• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

F

F.d. 55695

Guest
Vi har nu börjat gå från idé till handling i att förverkliga vår dröm om husbil. Då vi tidigare inte ägt vare sig husvagn eller husbil är vi totala noviser. Den hjälp vi efterfrågar är i korthet att få ta del av mer erfarna husbilsägares synpunkter och tankar utifrån våra behov och önskemål om vår husbil.

Våra förutsättningar är följande:

Vi är ett medelålders par med utflugna barn och (hittills) ett barnbarn. Barnbarnet vill vi gärna kunna ta med på tur emellanåt, barnen är inte intresserade av campingliv. Vi vill kunna använda vår bil året runt och vara så oberoende av camping- och ställplatser som möjligt. Vårt önskemål är att kunna övernatta självständigt på ensligt belägna men vackra platser. Vidare vill vi också ha möjlighet att kunna köra in i städer/samhällen samt övernatta/parkera på mer normala parkeringsplatser.

En kompakt bil med bra vinteregenskaper i såväl chassie som bodel efterlyses således. Vi skulle föredra en dieseldriven bil. Vår budget är begränsad, vi är hänvisade till begagnatmarknaden. Helst vill vi inte låna till detta köp och är då hänvisade till prissegmentet 150-200 kkr.

Med dessa förutsättningar skulle vi vilja ha er feedback. Vad ska vi satsa på för bil för att bli så nöjda som möjligt för angiven summa. Vilka fallgropar finns det? Vilka märken anses vara bra vinterbilar? Vilka motorer/växellådor har kända problem? Vi är även intresserade av faktiska driftskostnader såsom försäkring, skatt, drivmedel och service. Ska vi ha en alkov eller hel/delintegrerad bil? Fördelar och nackdelar med de olika konstruktionerna, gärna med referenser till era egna erfarenheter, efterlyses.

Frågan vi ställer är komplex och omfattande och vi har varit runt på forumet några dagar och letat information. Nu börjar vi få en första insyn i husbilsvärlden men efterlyser en sammanfattning av vilka bilar som kan vara lämpliga för oss att titta på. Vi tackar stort på förhand och hoppas på positiv och matnyttig respons.

I all ödmjukhet

David och Agneta
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

Hej

Vælg en bil med Alde varme, indvendig vand tanke ( frostfrie) Fiat er pålidelig mange km. vælg bil med kraftig motor, en husbil er tung, pas på vægten, køb ikke en bil der ikke er fugttestet.

Efter min mening så har en rigtig vinterbil Alde varme og den kan aflukkes til førehytten.

Der er flere Svensk byggede Husbiler som er helårsbiler, SMC er den billigste men en fantastisk kvalitet, Kabe og Nordic er rigtig fine men koster en del merer end SMC.

Du kan se SMC Husbiler på Blocket

Rigtig god fornøjelse, husk du kan blive medlem i HBK uden at eje en Husbil, med medlemsskabet får du fuld adang dil en fantastis medlems forum:twitcy:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

Jag gillar lite mindre bilar med bra utrustning. Lätta och smidiga och ta sig fram.

Kolla på denna och ta en funderare. Pössl Duett

Ni kommer säkert att få förslag på andra biltyper. Men jag och min fru har åkt runt nu i snart 4 år och är nöjd med den här modellen av husbil "PLÅTIS"
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

Jag gillar lite mindre bilar med bra utrustning. Lätta och smidiga och ta sig fram.

