• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vända bildskärmen upp och ner!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag köpte en ny stor bildskärm att använda i husbilen men skärmen är stor och bilen är liten så har jag fått vissa problem! Skulle det vara möjligt att vända skärmen upp och ner så skulle den passa utmärkt på en vägg i bilen. Jag provade men bilden vägrade att vrida sig 180 grader!

Vad göra, alla datorexperter?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vända bildskärmen upp och ner!

I teorien finnes det 2 muligheter - den ene at skjermen selv har denne mulighet i sine menyer (ikke mye sannsynelig). Den andre og litt mer realistisk er at det i kontrollpanelet til driveren for skjermkortet finnes muligheter for å snu bildet, hadde dette til enkelte skjermkort på XP.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vända bildskärmen upp och ner!

Att själv hänga upp och ned vid mogen ålder är kanske svårt men med två speglar kunde det funka.

Skämt åsido, vissa skärmar klarar både porträtt- och landskapsläge men inte upp och ned tror jag.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vända bildskärmen upp och ner!

jappe,,sök på #skrivbordet# där kommer du fram till

90
180
360 grader,,välj o testa jappe,,ja har gjort detta,,passa bara så inte groggen ställer sej lika:D äntligen ett riktigt svar till dej,,lycka till,,mozilla firefox,,datan alltså,,:p
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vända bildskärmen upp och ner!

Tack för alla tips men de funkade inte för mig. Teddis sätt var bra: högerklicka på bildskärmen: grafikalternativ - Rotation - Notebook eller Bildskärm och där kan man välja hur mycket man vill rotera bilden!

Jappe

PS. Man kan ha väldigt kul med andras bildskärmar med den här metoden! :D:D:D
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vända bildskärmen upp och ner!

Som jeg antydet i forrige svar - dette kan være en funksjon i driveren for skjermkortet. Om du finner ut hvilket skjermkort som brukes kan en søk på dette og "rotate" gi deg et klart svar. Nvidia har funksjonen i et tillegg til kontrollpanelet, samme sak for ATI og Matrox. Det hender utvidelsen ikke blir installert samme med driveren.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vända bildskärmen upp och ner!

Använder liten 10 tumms XP laptop utan preinstallert upp och ner.
Da har jag installerat ett speciellt program för bildhantering - iRotate - gratis - hitta den med Google.
iRotate använder en bättre Intel

skermstorleg.jpg

Nu är det bara trycka Ctrl + Alt + nedåtpil eller upp - sådana.
;)

Små knep: du kan använda din 10 tums skärm med fler pixlar än vad det föds med - så att du kan få en 12-tums flytande bild på en 10 tums skärm och större kartor än väntat.
Skärmen flyttar med musen eller rulla.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen