• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten.

F

F.d. 55312

Guest
Hej på er.
Vad trött man blir, igår svänger vi av E 6 an vid Saltkällan´s rastplats för att tömma toatanken.
När vi kommer in på rastplatsen och stannat bakom en tyskregistrerad bil och husvagn, så kliver tysken ut och tömmer sitt gråvatten på rastplatsen, när vi går ur bilen och ställer oss och stirrar på tysken så vänder han sig om och sätter sig i bilen o väntar tills vi gått bort till servicehuset med vår toatank. När vi kommer tillbaka så har han åkt.
Hoppas denne idiot aldrig skaffar husbil och dra på oss andra dåligt rykte.

Mvh.
Tommy 2227.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gråvatten.

Finns det möjlighet till gråvattentömning på avsedd plats vid denna rastplats?

Jag har en känsla av att man glömt att ta med detta i beräkningen på många rastplatser eller så har pengarna inte räckt till efter dyr utsmyckning.
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Gråvatten.

Stod och fyllde på vatten på Böda Sands camping häromdagen då det kom en husvagn och tömde toan i gråvattentömningen, javlar va det luktade!! Men idioten hade sidorutan på bilen nervevad och jag drog snabbt ur vattenslangen och gav han ett rejäljt sprut rakt i fejan och ett fett finger, haha, han bara körde därifrån. Äckligt pucko men det var gott att få ge honom en läxa :twitcy: Sen var det jag som fick spola rent i gråvattentömningen efter han.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gråvatten.

Stod och fyllde på vatten på Böda Sands camping häromdagen då det kom en husvagn och tömde toan i gråvattentömningen, javlar va det luktade!! Men idioten hade sidorutan på bilen nervevad och jag drog snabbt ur vattenslangen och gav han ett rejäljt sprut rakt i fejan och ett fett finger, haha, han bara körde därifrån. Äckligt pucko men det var gott att få ge honom en läxa :twitcy: Sen var det jag som fick spola rent i gråvattentömningen efter han.

Viapea, ett minst lika bedrägligt beteende från dig tycker jag.
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Gråvatten.

Jag har faktiskt inte sett någon rastplats i Sverige med möjlighet till att tömma gråvatten.

Mvh.
Tommy 2227
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gråvatten.

Jag tror det är okunskap - folk vet inte hur dom ska göra - vi i HBK får fortsätta sprida kunskapen till dom som vill ha den:

Kommunfolk behöver kunskap om att ansvaret för mottagning av sopor och avlopp är deras.

Campingägarna behöver utbildning i vad en husbil är med olika sorters grå och svartvattentankar / kasetter samt att vi inte har behov av campingplatsens hela utbud. Att vi inte gillar in- och utcheckning eller flerdags-paket. Vi var på en camping i veckan och då fick vi tömma gråvattnet genom att först tömma det till toa-kasetten och sedan i campingens toa-brunn.

Icke HBK-are har ju inte förmånen att läsa in all kunskap som finns här på forumet så vi får helt enkel prata med dem som vi ser saknar kunskapen. Detta gäller även utländska turister.

Husvagnekipagen kan vi nog lämna därhän. Det blir nog något konstigt konkurrensförhållande om vi börjar tjafsa med dom.
 
F

F.d. 6102

Guest
Sv: Gråvatten.

jag tömmer mitt gråvatten i i diket eller hemma på gården..det eju bara vatten med kanske lite diskmedel och kaffe sump..tycker att folk bryr sig för mycket om vad andra gör..det skadar miljön betydligt mer att köra din husbil än att tömma gråvattnet.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Gråvatten.

När vi ändå är inne på det, nån som vet om det finns nån bra gråvattentömning i närheten av Karlstad eller åt Kristinehamnshållet ut med E18 eller sen söderöver utmed 26:an?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Gråvatten.

Ja, eller så kör jag ut i skogen och dumpar det i första bästa dike..
 

Ewasbarn

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5902
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten.

Hej på er.
På alla mackar med lastbilsdiesel så finns det brunnar där lastbilarna kan tömma sina tankar. Där kan vi också tömma gråvatten. Det brukar vara alldeles vid tanken.
Turistbyråerna runt om i landet har Trafikverkets uppdaterade karta (ny varje år) över alla rastplatser i Sverige som det bara är att hämta. Det är inte alla alla rastplatser som har latrintömning men de flesta har tömning.
Med önskan om en skön höst med mycket svamp och bär
Ewas Barn
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten.

Ja, eller så kör jag ut i skogen och dumpar det i första bästa dike..

Hej
Om jag har fattat det hela riktigt är det bättre att tömma gråvattnet på ett sådant sätt att det tar så lång tid som möjligt att nå öppna vattendrag, när man inte kan tömma på avsedd plats.
Klas
Ps. Så här kan det gå till på en camping i Marocko. Ds.
 

Bilagor

  • 20120614_092438.jpg
    20120614_092438.jpg
    2 MB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gråvatten.

Ja, eller så kör jag ut i skogen och dumpar det i första bästa dike..

Ska du tömma gråvattnet ute, så töm INTE i ett öppet dike! Töm aldrig gråvatten i öppna vattendrag. Töm det i en grusbrink eller likande, så det dräneras ned i marken, då kan fosfater med mera brytas ned som de ska. Hamnar gråvattnet i ett öppet vattendrag som t.ex. ett dike, bryts inte dessa ämnen ned, utan förs istället snabbt ut i sjöar, vattendrag och hav, och bidrar till övergödningen.
I vatten bryts nämligen inte dessa ämnen ned, utan det kan istället bildas nitriter som i sin tur orsakar bottendöd och i värsta fall fiskdöd.
Samma sak när det gäller tömning i dagvattenbrunnar. Gör ALDRIG detta! Då hamnar gråvattnet i sjöar, åar och hav iallafall! I de allra flesta fall är dagvattnet kopplat med utlopp i vattendrag och inte till reningsverket som många tycks tro.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gråvatten.

Hej på er.
På alla mackar med lastbilsdiesel så finns det brunnar där lastbilarna kan tömma sina tankar. Där kan vi också tömma gråvatten. Det brukar vara alldeles vid tanken.
Turistbyråerna runt om i landet har Trafikverkets uppdaterade karta (ny varje år) över alla rastplatser i Sverige som det bara är att hämta. Det är inte alla alla rastplatser som har latrintömning men de flesta har tömning.
Med önskan om en skön höst med mycket svamp och bär
Ewas Barn

Ja, men blanda inte ihop detta med dagvattenbrunnarna bara!
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Gråvatten.

Hej på er.
På alla mackar med lastbilsdiesel så finns det brunnar där lastbilarna kan tömma sina tankar. Där kan vi också tömma gråvatten. Det brukar vara alldeles vid tanken.
Turistbyråerna runt om i landet har Trafikverkets uppdaterade karta (ny varje år) över alla rastplatser i Sverige som det bara är att hämta. Det är inte alla alla rastplatser som har latrintömning men de flesta har tömning.
Med önskan om en skön höst med mycket svamp och bär
Ewas Barn

Vad är det för tankar lastbilarna eller kanske förarna tömmer på mackarna????
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gråvatten.

Att vatten med lite colgate och head o shoulder i skall kunna bidra till övergödning är för mig en gåta. Hur har detta med gråvatten kunna bli ett så stort problem?
Tommy R
 
Toppen