• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att bygga en trappa

C

cheetah1

Guest
Hej!
Nån som är duktig på att snickra? Ska fabricera en ny trappa på framsidan.. Vad gör man när en 45x220 inte räcker att göra vagnsstycke av? Kan man skruvlimma ihop den med tex en 45x70 så man får totalt 45x290?
Var med i byggahus en gång i världen, men jag gillade inte stämningen där så jag drog. Men med lite tur kanske nån här har koll?
vagnsstycke.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Att bygga en trappa

Lim og skruv, men bruk et lim beregnet på utendørs bruk. Limt kan bli sterkere enn helved, i Norge bygges det i dag endel nye veibroer med bærende konstruksjon i limtre. Helt spesiell er en bro ved Rena - den er bygget for å tåle kjøring med stridsvogner langt over hva en kan kjøre på vanlig veg, og selv dette er en trebro.

Skruvene kan sløyfes om du har mulighet for godt press på hele lengden under herdingen av limet.
 
Toppen