• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte Ducato-95

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Tänkte byta olja o filter inför höstens resa. Har en Fiat Ducato 2500-95 sugdiesel.Ca 22000 mil.Går fint,dock lite småsång från lådan. Tänkte kosta på Omegaolja i vxlådan. Är det någon som på rak arm kan säga vilken beteckning den har? Det verkar som man gör allt underifrån(förutom bränslefiltret).
Ser man enkelt vilka pluggar det är till lådan?:wideeyed:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljebyte Ducato-95

Hej, för säkerhets skull.
-95 borde vara modellen som kom -94/-95 med den nyare rundare plåthytten och nytt chassi, växellåda m.m.
Men även några få av gammla modellen -82 till -94 benäms som -95 (kanske privatimport), så vilken har du ?

M.v.h. JANKRO.

Omegaoljan för växellådor heter 690.

Klicka på länken- Omega; olja med kvalitet till förebyggande underhåll, (fu)
 
Senast ändrad:

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Oljebyte Ducato-95

Hej och tack för tipset! Jag har den "nyare" -95an.Det är en privatimport med manual på tyska,som jag inte kan. Dock tror jag mig kunna uttyda att lådan skall ha 2 liter. Hittade alldeles nu mer om oljebyte under"Husbilsdoktorn" tror jag det var. Hälsningar från Hasse B!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljebyte Ducato-95

Hej igen, det låter lite underligt med 2 liter i lådan. Det finns visserligen lite olika varianter av låda efter -95, men den vanligaste oljemängden är nog 2,75 liter i dom lådorna.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen