• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt i kylen

C

cheetah1

Guest
Är det normalt att det är 15 plus på kvällen i en i det närmaste tom absorptionskyl som går på 230V när det har varit 27 grader i skuggan och 40 grader i bilen på dagen och ventilerna har varit i solen till och från under eftermiddan och kvällen? Det var 5 grader i förmiddags, men då låg solen förstås på från andra hållet.. Annars tycker jag det har legat runt 7-10 grader på dagarna när jag har kollat senaste dagarna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varmt i kylen

Kolla så det är bra ventilation bakom kylskåpet och vinterluckorna är borta, är det minus i frysen?
 
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Varmt i kylen

Det är inte igensatt, men det sitter ingen fläkt, så det är säkert ingen större fart på luften. Verkar vara minus i frysen, frosten som bildades första dygnet har inte smält. Första morgonen när jag kollade var det -15 i frysen och +4 i kylen.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Varmt i kylen

Om vi ställer bilen över dagen när det är så här pass varmt så brukar jag ta bort ventilationsgallren. Inte den smidigaste lösningen, men det hjälper kylen rejält.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Varmt i kylen

Inte alls mycket frost, bara lite tunnt inne i frysen. Det har inte gått så länge, nån vecka bara.
Nu på morgonen var det 7 grader, då har det varit runt 15 inatt och solen ligger på från andra hållet på morgonen. Det är nog så enkelt att det beror på hur solen ligger på gallren.
Ska kanske ta och vända på den under dagen idag, för vi ska lasta ikväll och åka imorgonbitti, så det är bra om det inte är varmt ikväll.

Edit: Kan tillägga att det nu på morgonen var 47 grader inne i husbilen och 7 i kylen. 40 graders skillnad tycker jag är rätt bra jobbat.. :) Bara 24 ute i skuggan dock.
 
Senast redigerad av en moderator:
C

cheetah1

Guest
Sv: Varmt i kylen

Uppdatering: +10,8 i kylen, -10,1 i frysen, +34,8 i bilen, +25,4 i skuggan ute, ventilerna på skuggsidan. Låter detta normalt?
Provade att ta bort ventilgallren, så får vi se vad som händer. Blir väl att montera en (eller ett par?) datorfläktar i gallret frampå..
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varmt i kylen

Man skall undvika att låta bilen stå med kylen sida mot solen .

Är det så varmt inne i husbilen så öppna takluckorna .
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Varmt i kylen

Så varmt är det efter att jag öppnat takluckorna. Innan var det 47. :D
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Varmt i kylen

Förr var lösningen att ta ut kylskåpet, rotera det långsamt 360 grd, dvs på sida, upp och ner, på sida och i rätt läge.
Med detta får man eventuella gasblåser att flytta sig.
Vänta därefter några timma och starta sedan skåpet.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Varmt i kylen

Var i Kroatien för någon vecka sedan och hade samma problem, 32 gr ute blev 14 grader i kylskåpet på EM. Under natten sjönk kylskåpstempen till 7 gr för at sedan stiga igen. Tog bort gallren, kanske gjorde någon enstaka grad. När vi sedan kom norr om alperna så fungerar kylen perfekt igen utan att använda maxläge.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Varmt i kylen

Gallret åt norr och eventuellt fläktar är troligen lösningen då..
Alternativt att byta till kompressorkyl och sätta ett par hundra watt solpaneler på taket...
 

Monika & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Haninge
HBK-Nr
7509
Medlemskap
2024
Sv: Varmt i kylen

När vi var i kroatien nu så hade vi också varmt i kylen när vi körde på 230 v. Men vi kopplade om kylen på gasol en stund på eftermiddagen. Då sjönk temperaturen avsevärt. Vi gjorde så emellanåt, gick alldeles utmärkt.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Varmt i kylen

Den står på gasol nu på prov. Effekten är mer än den dubbla. Får se hur det går.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.816
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Varmt i kylen

Ha några kylda flaskor vatten eller kanske öl smakar bättre i kylen så tål det svängningar i temperaturen bättre.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Varmt i kylen

om du har termostaten på max kallt, vrid tillbaks den den till det läget du brukar ha hemma i Svedala. Fungerade på min sons kyl då vi var i Kroatien.

:wub::yes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.837
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Varmt i kylen

Det är en konst att hålla kylen kall när det är 30 grader eller mer. Egentligen ska man inte mäta lufttemperaturen i kylen, utan ha ev termometer i ett vatttenglas för att slippa oroas över de svängningar som finns. Precis som Håkan beskriver så klarar sig en välfylld kyl med mycket pilsner ganska bra även under heta dagar. Det är ventilationen som spelar roll. Stod kylskåpet fritt i bilen fungerade det förmodligen bättre. Vår LMC tar in luften under bilen och släpper ut den via en stor "skorsten" på taket. Det verkar som om en längre kanal ger bättre ventilation. Men ändå var lufttemperaturen över 10 grader i skåpet det dagar det var 35 grader eller mer i Kroatien. Däremot var pilsnern alltid kallare. Sen ska man inte lasta in varma varor under dagen. Handla gärna på eftermiddagen eller kvällen och få in varorna så kalla som möjligt i kylen. Ha också några kylklampar som frysts ner hemma i frysfacket. Lägg ut en i kylen när den har det som svårast. Öppna dörren så lite som möjligt. Låt inte smör eller andra varor stå ute och bli uppvärmda då lastar de också ner den stackars kylen. Vi har alltid en liten extra kompressorbox med oss. Där kan man "förkyla" varma varor innan de läggs in i kylen.

:-/<rister
 
Toppen