• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördomar och generaliseringar

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Någon gång dyker det upp här i denna klubb där medlem indirekt eller direkt
ondgör sig över andra folkslag eller länder. Händer ej ofta, men när det sker sticker detta ut.
Jag frågar mig då, vad ligger bakom detta, denna fundering, kanske någon dunkel tanke, som med datorns hjälp nedskrives i detta forumen.. Vad beror detta på:
Framhävda sig själv pga ?, eller, okunnskap?, hörsägen? eller fakta?
Det sista hade ju varit önskvärt, men då riktiga fakta, ngt man ka stå upp för med sitt ord.
När sådana rader författas, berättar det ngt om personen själv men framförallt stoppas detta in i ett fack, där överskiften då står xxxxxx. Detta är icke bra. Alla är vi unika som människor, det finns dåliga som goda, och alla dessa har jag någon gång i mitt arbete fått uppleva. Det tänkvärda med detta blev att den man förväntade sig skulle bete sig på de och de sättet, och uppträda, inte alltid stämde med "vad man hört".
Den högt uppe på pinnen, kunde däremot visa sitt rätta jag och fullständigt falla ur ramen och peka med hela handen. Detta lärde mig alltså en sak; ta ingenting för givet. Bara för att du saknar ekonomiska förutsättningar så kan du ha rikligt med männskliga positiva egenskaper som glänser mer än guld och gröna skogar.
Vi är ju en klubb, som rör oss nationellt och internationellt med våra fordon. Vi har också medlemmar som är icke svenskar och som bidrar med mycket positivt. Idag är vi oerhört flexibla med vårt umgänge,fordonsmässigt som kommunikationsmässigt,
Och just detta medför att vi kan träffa andra länder och kulturer och som bidrar att vi vidgar våra sinnen. Denna snabba kommunikation är ju inget exklusivt för denna klubb utan även för klubbar med liknande intressen utomlands. Därför är det av vikt att vår fina klubb inte får en felaktig stämpel på sig som att vara, ja, si eller så, politisk eller på ngt annats sätt negativ gentemot xxxxx.
Vi är ju som sagt inte ensamma, speciellt inte på nätet.
För egen del försöker jag gå genom livet med öppna sinnen, och dömer inte folk efter hudfärg eller rikedom. Men alla är vi människor och därför kan vi också göra fel.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Fördomar och generaliseringar

Hej Fincan!
Är det någon speciell händelse här på forumet du tänker på?

Mvh
Pilot
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Fördomar och generaliseringar

Hej Fincan!
Är det någon speciell händelse här på forumet du tänker på?

Mvh
Pilot

Hallå där!

Ingen nämnd o ingen glömd.
Genom åren återkommer ENSTAKA formuleringar här i forumet som generaliserar olika medmänniskor si eller så.Det är detta jag vänder mig mot.

mvh
Fincan
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Fördomar och generaliseringar

Jag har aldrig läst eller upplevt något sådant på vårt forum. Men måste ju erkänna att jag inte hinner läsa allt heller. Måste sålla en del och läsa det jag anser viktigt för mej, nu i semestertider. Men jag hoppas, att om det varit något sånt skriveri här ,det bara är ett stort undantag.
MVH Gunilla
Vi ska respektera och vara rädda om varandra.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fördomar och generaliseringar

Hej Fincan. Skriver absolut under på dina värderingar. Förstår dock inte kopplingen till HBK? Tycker faktiskt att vi är väl förskonade från diskriminering, taskigt bemötande och bristande likabehandling. Särskilt med tanke på hur stor klubben blivit och hur olika vi är.

:-/<rister
 
Toppen