• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frystorka Blåbär

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hej någon som praktiserat Frystorkning av blåbär?
Nä tänkte närmast på att plocka fram vid en södernresa under den kalla årstiden vid ett lämpligt tillfälle!
Är det mycket omständigt?
Mvh.
 
H

hianders

Guest
Sv: Frystorka Blåbär

Hej!

Hur tänker du dej att frystorkningen skall gå till och med vad.

Hasse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Frystorka Blåbär

Kan du inte torka i ugnen på varmluft? Jag har torkat massvis, bär, svamp, köttfärs, lök, potatis, det funkar kanon, bara att blötlägga när man ska ha det igen.
Jag snickrade till ett antal torkollor med listverk och flugnät.
Här finns en färdig anläggning Fjällaktiv Lapland

Ludde
 

Pellan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3081
Medlemskap
2024
Sv: Frystorka Blåbär

Hej,

att frystorka tex blåbär är en jättebra ide, enda haken är att du måste ha en frystork, vilken är ganska dyr.Har gjort liknande försök med kryddor/ kryddväxter som blir väldigt bra vid frystorkning.
Processen är ju att frysa ner blåbären o sen utsätta bären för vacum. Då vattnet avgår/ dunstar, går det från fast fas till gas utan att smälta. Detta ger en produkt som inte utsatts för värme och förvanskats så lite som möjligt och klarar lagring i rumstemp i regel oerhört lång tid.
Att torka i ugn är heller inget dåligt sätt förutsatt att produkten tål värme o att fukthalten blir högre. Dock kan en del vitaminer o antioxidanter ev skadas av värmen.
Mvh
Pelle D
 
Toppen