Kolla på denna och ta en funderare. Pössl Duett

Ni kommer säkert att få förslag på andra biltyper. Men jag och min fru har åkt runt nu i snart 4 år och är nöjd med den här modellen av husbil "PLÅTIS"

...men vid import, ha is i magen, jag är övertygad att euron kommer att bli ännu billigare!!.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

Hej
Jag tror du får det svårt att nå kraven du har ställt för den summan du angivit.
Med KABE: NORDIC :SMC som någon skrev är avsedda för nordiskt klimat.
Alde vattenburen värme,med golvvärme ,värmeväxlare är kanon på vintern, värmer bodel under färd. motorvärmare ej el..solpanel blir att måste, om du inte ska in på campingar.
Lycka till i sökandet.
/Vidhem
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

Stort tack för snabba och tydliga svar. Jag sammanfattar lite snabbt efter att ha gjort ett par snabbsökningar på Blocket och Bytbil att vår budget är väl tight men att det skulle kunna gå att hitta en SMC eller Nordic som hyggligt matchar våra önskemål.

Vidare förstår jag att vattenburet värmesystem med golvvärme är väldigt behagligt vintertid men är det ett absolut måste eller klarar men en helg med luftburet system och raggsockor? Vilka husbilar är generellt sett mest välisolerade? Är det de tidigare nämnda svenskarna?

Att Fiat kan bygga motorer tvivlar jag inte det minsta på men hur ligger det till med drivlinor från Ford, VW och Peugeot/Citroen/Renault? Har i jobbet lyckats skära en 2004-års Transit 125 hästars diesel (fullservad) vid 24000 mil. Kanske bara ett måndagsexemplar? Visserligen skar även min privata Mondeo 2002 vid 22000 mil för ett par år sedan (då hade den gått några hundra mil över serviceintervallet men ändå...). Kanske ska undvika Ford helt enkelt.

Var kan man få gjort en opartisk fukttest i södra Sverige utan att bli ruinerad och vad kan man göra själv förutom att försöka lukta sig till fukten?

Har sökt igenom hela forumet efter ett FAQ eller liknande. Det skulle nog uppskattas av många men förstår att det är få som har tid att sitta med dylikt på ideell basis. Nu ska vi fortsätta och söka på fukttester, aldepannor och annat. Till helgen bär det nog av till en handlare eller två för att botanisera. Vilka rekommenderas i Skåne/Blekinge/Halland/Kronoberg?

Tack på förhand för ert tålamod med noviserna!

David och Agneta
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

Hej.
Vad sägs om att hyra olika husbilar och hitta känslan.

Jag tror det brukar ta tre ägda husbilar innan man börjar hitta rätt.

Stephan
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

Hej

Fugt er husbilens værste fjende du kan selv gøre en lille test, se efter fugt skjolder ved alle luger, vinduer og tagluger, indvendigt omkring hjulkasser, ved vanhaner og lignende.

Tryk på indvendig beklædning, den skal være fast.

ER det en forhjuls trukket Husbil E.ks Fiat så kan du tæste kardan led på følgende måde.

Drej helt til venstre kør langsomt i cirkel gerne flere omgange, der skal være helt stille, er der mislude så kan det yderste kuleled være slidt, gentag det samme med rattet helt til højre.

Fiat kan have problemer med Tårnlejer, er de defekte så ratter bilen ikke op efter et sving. Hjullejer lyt efter rungende skurende lyd.

Gulv varme med vand findes først i SMC. fra 2004

For ca. 2 år siden købte jeg min SMC i Sverige den har kørt 160.000 km Alkove bilen kan være følsom for sidevin men efter nye støddæmpere og luft affjedrig på bagenden kører den som et Tog.
FUGT. har fået den testet 2 gange hos SMC i Gøteborg absulut ingen fugt, dog er der skiftet en plade i trinet til bodelen.

SMC er bygget i "gammel" stil men det er kvalitet der holder hvad det lover.

Den der står hos SMC i Gøteborg har jeg set her i forsommeren, det er en fin bil, og med en rigtig god indretning, og i disse tider kan den vel handles ned i pris, ( Vær opmærksom på at Direktøren på SMC er en ældre mand og en smule speciel, men helt sikker reæl.

Kan varmt anbefale SMC, naturligvis, der er i hvert fald en her i HBK der er lige så stor fortaler for Nordig :twitcy: som helt sikker også er kvalitet, efter min mening er Kabe for dyr.

