• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resan till Nordkap men en ny husbil

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Både jag och Kerstin är inga camparetyper. Det har varit flyg och kryssningar. Men så förra året tyckte Kerstin vi skulle prova på det där med husbil. :confused: Nja. Hur som helst så blev det en gammal Pilote-90. Jättefin och mycket välhållen. Trots detta ville vi sätta vår egen stil på den. Helt ny inredning. Luckor och dynor samt golvmatta... Vi körde en runda Halmstad- Eksjö och hem igen till Beddingestrand. Sedan fick det bli vinter. Planerade för att besöka Nordkap !!
Våren kom och jag tror Kerstin slog stekpannan i huvudet, för plötsligt sa hon- Nä, vi köpen en NY husbil. Men, vi har precis gjort denna i ordning med mera och så skall vi byta nu. OK. Det blev en McLouis Tandy 673G. Vi hämtade den en vecka innan semestern så det var till att hålla tummarna att allt skulle fungera. Nu gjorde det inte det, tyvärr. En del småfel som nu skall åtgärdas efter semestern. Visst är det irriterande. :mad: Något som också inte fungerat är mobiltäckningen i Sverige. Nu 2012 så har inte operatörerna lyckat täcka in hela Sverige. Vi fick NMT 1981 och sedan har det byggts ut men inte på landet tydligen. (över 20 år)
Men jag skrev en liten blogg om resan i alla fall.
653 mil blev det och vi fortsätter nog med husbilen, men en och annan flygsemester får det bli ändå.
är är länken till bloggen
Midsommar 2012: Resan till Nordkap

:spinny:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Nordkap men en ny husbil

Det är fortfarande NMT som gäller, om man vill ha kontakt överallt i Sverige.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Resan till Nordkap men en ny husbil

Frekvensene fra NMT er i dag overtatt av Net1 i Sverige og av ICE i Norge og Danmark.
Det finnes mulighet for telefoni på dette nettet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Resan till Nordkap men en ny husbil

Net 1 fungerade klockrent för mig på min resa, 6 veckor genom hela Sverige upp till Norrland, sen i nordnorge och hela vägen hem. Endast på ett par ställen som det inte funkade.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Resan till Nordkap men en ny husbil

....Något som också inte fungerat är mobiltäckningen i Sverige. Nu 2012 så har inte operatörerna lyckat täcka in hela Sverige. Vi fick NMT 1981 och sedan har det byggts ut men inte på landet tydligen
......:spinny:

Nmt används numera för bredband under namnet Net1.
Nmt täcker runt 95% av landets yta. Gsm leverantörerna täcker runt 95 % av landets befolkning - en våldsam skillnad när man hamnar i glesbygd......

Vi har åkt två somrar i Norge. Saknat täckning i övre eidfjord, på ett ställe uppe på hardangervidda och på ett ställe på Lofoten. I övrigt tillgång till nätet över allt! Långsamt men tillräckligt för mail och surf. Aldrig saknat täckning någonstans i sverige.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Resan till Nordkap men en ny husbil

Så här ser täckningskartan ut i den norska fjällvärlden. Den stämmer ganska bra med min erfarenhet.
Den bruna färgen representerar täckning inomhus. 95 % täckning stämmer varken i Sverige eller i Norge.

net1.jpg
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Nordkap men en ny husbil

Det var väldig reaktion på mottagningen. JAG hade i alla fall ingen. Dessutom tänkte jag att reseberättelsen (bloggen) skulle vara intressant och inte om det finns NMT eller inte.:blabla:
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Resan till Nordkap men en ny husbil

TCK FÖR EN MYCKET TREVLIG BERÄTTELSE. VA MYCKET NI HAR SETT OCH UPPLEVT. HA EN FORTSATT TREVLIG SOMMAR.

MARJATTA
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Resan till Nordkap men en ny husbil

Tack för en mycket trevlig berättelse. Men du nämnder även mobiltäckningen och så gör även Knarrevik.

...
Något som också inte fungerat är mobiltäckningen i Sverige ...

95 % täckning stämmer varken i Sverige eller i Norge.

Ni har rätt båda två om man sitter i husbilen och försöker få kontakt. Eller om man har Net1's sämre modem. Men jag och några till har Net1 senaste router D-90 med fordonsantenn på taket Det finns platser i landet där 3G och 4G samt mobilnäten är helt döda men där Net1 fungerar tillfredsställande, dock med lägre hastighet. Vi har Tre's 900 Mhz sticka normalt till en Dovado4-router och Net1 D-90-router som backup.

Så var det när vi kröp ner bakom klintkanterna på Gotland och åkte ända upp till Övertorneå.

Men Net 1 svek oss aldrig!!!

t1.JPG

t2.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen