• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorn stannar

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Tog husbilen Peugeot J5 med immobilazer och 2,5 Td från 1993 till butiken. När jag skulle åka därifrån så startade bilen men dog ganska snabbt. Såg då att luftningsknappen var nere (den som sitter ovanpå dieselfiltret) Lossade batterikabeln och knappen for upp. Bilen startade lätt körde hem och lastade ut varorna. Skulle parkera den då dog motorn igen. Lossade batterikabeln och den startade igen. Jag antar att det har med immobilazern att göra. Den vill jag koppla förbi är det någon som har koll på hur man gör. Så jag vore tacksam om någon vill skicka mig ett privat mejl hur jag kopplar förbi den
MVH Peter
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Motorn stannar

Hej Peter.
Jag måste först fråga vad det är för immobilazer du har, jag gissar att det är en inkopplad funktion i ett eftermonterat larm, har jag rätt?
Att Peugeot J5 fanns med immobilazer från fabrik är inget jag känner till så mitt antagande grundar sig på det.
Har du en modern tändningsnyckel med chip och chipläsare i tändningslåset så blir jag imponerad, jag tror att de flesta personbilar fick det först 95-96 så att en gammal J5 hade det redan 93 verkar skumt.
Det du sedan beskriver får mig att gissa på att något stryper bränsletillförseln, har du en el-styrd ventil på bränsleslangen någonstan mellan tank och fiter?
Kan denna ventil strypa bränslet när felet uppkommer (alt, när larmet löser) och sedan släppa när du lossar batterikabeln (då larmet nollas)?
Jag har inte sett en sådan lösning med el-ventil på bränsleslangen men visst är det möjligt att den finns.
När jag jobbade med bil-el kopplade vi ibland in larmstyrning på solenoiden på pumpen, när larmet löste ut kunde bilen ej startas då pumpen ej fick spänning även om man "tjuvkopplade" bilen vid tändningslåset.
Om den ventil jag fantiserat fram finns är det bara att ta bort den och se om felet kan vara så enkelt att avhjälpa.
Har du en sådan ventil så ta ett kort också, jag skulle vilje se den.

Men du kan också har ett vanlig fel på tillförseln men varför filterpumpen skulle återfyllas (knappen far upp) när du tar lös batterikabeln förstår jag då ej.

// Alf
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Motorn stannar

Jag har inget larm på bilen.Och inget chip på tändningslås eller nyckel.Mitt på instrumentpanelen Sitter ett litet uttag med en blinkande diod i. I detta lilla uttag sätter jag en liten svart pinne ca 4mm tjock och en bredd på ca 15mm samt 5 cm lång. När jag stoppar in den i uttaget slocknar dioden och det går att starta bilen. På bränsleledningen sitter det en liten pump som det går en kabel till. När man vrider på tändningen så tickar det inne i denna pump (tror att det är en pump)
Jag antar om denna pump, ventil eller vad det nu är stoppar bränslet från att komma fram. Så när dieseln håller på att ta slut så åker luftningsknappen in. Så det går inte att lufta den om jag inte lossar pluskabeln. För då är knappen intryckt. När jag kopplar bort batteriet och öppnar luftningsnippel så kommer det ut luft. Pumpar på luftningskappen några gånger tills det kommer ut diesel. Då är det bara att koppla på batteriet igen så startar den. Skall ta något kort i morgon. Tack så länge
Ha det
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Motorn stannar

Nu blev jag ännu mer nyfiken och undrar fortfarande om detta kan vara originalmonterat?
Till motsatsen visar sig fortsätter jag att gissa på att detta är monterat i efterhand, ett tillbehör för att öka stöldskyddet.
Din bil bör tekniskt vara lika som vår J5-89 då J5 ersattes först -95 med Boxer.
Vi har då samma motortyp och allt i motorrummet är lika som hos vår bil.
Enkel och inte allt för ny motorteknik helt utan elektronisk styrning.
Då är mitt tips fortfarande att ta bort denna ventil du har på slangen som tydligen styrs av immobilazern, ventilen verkar ställa till det på något sätt och då känns det som att den inte ska få vara med längre.
Ditt extra stöldskydd försvinner då men det kan du kanske leva med?
Vore kul med en bild även på instrumentbrädan där din "pinne" ska in före start.

Mvh Alf
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Motorn stannar

Hejsan.

Har en kompis som kör en tyskimporterad Volvo 850-95.
Han har oxå denna typ av immo på bilen. En liten pinne att stoppa in först.

/Ljungberg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn stannar

Denna typ av immobilizer kommer jag ihåg. Som sagts, de fanns på tidiga Volvo bl a.
Där satt en svart dosa under instrumentbrädan vid rattstången som bröt strömmen till bl a bränslepumpen.
Det du kallar ventil eller bränslepump är förmodligen just en bränslepump av SU-typ.
Den har ett membran som styrs av en elektromagnet. Tickandet är just typiskt för denna typ av pump.
Försök hitta dosan och koppla förbi den.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn stannar

Det är inte samma system som det jag tänkte på.
Sorry
//W
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Motorn stannar

Intressanta bilder, helt nytt system för mig!
Jag tror fortfarande att detta system är eftermonterat men det kan ha skett när bilen var ny eller nästan ny.
Kan det var en importbil som sålts där det fanns krav på immobolizer?
Sedan tror jag fortfarande att det är en ventil på bilden och inte en pump.
Detta dels för att dessa motorer inte behöver eller har någon matarpump/förpump och dessutom för att den ser så liten ut att den knappast kan vara en matarpump till motorn.
Beskrivningen att den "klickar" när du slår på tändningen betyder det att den har en taktfrekvens hela tiden (som en pump till en bränslevärmare) eller att den ger ifrån sig ett enda kort klick?
Är det ett enda klick så är jag ännu mer övertygad om att det är en ventil som stänger bränsletillförseln när imobolizern vill det.
Men oavsett vad så:
Då dessa motorer som sagt inte behöver en matarpump så är det bara att ta bortventilen/pumpen då den inte har någon funktion när man kör.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Motorn stannar

Hade ett liknande montage på vår bil. Tog bort det för att slippa störning framledes. Det som sitter på bränsleslangen var en avstängningsventil till soppan. Ersatte det med ett skarvrör.
Om det finns luft i systemet så finns det ett läckage där luft kommer in eller för lite soppa i tanken.
Den sista bilden är någon avkännare till vaacumsystemet och har inget med detta att göra.
Hälsningar
Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Motorn stannar

Var ute och körde. Bilen stannade. Öppnade motorhuven och såg att luftningsknappen på dieselfiltret var nere. Lossade batteripolen som jag gjort tidigare (då har luftningsknappen åkt upp) men i detta fall så åkte den inte upp. Kopplade då bort magnetventilen som jag hade på bild längre upp. Då åkte knappen upp. Luftade vid filtret men bilen vill inte starta. Kan man lufta på dieselpumpen. För när jag lossar spridarna så kommer det inge diesel. Jag är fortfarande tvungen att använda den svarta plastbiten med kontakter i den lilla svarta håligheten på instrumentpanelen så att lampan slocknar. Gör jag inte det så händer inget när jag vrider på nyckeln.
Tacksam för råd
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Motorn stannar

Samma pinne fanns på en kompis Ford van 95:a som importerades från tyskland i början av 2000-talet. tyskarna hade säkert som krav att bilen skulle ha en immobilizer. Var lite knepigt då han bara fick med en pinne och senare sprack den. Funkade dock fram tills bilen såldes.
 
Toppen