pannan på det röret som går ner under bilen och upp i soffan där fram. Hoppas på bättre blås. Fördelen är ju att man inte behöver ha pannan igång och även då får lite cirkulation på luften.
Risken är väl att det suger ut luft från ex toan så ev dålig lukt sprider sig i bilen....men det får man leva med...
Hittat i tyskland för ca 1000kr inkl frakt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Extra fläkt

Jag har också monterat en sådan men den används inte sedan jag drog om slangarna i husbilen för dom munstyckena som var framåt delades upp till 4 hål och det som var vid pannan hade ett eget utblås från pannan .
Éftersom pannan har 4 utblås så valde jag att 2 st fick gå raka vägen fram till vardera 2 utblås och det utblåset som var vid entren delades med det som går till dubbelgolvet .
det 4:e går till toan samt till högra soffan där även den oanvända fläkten är .
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Extra fläkt

Vi tycker det är lite tråkigt att man inte kan styra fläkthastigheten på pannan.
När man fått upp värmen i husbilen så sänks fläkthastigheten i pannan och det blir snabbt kallt framme i bilen där vi sitter och äter eller kollar på tv. Tror med den nya fläkten att vi kan flytta värmen från bak i husbilen till bildelen...men jag kan ju ha fel...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Extra fläkt

Jo men vi har pannan i bak och även dörren , över dörren sitter termostaten och stryper jag spjället lite där så blir det mera värme framåt samt eftersom spjället där är lite stängt så är det mera flås till dom övriga .

Man får dock inte stäng alla spjällen för då överhettas pannan men gör man det lagom så att pannans fläkt inte kyler av det termomotståndet så fort går ju inte hlakthastigheten ner så fort heller .

Samma sak då man kör enbart på 230 för då blir ju en knappt varm och då går heller inte fläkthastigheten upp .

Jag har skrivit en del om det i andra trådar . http://www.husbilsklubben.se/forums/t43881/
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Extra fläkt

Då har jag fått paketet med fläkten.
Den är mindre än den ser ut på bilderna, och det är bra, för det är lite trångt där jag ska montera den.
Återkommer när jag monterat och testat.
IMAGE_D1039111-C979-4EC2-929D-6EFB929524B6.JPG
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Extra fläkt

Jag är kanske lite trött, men jag förstår inte riktigt ditt inlägg med bilderna på termometrarna...
Blir det skillnad på tempen med de olika hastigheterna?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Extra fläkt

Nu har jag monterat den. Sitter bredvid pannan. Jag har dock väntat att göra hål för knappen....vill kunna återställa bilen om man inte blir nöjd.
Men resultatet är bra tycker jag. Mycket bättre flås i utblåset framme i bilen. Även när pannan stannat, och det tror jag blir bra.
Märkte att fläkten blir riktigt varm, kan inte hålla handen på den när pannan går för fullt. Jag skickade ett mail till truma för att kolla så den inte skadas av värmen.
Sedan tycker jag att den låter lite, men den kanske blir tystare när den fått gå lite. Hoppas jag....
Till helgen testar vi den riktigt när vi ska sova i bilen.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Extra fläkt

Jag har nu haft igång värmen på el, och tycker det blir riktigt behaglig värme i hela bilen med fläkten igång. Nu kanske vi sliper sitta och frysa i bildelen.
Fick även svar från Truma/Alde om att det är perfekt att placera fläkten bredvid pannan. Den är gjord för att tåla värmen (vilken man tar för givet).
Även på sommaren om man kör med varmvatten så får pannan ventilation, och det såg han bara som positivt.
Nu återstår det bara en verklig test med övernattning i bilen....men tyvärr får jag nog inte med mig sambon ut denna helgen...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Extra fläkt

Jag är kanske lite trött, men jag förstår inte riktigt ditt inlägg med bilderna på termometrarna...
Blir det skillnad på tempen med de olika hastigheterna?

Det är höger och vänster luftutblås och sedan är fläkten monterad på höger utblås samt första bilden är fläkten avstängd sedan är det steg 1 och sedan steg 2.
På steg 2 är det nästan samma temperatur på höger och vänster luftutblås.
Skillnaden mellan avstängd fläkt och steg 2 är 15 grader.
 
Senast ändrad:
Toppen