• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Time-lapse fotografering

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Time-lapse fotografering

Fördelen med åskväder är att man inte behöver ha blixt på kameran.
(ekologisk blixt)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Time-lapse fotografering

Om jag k¤per en vanlig kamera och tar några tusen bilder, finns det något program som sätter ihop dessa till en film i något format? Någon kan ju fota med jämna mellanrum och fotona döps ju i nummerordning. Det skulle vara jättekul att se golfbollen växa. Mellan ringarna så skall den kläs med plåt och målas vit.
 

Bilagor

  • 2012-07-28 08.47.53.jpg
    2012-07-28 08.47.53.jpg
    1,3 MB · Visningar: 0

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Time-lapse fotografering

Det finns många kompaktkameror som klarar timelapsefotografering, bl.a. min gamla Ricoh CX1.
Ricoh kallar det för intervalltagning och det kan se ut så här i handboken:

time.jpg

Ta en titt i din kameras handbok, kanske klarar den timelapse utan att du vet om det.

Hur man sätter ihop bilderna till en bildvisning kanske Ludde kan förklara?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Time-lapse fotografering

En iPhone (helst 4S eller kommande 5) med lämplig timelapseapp är ett utmärkt redskap för att skapa timelapsesnuttar.
Den inte bara tar bilderna i en mängd olika intervall utan skapar också visningsfilen i valfri hastighet.

Nackdelen förutom bildkvaliteten jämfört med dyra systemkameror är att det saknas möjlighet att fästa den på stativ.
Men det går att råda bot på detta också, i form av Sidekic, finns hos Kaffebrus.
Funkar kanon!

17582_bild5_250_l.jpg
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Time-lapse fotografering

Om jag k¤per en vanlig kamera och tar några tusen bilder, finns det något program som sätter ihop dessa till en film i något format? Någon kan ju fota med jämna mellanrum och fotona döps ju i nummerordning. Det skulle vara jättekul att se golfbollen växa. Mellan ringarna så skall den kläs med plåt och målas vit.
Jag brukar använda VirtualDub. Lite krångligt dock, det finns kanske nåt smidigare?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Time-lapse fotografering

Jag kom att tänka på att den skall bara ta foto under laboral tid. Nätter och helger händer ju ingenting. Så kanske det hade varit enklast att starta den och låta den gå 8 timmar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Time-lapse fotografering

Man blir ju lite åksjuk, men jag känner igen mej väldigt väl, skulle nästan kunna köra direkt hem till dej efter "filmen" Vi hade en stuga i Brastad för länge sedan. :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Time-lapse fotografering

Hvis det har interesse har jeg lidt timelapse videoer her:

[youtube]0Mvk7hw7L1g[/youtube]
- mangler rette anledning som del av en video

[youtube]ePkG70OYuiI[/youtube]
- min første timelapse

følgende blev uploaded næsten direkte fra Schweiz ½ time efter optagelsen til FaceBook ( lille Mb forbrug / kvalitet)
https://www.facebook.com/video.php?v=372762949542056

Det blive måske til snart at streame livebegivenheder:
https://support.google.com/youtube/answer/2474026?hl=se

- direkt från eller via husbilen :cool:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen