• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Bra Åretruntdäck

Det finns inga året runt däck, det finns sommar och vinterdäck .Vinter däck på sommaren är inte bra .Dom är mjuka och avsedda för kalt klimat .Vinter däck blir för varma på sommaren och sen blir dom stenhårda .Det är jättebra då plockar man många mil:DMen det kan kvitta om man ligger och lusar i 70 -80 knyck.

Varför är däcken billiga hos Däck online?Jo därför att det är Kina kopior som är svåra att skilja från originalet

Teoretiskt rätt. men det finns som vanligt en gråskala mellan svart och vitt.
Nordiska vinterdäck är gjorda för nordisk kall vinter och överlägset bästa valet för vinterkörning. Dessa är dock för mjuka att använda i spanskt sommar före. och slits onödigt fort på sommaren.

Ett bättre alternativ som åretruntdäck är europeiska vinterdäck. De är gjorda för mildare kortare vintrar och är därmed lite hårdare, och håller därför bättre på sommaren.

Orsaken man vill ha dubblöst är ju att man vill ju även kunna åka i Tyskland.

Men sen beror det ju även på var man bor. För norrlänningen lönar det sig nog att ha skilda vinterdäck. medan för skåningen som har snö väglag några dagar i året inte alls behöver det.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Husbilen vi ska hämta om en vecka har åretruntdäck som ska vara fina (S+M).
Är tveksam rent teoretiskt till denna typ av däck då de är en kompromiss och säkert inte bäst i några förhållanden.

Vi kommer att åka väldigt lite på sommaren (max en vecka i Sverige) så då kan man kanske åka på dessa däck men visst borde det löna sig att köpa riktiga friktionsdäck, alt dubb för vinterkörning?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Åretrundt-däck finns inte i Scandinavien,men om du får HB`n från
tex Tyskland,kan den ha däck som Tyskarna kallar "åretrunt-däck"!
Dom är INTE bra vinterstid.

På min N+B Arto 5-tonn används Michelin sommardäck,ock även
dom står det M+S på.

Mina vinterdäck är dubbfria Nokian,vicka jag har god ärfarenhet
med.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Det beror på hur man använder husbilen!

Kör man enbart på sommaren i Sverige: sommardäck

Kör man både sommar och vinter i Sverige: däcksbyte vår/höst eller åretruntdäck.

Kör man söderut till "värmen" på vintern: åretruntdäck.

Jappe
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Skall man ha det garanterat bästa greppet i vinteväglag bör man använda däck med den nya märkningen alptopp/snöflinga (3PMS).

Se också denna text om M+S res 3PMS.

Den märkning som för närvarande används på däcks sidoväggar för att differentiera vinterdäck från vanliga däck är M+S (även M.S eller M&S), så som stipuleras i EU-lagstiftningen[1]. Den 1 november 2012 gjorde FN/ECE-föreskrift 117-02 en ny märkning officiell i EU: symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF). Till skillnad från M+S-märkningen får 3PMSF enligt lag endast användas om däcket uppfyller ett minimikrav på snöprestanda – ett så kallat ’snögreppsindex’. M+S är fortfarande en tillåten märkning, men är inte juridiskt kopplad till någon lägsta garanterade prestanda under vinterförhållanden.
M+S-däck har bättre väghållning på snö än vanliga däck, men uppfyller nödvändigtvis inte det snögreppsvärde som krävs för att lagligen vara kvalificerade för den nya 3PMSF-identifieringen.


PS. Det lustiga är att på mina sommardäck till personbilen, de har märkningen 3PMSF, dvs de är godkända för vinterbruk.....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

...Vi kommer att åka väldigt lite på sommaren (max en vecka i Sverige) så då kan man kanske åka på dessa däck men visst borde det löna sig att köpa riktiga friktionsdäck, alt dubb för vinterkörning?

