• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorcykel /husbil

F

F.d. 9127

Guest
Hej.
Jag är helt ny på detta forum och jag är ny som husbilsåkare efter ett helt liv med fritidsbåtar.
Det jag undrar över är om det finns några erfarenheter att ta med sig MC antingen i en bil med stort garage eller i någon form av stativ bakom bilen, hojen väger ca180 kg.
Tacksam för lite kunskap om problemet då jag inte vill ha med mig något släp.:mcride:
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Motorcykel /husbil

Hittar du bara en bil med tillräcklig lastvikt och tillåtet axeltryck på bakaxeln ska väl inte det vara något problem. Tror det finns MC-ställ att montera bak på dom flesta av AL-KO:s chassin.

edit: Jo, åsså får motorcykeln inte sticka ut mer än 20 cm utanför bilen på vardera sidan, alternativt vara max 260 cm bred totalt. Då blir det olagligt.

edit2: Kan inte hitta MC-ställen på AL-KO:s hemsida nu bara för det, men jag är tämligen säker på att jag har sett det nånstans...

edit3: Jo här! Produktkatalog Husbilar 2011 <-Sidan 10. Dock var gränsen tydligen 150 kg..
 
Senast redigerad av en moderator:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykel /husbil

Visst går det att få in hoj i ett stort garage. Utgick från en Yamaha XT600. Kortade ner bakänden och ekrade om framhjulet till 17 tum så den blev kortare. Drar ihop framgaffeln med spännband för att få in den på höjden. Vikten är 150kg. Funkar kanon! Bra med riktig mc när man ska göra lite utflykter på inne i städer och på småvägar.

IMG_1147.jpg
 
F

F.d. 9127

Guest
Sv: Motorcykel /husbil

Tack för svaren. Jag har en BMW 650 GS som väger lite mer. Jag har hyrt husbil ett antal gånger för att se om jag trivs med den här typen av fritid och det blir en resa till Danmark i nästa vecka och sedan ska jag ut och leta upp en husbil till mig själv.

:spinny::mcride:
 
F

F.d. 1606

Guest
Sv: Motorcykel /husbil

Jag har sett flera husbilar med mc på ett släp.

I frankrike finns en tillverkare som gör en vagn med dubbla dragkrokar. Det gör att vagnen blir en förlängning av bilen. Vagnens hjul sitter så dom kan snurra runt. Såg skitsmart ut. Jag har bild på det någonstans. Jag skall leta reda på dem där oxå tillverkaren framgår. Åker själv både cykel och HB. Funderar på detta sätt. Min cykel väger 300 kg så till den vill det till ett släp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorcykel /husbil

Det finnes korte slep for hoj pa tverran, men selv ville jeg lete frem et lett slep med broms og skap slik at hojen reiser innendors og en ikke havner i maksfart 70 kmh i enkelte land.
Totalvekt 750 kg og en trenger ikke E i kortet.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Motorcykel /husbil

Hej.
Jag är helt ny på detta forum och jag är ny som husbilsåkare efter ett helt liv med fritidsbåtar.
Det jag undrar över är om det finns några erfarenheter att ta med sig MC antingen i en bil med stort garage eller i någon form av stativ bakom bilen, hojen väger ca180 kg.
Tacksam för lite kunskap om problemet då jag inte vill ha med mig något släp.:mcride:
Hej!
Jag har en Skyteam Dax 125cc, 80kg tjänstevikt, lastar 150Kg, drar 0,2l/mil.
Specialställningn och ramp i garaget. Tror inte det är så smidigt att ha en 160kg mc i garaget + bensin, baktungt och bökigt att lasta av och på. Jag skulle satsa på en släpvagn på en mc i den vikten.
/Åke
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Motorcykel /husbil

Hej Tussen,

Vi har löst problemet på det här sättet:
Guldwingen skulle bara med, det fanns inget alternativ.

Ett släp införskaffades till vår Gold Wing 1500 och Taeke har själv monterat spännbandslister på väggar och golv där han spänner fast Wingen, den står som fastgjuten i släpet.

Släpet kan vi även använda som extra sovrum när det behövs, med en självuppblåsbar luftmadrass.
Taeke gjorde ett myggfönster som vi kan sätta mellan skjutdörren och vagngolvet, på det sättet får vi frisk luft hela natten.
Vi har själva sovit i släpet när barn och barnbarn var med på en resa, vi sov nästan bättre än i "Pizzaugnen=Alkoven" där vi annars sover.

Hälsningar från Sjötorps ställplats (som står full), Västergötland
 

Bilagor

  • 15-08-12 052.JPG
    15-08-12 052.JPG
    2,8 MB · Visningar: 21
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9127

Guest
Sv: Motorcykel /husbil

Det var lite synd att jag sålde min BMW K1200RS om man ändå måste ha den i ett separat släp.
Då jag ska lete after en bil till mig själv under hösten så får vi se om det fungerar med cykeln i garaget eller om det blir ett släp för cykeln ska med.

:cool::mcride:
 
Toppen