Når du køber en Brugt Husbil så gem ca. 20.000 kr til efterfølgende forbedringer.

Rigtig god jagt og priserne i Sverig er OK jeg gav kr.127.000,- i dansk registrerings afgif for min SMC i Danmark.:twitcy:

Et lille link www.alde-deutschland.de :rolleyes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.830
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

Vill ni ha en bil som funkar på vintern eller vill ni ha en bil för ren vintercamping? Jag har "vinter"campat helger och veckor i både husvagnar och husbilar med Trumavärme i bl a Sälen och Säfsen. De nordiska, ibland onödigt dyra fabrikaten, är oftast overkill för oss vanliga campare.

Det finns ex LMC, med Aldevärme- och golvvärme, som är lika vinterdugliga som de dyrare nordiska märkena. Men det finns också en uppsjö av tyska fabrikat som är hyggligt vinterdugliga. Det vintercampas rejält i Alperna, trots avsaknad av nordiska fabrikat. Så låt inte det bli en käpphäst, om du inte ska ha vintercamping under lång tid som huvudsysselsättning.

:-/<rister
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

Vill ni ha en bil som funkar på vintern eller vill ni ha en bil för ren vintercamping? Jag har "vinter"campat helger och veckor i både husvagnar och husbilar med Trumavärme i bl a Sälen och Säfsen. De nordiska, ibland onödigt dyra fabrikaten, är oftast overkill för oss vanliga campare.

Det finns ex LMC, med Aldevärme- och golvvärme, som är lika vinterdugliga som de dyrare nordiska märkena. Men det finns också en uppsjö av tyska fabrikat som är hyggligt vinterdugliga. Det vintercampas rejält i Alperna, trots avsaknad av nordiska fabrikat. Så låt inte det bli en käpphäst, om du inte ska ha vintercamping under lång tid som huvudsysselsättning.

:-/<rister

Vi tackar krinil för denna analys. Vintercamping kommer inte att bli någon heltidssyssla på något sätt men ska vi ha en husbil hade det varit trevligt att kunna använda den året runt. Att åka till en skidanläggning några dagar utan att behöva planera med stughyra/hotell och utan att behöva ackordera ut hundar alternativt hitta boende som hundar får vistas i hade känts bra. Det låter som om man inte fryser allt för mycket trots avsaknad av vattenburet system och golvvärme.

Ni som har hund i husbilen; hur löser ni transportfrågan. Åker era hundar i bur eller har de hela bilen till sitt förfogande under färd. I personbil åker våra hundar alltid i bur för såväl säkerhetens som trivselns skull. Hundhår i bilmattor är inget kul och en 50-kilos rottweiler i nacken vid eventuell krock känns icke tilltalande. Tanken slog mig just. Dags att börja fundera hur familjens fyrfotingar ska passa in i en framtida husbil. Alla synpunkter mottages hungrigt och tacksamt och vi är väldigt glada över att ha hittat hit. Så mycket kompetens och givmildhet med den samma. Stort tack!

David och Agneta
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.830
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare som behöver hjälp - vilken husbil ska vi välja?

Det finns mycket material på forumet om att transportera djur om du inte skulle få så många svar. Många har löst det med olika burar medan några har hunden lös.

Det smartaste och trafiksäkraste jag sett för riktigt stora hundar var ett par som inrett garaget, dvs lastutrymmet bak, för hundarna. Sedan hade man tagit upp en gallerförsedd dörr in till boutrymmet. Där bodde en Golden och en Labbe. De gillade sitt utrymme och gick gärna in där också på dagtid när man låg stilla. Där var oftast betydligt svalare än i bilen.

Har man bara en hund kan man kanske inreda del av garaget med dörr eller lucka in till boutrymmet, för att behålla en del lastutrymme.

:-/<rister
 
Toppen