• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extern lagring med batteribackup

C

cheetah1

Guest
Tjo!
Överväger att köpa en ny MacBook Pro, en ritplatta och en extern lagring, för att ta tag i mitt hobbyfotograferande på allvar och kanske rentav sälja nån bild (och för att jag är en obotlig prylnörd).

MacBook Pron har ett batteri i sig (duh), ritplattan drivs med USB, men lagringen.. Det ska alltså vara åt minstone 2 1TB-diskar som går att spegla i RAID 1. Inga problem där. Men jag måste hitta en extern disk som har en batteribackup, eller som kanske har nåt halvfartsläge om den drivs via USB (eller Thunderbolt för den delen), så jag kan köra den även när jag är ute på motorcykeläventyr och inte har tillgång till 230V. I husbilen går det ju alltid att lösa med en inverter, men jag har ingen lust att behöva släpa med mig en inverter på MC:n, även om det för all del skulle kunna gå (man får gömma den i en packväska då gissningsvis).

Är det nån som har sett till nåt som kan tänkas fungera hjälpligt? Det är lite av en dealbreaker för mig, ska jag kosta på mig dyrgripar eller ska jag inte, men ska jag så måste det ju vara prylar som fungerar med den fritid jag har tänkt mig.

Tack på förhand!
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Extern lagring med batteribackup

Varför inte bara skaffa en vanlig 2,5" USB disk med SSD i? Visst du får inte raid 1 men det i sig är ju ganska ofta en falsk säkerhet/trygghet, ska den dessutom med på motorcykeln antar jag att det vibrerar en hel del och då kan det ju vara bättre med SSD än en mekanisk disk... (de flesta 2,5" usbdiskar drivs på just USB utan extern strömförsörjning)
Annars blir det nog till att ordna någon form av matning från 12v batteriet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extern lagring med batteribackup

Billigst er et gjeng med USB-stickor, 128GB ser i dag ut til å komme i brukbar pris/GB. Alternativt USB kortleser og Flash-brikker.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Extern lagring med batteribackup

SSD är än så länge för dyrt för att motivera ett inköp, i synnerhet om man vill ha redundans. USB-stickor känns inte särskilt seriöst. Laciedisken jag länkade till ovan har 12V in, men all garanti upphör att gälla om man kör med nåt annat än medföljande nätadapter.. Det måste väl ändå finnas nåt RAID-paket som kan drivas av typ två USB 3 eller två Thunderbolt tillochmed, utan extern strömmatning? Är det ingen som har tänkt så långt som att man inte har tillgång till 230V om man är ute i fält på fotouppdrag eller dylikt?

Märkligt...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extern lagring med batteribackup

Problemet med USB som energikilde er begrensningene, men om en benytter rett ITX kort og noen 2,5 disker kan en lage en RAID 1 eller 10 NAS server som kan forsynes med 9 til 40V.

En kilde til komponenter og ideer er cartft.com i Tyskland (sidene er tysk og engelsk). Velg deler med lavt forbruk.
 
Toppen