• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbesiktning!

jorrim

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Torsby
HBK-Nr
1384
Medlemskap
2024
Köpte ny husbil Knaus byggd på Renaultchassi -07 den var då besiktigad och godkänd av Bilbesiktning via generalagent.
id min första besiktning 2010 fick jag en kl. 2 anm. "ombordsdiagnossystem ansl./uppkoppl. kan ej ske".Lämnade bilen för åtgärd till Helmia Sunne som är återförsäljare.De hittade inga fel utan via deras datorprogram fick de fram samtliga värden de frågade efter.
Vid ny besiktning 2012 fick jag samma anm. med krav på återbesiktning inom en månad annars körförbud.
Lämnade bilen till Helmia i Torsby med samma resultat inget fel "vi kan inte åtgärda något fel som inte finns".De löste Kl-2 anm.genom att betala 200:- till bilprovningen.
Vem är ansvarig för Bilprovningens utrustning, åtgärder och inkomster ?
Vad göra före nästa besiktning?
Jörgen
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbesiktning!

Jag hade helt sonika köpt en billig OBDII-adapter och kopplat upp den på stationen och visat dem om de inte lyckas med sin utrustning.

Jag köpte nyligen bluetooth OBDII-adapter (ELM327) på Ebay för knappa hundringen. Detta gjorde jag efter att märkesverkstaden sa att de ville ha två lakan bara för att koppla upp min personbil och läsa felkoderna!
Jag kan köra både mot min Androidtelefon och en dator med BT. Har fungerat i samtliga ca 10 bilar jag hittills har testat.

Alltid kul att knäppa dem på näsan :)
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Husbilsbesiktning!

Vilket program använder du till datorn?

Till mobilen vet jag att det finns "Torque" app.
ELM327 Bluetooth MINI V. 1.5 finns på e-tek.se för 379:- ikl moms
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbesiktning!

Jag hade helt sonika köpt en billig OBDII-adapter och kopplat upp den på stationen och visat dem om de inte lyckas med sin utrustning.

Jag köpte nyligen bluetooth OBDII-adapter (ELM327) på Ebay för knappa hundringen. Detta gjorde jag efter att märkesverkstaden sa att de ville ha två lakan bara för att koppla upp min personbil och läsa felkoderna!
Jag kan köra både mot min Androidtelefon och en dator med BT. Har fungerat i samtliga ca 10 bilar jag hittills har testat.

Alltid kul att knäppa dem på näsan :)

Hej, När jag söker på adaptern så får jag upp olika ,skulle du kunna lägga in en länk till den du köpte som fungerade?
Bosse,
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbesiktning!

Hej

Jag var med om exakt samma sak på min Knaus 2007, byggd på Renault Master chassi. Fick också anmärkning på bilprovningen när dom inte kunde koppla upp sig. Verkstaden däremot hade inget problem att koppla upp sig.

Problemet med min bil var att chassit var från December 2006 medan husbilen var av årsmodell 2007. (chassit står ju hos tillverkaren ett tag innan husbilen färdigställs)

Jag fick berättat för mig att fr.o.m. årsmodell 2007 måste det finnas en detalj i OBD som ej fanns på årsmodell 2006. Problemet bestod då i att min bil från 2006 skulle uppfylla kraven för årsmodell 2007. Det enda bilprovningen fick upp på sin skärm var ordet underkänt på röd botten.

Det går ej att åtgärda detta fel, men däremot skulle bilen ha fått en dispans när den registrerades första gången. I mitt fall hade detta missats.

Jag vände mig till Bilia transportbilscenter i Göteborg som säljer och utför service på dessa bilar.

Där finns en person som heter Håkan som var mycket hjälpsam och spenderade mycket tid i telefon för att få dispensen utverkad i efterhand.

Totalt betalade jag 3000:- för detta, men då ingick även byte av värmepluggar till 2 cylindrar, så vad kostnaden var för arbetet med att ordna fram dispansen vet jag ej. Problemet var dock välkänt hos Bilia.

Jag fick min dispans och behövde inte ens åka tillbaka till bilprovningen för ombesiktning, utan ett nytt besiktningsprotokoll med bilen godkänd kom i brevlådan efter ett par dagar.

M.v.h. Olsson
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbesiktning!

Hej, När jag söker på adaptern så får jag upp olika ,skulle du kunna lägga in en länk till den du köpte som fungerade?
Bosse,

Jag har köpt totalt 4 st sådana här: Mini Wireless Bluetooth ELM327 V1.5 OBD-II OBD2 Car Diagnostic Scan Tool | eBay

Dock köpte jag dem av denna säljare som tydligen säljer en efterförljare nu: V1.5 Super Mini ELM327 OBD2 OBD-II Bluetooth CAN-BUS Auto Diagnostic Tool | eBay
Denna verkar vara ännu mindre men ser ut att sakna statuslampor - spelar kanske inte så stor roll iofs.