Ja det låter som den bästa lösningen.
Köra slut på däcken som följer med under somrarna och köpa till en uppsättning riktigt bra vinterdäck. Förslagsvis dubbdäck.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Som allt annat är det en djungel. Jag kommer se till att vi har toppenvinterdäck till nästa säsong.

Denna säsong blir det mest att stå bredvid båten och ha husbilen som hotell vid vårrustningen.
Men i påsk ger vi oss iväg på äventyr. Vart beror på vädret.
Och sedan ska vi till västkusten en kortis i maj innan vi ställer in husbilen tills nästa vinter knackar på dörren.

Hälsar kärringen mot strömmen:yes:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Jag var nere i Holland & hämtade en husbil för 2 veckor sedan. Det satt 6 nya Continental sommardäck på den men eftersom jag skulle köra hem den så fick jag monterat 6 nya Vredestein Comtrac All Season. Sommardäcken åkte in i garaget. Huruvida Vredestein Comtrac All Season är något att ha får framtiden utvisa, kanske någon som har erfarenhet av dessa?

Bennie
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Husbilen vi ska hämta om en vecka har åretruntdäck som ska vara fina (S+M).
Är tveksam rent teoretiskt till denna typ av däck då de är en kompromiss och säkert inte bäst i några förhållanden.

Vi kommer att åka väldigt lite på sommaren (max en vecka i Sverige) så då kan man kanske åka på dessa däck men visst borde det löna sig att köpa riktiga friktionsdäck, alt dubb för vinterkörning?

Din tveksamhet är helt rätt. Märkningen på däcken med snöflingor och M+S säger ingenting om att man kan köra med dom på vintern. Skall du köra med året runt däck så måste dom vara upptagna på listan som transportstyrelsen hänvisar till http://stro.se/wp-content/uploads/2015/12/Vinterdäck-PV-2016-02-26-Sverige.pdf är dom inte med där så kör du olagligt på vintern men din försäkring gäller. Helt logiskt och solklart va?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t83147-2/#post680982
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Som jag skrev för några år sedan Kina kopier .Kanske inte från Kina men ett slarvigt samlingsnamn på kopior och andra sortering
På mitt arbete kränger vi däck själva numera ,mycket pengar och tjäna.
Mellan 1000-1500 kr per däck bra tyckte vi då vi har ca 50 bilar .
Vi köper inte från däck on line ,ett annat Tyskt nätbaserat som jag inte minns namnet på .
Mycket ojämn kvalité ,ibland krävs ballaseringsvikter på 100 g och mer för att få ordning på hjulen .hur många mil man kan plocka är för tidigt att uttala sig om.
Men mln åsikt står kvar det är skillnad .En j-v skillnad
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Din tveksamhet är helt rätt. Märkningen på däcken med snöflingor och M+S säger ingenting om att man kan köra med dom på vintern. Skall du köra med året runt däck så måste dom vara upptagna på listan som transportstyrelsen hänvisar till http://stro.se/wp-content/uploads/2015/12/Vinterdäck-PV-2016-02-26-Sverige.pdf är dom inte med där så kör du olagligt på vintern men din försäkring gäller. Helt logiskt och solklart va?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t83147-2/#post680982

Har din bil en totalvikt över 3,5 t räcker det med m+s som godkända vinterdäck i alla fall i Sverige. Samtliga hjul ska vara utrustade med såna däck. Utomlands vet jag inte.
Sen hur lämpligt det är det får var och en avgöra.

JOE
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Din tveksamhet är helt rätt. Märkningen på däcken med snöflingor och M+S säger ingenting om att man kan köra med dom på vintern. Skall du köra med året runt däck så måste dom vara upptagna på listan som transportstyrelsen hänvisar till http://stro.se/wp-content/uploads/2015/12/Vinterdäck-PV-2016-02-26-Sverige.pdf är dom inte med där så kör du olagligt på vintern men din försäkring gäller. Helt logiskt och solklart va?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t83147-2/#post680982

Är det nyligen man ändra lagen till att däcken måste vara med på STRO listan för att vara godkända?
Jag kan inte finna det i något lagrum!:confused:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Har din bil en totalvikt över 3,5 t räcker det med m+s som godkända vinterdäck i alla fall i Sverige. Samtliga hjul ska vara utrustade med såna däck. Utomlands vet jag inte.
Sen hur lämpligt det är det får var och en avgöra.

JOE

Min husbil är över 3,5 ton och registrerad som tung lastbil och när den var ny körde jag med sommardäck året runt. Så lämpligt var det nog inte men jag körde några resor tur och retur för att åka skidor. Men det har man ändrat så det kan jag inte längre. Nu har jag tre omgångar däck sommardäck, vinterdäck med dubb och utan.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Är det nyligen man ändra lagen till att däcken måste vara med på STRO listan för att vara godkända?
Jag kan inte finna det i något lagrum!:confused:

Har du läst mitt inlägg 25 som jag länkar till? Bytte bil 2014 och fick då läsa på lite om dessa däck. Enligt Transportstyrelsen så skall däcken "De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S." och det kan man tydligen inte veta genom märkningen på däcken. Därför så hänvisar man till listan som STRO tillhandahåller. Där kan du även hitta frågor & svar.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Har du läst mitt inlägg 25 som jag länkar till? Bytte bil 2014 och fick då läsa på lite om dessa däck. Enligt Transportstyrelsen så skall däcken "De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S." och det kan man tydligen inte veta genom märkningen på däcken. Därför så hänvisar man till listan som STRO tillhandahåller. Där kan du även hitta frågor & svar.

Jag har läst ditt inlägg som du länkar till, men det som intresserar mig är vilket lagrum en åklagare kommer att åberopa.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

När du vet det så kan du skriva i denna tråd, verkar intressant. Jag har varit i kontakt med däckbranschen, Transportstyrelsen och mitt försäkringsbolag. Ser nu att jag även varit i kontakt med Michelin som svarar Vi tillverkar inga åretruntdäck men om du hade tänkt dig att köra dubbfria vinterdäck även på sommaren så är Latitude alpin att föredra. Detta är dock inte något som vi rekommenderar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Krav för tunga fordon


Kravet på vinterdäck vid vinterväglag gäller:
•Tunga lastbilar
•Tunga bussar
•Personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton

Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning* även på fordonets bakre hjulaxlar.

* Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Med bakhjulsdrift och +3500 kg behövs vinterdäck endast på bakaxeln.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

dom är varken eller,året runt däck fins inget som heter, antingen ärdet sommar däck eller vinter däck något mittimellan fins inte.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur bra (dåliga) är åretruntdäck?

Jag var nere i Holland & hämtade en husbil för 2 veckor sedan. Det satt 6 nya Continental sommardäck på den men eftersom jag skulle köra hem den så fick jag monterat 6 nya Vredestein Comtrac All Season. Sommardäcken åkte in i garaget. Huruvida Vredestein Comtrac All Season är något att ha får framtiden utvisa, kanske någon som har erfarenhet av dessa?

Bennie

Jag har en däcktest från 2015 senhöst. De tar upp alla sortens däck, och kortfattat gäller för åretruntdäck att det finns två typer. En från mellaneuropa, som är i princip dåliga i alla väder här uppe. Sedan nordiska åretruntdäck vilka är mycket bättre i vissa situationer. Vredstein är en mellaneuropeisk däck. Hamnar i nedrehalvan i tabellen. och Dess sämsta egenskap är i bromstestet is, men bra i snö,vått och tortt. I komfort är det sämst i älgtetstet, men annars bra överlag, testlaget knällde mest på bullret. Skulle tro att det är "helt okay däck" Eftersom det är en mellaneuropeiskdäck så är gummiblandningen något hårdare och därmed hållbarheten/antalet mil. Förmodligen ett bra däck för vinterresor till Spanien.
PS. Hur gick resan med den nya bilen? Nöjd?
 
Toppen