• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VIRUS SOM JAG INTE FÅR BORT

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
ESET Nod32 Antivirus 4 har hittat ett virus som det inte förmår all ta bort trots många försök. Jag har även provat TrendMicro´s HomeCall som också gick bet. Så alla förslag är välkommna.
//Conny
 

Bilagor

  • VIRUS 2012-08-16_3.JPG
    VIRUS 2012-08-16_3.JPG
    9,2 KB · Visningar: 823
  • VIRUS 2012-08-16_4.JPG
    VIRUS 2012-08-16_4.JPG
    11,9 KB · Visningar: 820
  • VIRUS 2012-08-16.JPG
    VIRUS 2012-08-16.JPG
    79,8 KB · Visningar: 14

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: VIRUS SOM JAG INTE FÅR BORT

Det finns ett annat antivirusprogram från Microsoft som är gratis, kanske kan fixa viruset.
Microsoft Security Essentials
Det programmet har jag blivit rekommenderad av en som arbetar med datasupport.
 
S

sunrise

Guest
Sv: VIRUS SOM JAG INTE FÅR BORT

Eftersom det är en Trojan så försök med Trojan Remover.

Owe
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: VIRUS SOM JAG INTE FÅR BORT

Tack för alla förslag.
Jag skall notera dem för eventuellt framtida bruk.
Läget är att jag har haft annat för mig några dagar och bara klickade bort påminnelsen från ESET då det dök upp.
När jag så startade i morse för att ta hand om problemet så kom det inte upp någon meddelande så jag scannade först C:\WINDOWS där viruset senast fanns, men fick ingen träff så jag scannande hela disken (se bild).
Sedan scannade jag också hela disken men TrendMicro HouseCall från nätet utan träffa.

Jag kan tänka mig att ESET efter feedback från min dator har hämtat en uppdatering som kunde städa bort "hästen".
Men något skumt är det kvar för alla skrivbordsikonerne har i dag samlats till vänster på skärmen och stanna där ovsett hur jag gör för att få den tillbaka på samma plats som i går.
//Conny
PS Jag har upptäckt att inställningen av upplösningen ändrats sig till lägre och är orsaken till problemet med iconerna.DS
 

Bilagor

  • VIRUS 2012-08-20_1.JPG
    VIRUS 2012-08-20_1.JPG
    72,1 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: VIRUS SOM JAG INTE FÅR BORT

Høres ut som antivirus programmet har klart å fjerne Desktop.ini filen (den var rapportert som infisert) - den bygges opp igjen ved oppstart, og da kommer alle ikoner alfabetisk sortert til venstre på skjermen.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: VIRUS SOM JAG INTE FÅR BORT

Høres ut som antivirus programmet har klart å fjerne Desktop.ini filen (den var rapportert som infisert) - den bygges opp igjen ved oppstart, og da kommer alle ikoner alfabetisk sortert til venstre på skjermen.
Knut!
Eftersom jag inte är riktigt säker på vad du menar så är saken den att jag hittade ett tips på Internet om att ikonerna samlas till vänster om man har för liten upplösning. Jag hade själv inte ändrat något, men ökade upplösningen och flyttade om ikonerna.
Efter upprepade varm- och kallstarter så ligger de kvar där jag placerade dem.
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: VIRUS SOM JAG INTE FÅR BORT

Fint da burde det fungere. Det finnes på skrivebordet en usynlig fil desktop.ini, den første meldingen var at denne var infisert. Det den normalt inneholder er ordningen av ikonene på skrivbordet.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: VIRUS SOM JAG INTE FÅR BORT

Tillbaks igen!
//Conny
 

Bilagor

  • VIRUS 2012-08-21.JPG
    VIRUS 2012-08-21.JPG
    12,6 KB · Visningar: 250

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: VIRUS SOM JAG INTE FÅR BORT

Så här gjorde jag när jag fick liknande problem.
Starta om datorn, innan Windowslogan syns håll F8 nedtryckt, välj starta datorn i "felsäkert läge med internet" Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware - CNET Download.com. Installera och kör programmet. Starta om datorn normalt.
Magnus
 
Toppen