Kostar alltså runt 90:- via Ebay.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbesiktning!

Vilket program använder du till datorn?

Till mobilen vet jag att det finns "Torque" app.
ELM327 Bluetooth MINI V. 1.5 finns på e-tek.se för 379:- ikl moms

Hehe, man får 4 sådana på ebay för de pengarna (se min andra länk ovan) - fast å andra sidan troligen snabbare frakt. Brukar ta ett par veckor när man beställer från Hongkong.

Torque kör jag i mobilen, det klarar av att läsa och nollställa felkoder. Man kan också lägga upp en massa olika mätare om man är lagd åt det tekniska (läs nördiga) hållet (vilket jag är).
I min bärbara dator kör jag ScanXL som är ganska heltäckande. Det följer med en flock programvaror med OBD-adaptern, men jag har inte testat dem direkt mycket. Det finns en uppsjö olika program för ändamålet. Någon som testat några som kan tipsa om något som upplevs som bättre än ScanXL?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbesiktning!

Jag fick berättat för mig att fr.o.m. årsmodell 2007 måste det finnas en detalj i OBD som ej fanns på årsmodell 2006. Problemet bestod då i att min bil från 2006 skulle uppfylla kraven för årsmodell 2007. Det enda bilprovningen fick upp på sin skärm var ordet underkänt på röd botten.

Det hade jag inte accepterat! Det är ju knappast slutkundens fel. Jag hade i första hand starkt ifrågasatt det hela hos SBP och sedan hade jag gått vidare till ÅF, generalagenten och till sist tillverkaren. Inte en chans att jag skulle betalat för att få det fixat, snarare skulle jag haft betalt för uppkomna problem det åsamkat mig.

Jag är inte alltid så besvärlig, men när det gäller SBP så har jag inte mycket till övers för dem. Jag har haft mina duster hos deras små maktk*ta inspektörer som försöker sätta sig på den lilla människan. Vid en regbesiktning gjorde de ruskigt fel och jag visste att jag hade rätt. Jag pratade med stationschefer, regionschefer, deras jurister, Transportstyrelsen osv och till sist var de tvugna att böja sig - jag fick rätt. Det var ingen lätt match, men för mig blev det en principsak!
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Husbilsbesiktning!

Jag har köpt totalt 4 st sådana här: Mini Wireless Bluetooth ELM327 V1.5 OBD-II OBD2 Car Diagnostic Scan Tool | eBay

Dock köpte jag dem av denna säljare som tydligen säljer en efterförljare nu: V1.5 Super Mini ELM327 OBD2 OBD-II Bluetooth CAN-BUS Auto Diagnostic Tool | eBay
Denna verkar vara ännu mindre men ser ut att sakna statuslampor - spelar kanske inte så stor roll iofs.

Kostar alltså runt 90:- via Ebay.

Om det är någon som skall köpa en ELM327 så kanske jag kan få hänga med på en beställning.
Arne.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbesiktning!

De "nye" EU-reglene som trådte i kraft i oktober 2006 hadde i Tyskland utsettelse til mai 2007. Biler som er tatt i bruk på denne dispensasjonen kan ikke registreres i Norge - det ble ikke gitt utsettelse på EU sin tidsfrist - regner med at det er denne saken det er snakk om her. Selv ble jeg tilbudt en Clou på MAN til lavere pris enn en tilsvarende Flair, men med et par krysskontroller fant jeg at den bilen ikke var mulig å få registrert i Norge (dette var mens jeg fortsatt bodde i Norge).

Kravet fra EU var Euro-4 verifisert motor. Om en bil skal bygges om for dette kravet er det i de fleste tilfeller bytte av motor og motorkontroll, i heldigste fall er det bytte av motorkontroll og deler av innsugning/turbo pluss eksosanlegg med sonder.
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbesiktning!

Det stämmer bra med vad som drabbade min bil. Den var registrerad första gången i Tyskland 1/4 2007 och köpt av mig ett halvår senare.

Även jag blev oerhört upprörd över att bilprovningen inte kunde läsa av min bil medan den lokala Mekonomenverkstaden kunde detta.

I detta fallet var dock bilprovningen oskyldig då de upptäckte att något var fel (dock inte vad). Verkstaden läste däremot bara av ev. felkoder.

Dåligt dock att man från bilprovningen bara får veta att avläsning av OBD ej var möjlig, då i alla fall jag trodde att deras utrustning var undermålig.

I mitt fall fick ej vare sig Mekonomen eller Bilia släcka besiktningstvåan efter att de kontrollerat med bilprovningens support.

