• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck och Bodels AC

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Från att ha haft husvagn i 25 år är det dags för husbil.

I de nya husbilar jag kollat på så är reservhjulet ett tillval.
Hur resonerar erfarana husbilsägare, behöver man reservhjul?

Vilka däck ska man ha på bilen om man även kommer att använda den på vintern.
Året runtdäck (MS)? eller ska man ha en uppsättning sommar respektive vinterdäck (dubbade eller odubbade)?

Till sist
ska bl.a använda husbilen för resor till sydeuropa, behöver man AC i bodelen?
Har också läst på forumet att flera campingar/ställplatser inte är säkrade för att klar AC:n elbelastning). Är det ett stort problem i sydeuropa?
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Däck och Bodels AC

Skulle aldrig åka utan reservdäck. En mindre smygpunka kan man ju fixa med sprayflaska men en rejäl punka blir problem. Är van att fixa det mesta själv, bara tanken på att behöva ringa assistans, vänta nån timme eller två för att en bärgare kommer, hämtar hjul ( bärgar bil?) försvinner några timmar, kommer tillbaka med hjul ?????.
Ac i bodelen är bra men man måste vara beredd på att ganska många campingar har inte tillräckligt säkrat för Ac drift.
Odubbade däck anser jag vara tillräckligt, är det riktigt eländigt isföre kan man ju vänta nån dag på bättre väder. Dessutom är det dubbförbud på många ställen i Europa. Odubbat + kedjor är nog bäst.
Ove G
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Däck och Bodels AC

Vi har varit i Italien och Kroatien de senaste 6 sommrarna och endast råkat ut för en camping där elen inte räckte till ac: n i bodelen. Det var en liten camping i Kroatien. Nu är våran Ac en Dometic 1500 och den går ju faktiskt på en 6 amp säkring vilket är rätt vanligt i Italien. Kroatien verkar köra med 10 amp på de flesta större campingarna.
 
Toppen