Felet från början hade begåtts vid ursprungskontrollen eller registreringsbesiktningen då dessa bilar i Sverige skulle fått dispans.

Nu ordnade det sig för mig ändå med dispansen. Men även Bilia fick kämpa bra för att få igenom dispansen, själv hade jag aldrig lyckats få igenom den.

Om man har en bil med samma problem och ändå lyckats få en verkstad att släcka tvåan (vilket dom egentligen ej får) är det nog klokt att försöka få en dispans utverkad så snart som möjligt, det lär inte bli lättare ju längre tiden går.

M.v.h. Olsson
 

jorrim

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Torsby
HBK-Nr
1384
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbesiktning!

Hej och "Stort Tack" för alla tips och erfarenheter som Ni förmedlat. Vilken fantastisk klubb vi har!
Ska ta kontakt med Bilia i Gbg. imorgon.
Har även beställt via Ebay en adapter.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbesiktning!

Fungerar den till Fiat ducato 2,3L 130hk?
Måste man speca vilken motor man har då man köper den?
Finns applikation till iPad/iPhone? (Brukar inte ta med PC:n)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbesiktning!

Skal fungere for alle biler etter 2004 modell, håper det stemmer :D
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbesiktning!

Fungerar den till Fiat ducato 2,3L 130hk?
Måste man speca vilken motor man har då man köper den?
Finns applikation till iPad/iPhone? (Brukar inte ta med PC:n)

Äldsta bilen jag kört mot var en Volvo V70R 1998 och det fungerade bra!

Huruvida det finns appar för iPhone har jag ingen aning om då jag valt att inte använda Apples produkter på daglig basis. Om Apple vill så finns det väl appar för ändamålet, men om de av någon anledning tycker det är onödigt eller strider mot något av deras patent så är det nog tji :)
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbesiktning!

Ok. Då har jag köpt en ODBII eller vad den nu heter.
V1.5 Super Mini ELM327 OBD2 OBD-II Bluetooth CAN-BUS Auto Diagnostic Tool | eBay

En CD följde med med massor av program i en enda oreda. Lister och länkar till porr var det också :confused:. Ett måste för att få den att fungera eller? :wub:
Till och med virus skickade de med enligt mitt antivirusprogram.



Så med den lilla pluggen. Vad rekomenderas för program för att testa den?
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbesiktning!

Hej
Efter att ha haft lite EGR-problem köpte jag en OBD-läsare från Biltema. En ganska enkel sort som går att koppla till laptopen. Men det finns även en display som anger ev felkod och en instruktionsbok på engelska som uttyder felkoderna.

Svensk bilprovning har på sin hemsida en förteckning på svenska för felkoder. Den är bra för man kan lätt feltolka fackengelskan.

Vid senaste besiktningen i Alingsås önskade jag att de skulle göra en "miljömätning" i stället för att rusa motorn med risk att allt sot så småningom lossnar (efter min miljökörning). De hämtade en mätare men de visste att den inte funkade som den borde göra och hämtade ytterligare en ej fungerande mätare.
Jag stod med min i handen och erbjöd dem att använda den men det kunde de inte godta. De måste tydligen använda sina egna.
Det blev alltså att rusa motorn så sotet från avgassystemet försvann innan de kom ner till godkänd nivå.


Här är länken:
http://www.bilprovningen.se/bp/elements.nsf/(read)/22BF680E0C2BC8DFC125794F00347B92/$file/EOBD_felkoder.pdf
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbilsbesiktning!

Olika besked från år till år. För två år sedan läste SBP av min dataanslutning utan problem. Förra året kunde (fick?) dom inte det - min bil är byggd 2004 - påbyggd och registrerad 2005.
Igår rusade dom motorn och kröp under bilen för under visst stönande för att koppla till avgasröret - verkade inte aktuellt att testa dataporten (samma bilprovning alla 3 gångerna)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbesiktning!

Ok. Då har jag köpt en ODBII eller vad den nu heter.
V1.5 Super Mini ELM327 OBD2 OBD-II Bluetooth CAN-BUS Auto Diagnostic Tool | eBay

En CD följde med med massor av program i en enda oreda. Lister och länkar till porr var det också :confused:. Ett måste för att få den att fungera eller? :wub:
Till och med virus skickade de med enligt mitt antivirusprogram.

Så med den lilla pluggen. Vad rekomenderas för program för att testa den?


Undrar vad du fått för skiva egentligen :)
På min skiva följde det med 4 programvaror av varierande kvalisort.

ScanXL professional finns för "test" om du söker lite på nätet....

Jag kör mest i min Androidtelefon. Torque, https://play.google.com/store/apps/...51bGwsMSwxLDEsIm9yZy5wcm93bC50b3JxdWVmcmVlIl0. har jag kört en del med, men det finns ju andra om du söker efter "OBD"...
 
Toppen