• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljemängd äldsta lådan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
:oops:Hej, jag startar den här tråden för att komplettera Vägkung's frågor under Husbilsdoktorn angående oljebyte i växellådorna -82 till -94/-95.

Först originalsträcken på stickan vid 9cm. och de två andra nivåer som finns att läsa om.
PICT0177-3.JPG


Oljepluggarna går inte att missa. Gröna pilar. Kolla gärna bakre växellåds/motorfästet för gummit kan se skapligt ut men är ändå ofta trasigt och helt av om det aldrig blivit bytt. Röd pil.
PICT0170.JPG


Fyller gör man genom hålet till backljuskontakten. Höger grön pil. Dra inte åt den för hårt, för godset i den är tunt så den kan brista. (Jag vet :oops:)
Ventilationen är vid gröna pilen till vänster. Original sitter det en liten kopp på den som man skall kolla så att den rör sig. Jag lödde på en slangnippel och drog upp en slang.......
PICT0172.JPG


......till ett filter i stället.
PICT0175.JPG

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Oljemängd äldsta lådan

Hej på dig!

Tack för alla mycket demonstrativa bilder och förklaringar, och om vi ses någon gång ska jag bjuda dig på en öl, nej flera stycken.:)

Tack tack
vägkung
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Oljemängd äldsta lådan

Kom till Gotland igår med nattfärjan, övernattade vid regementet tillsammans med mina föräldrar som också har husbil, ducato -89.
Vid frukosten säger min far att det har uppstått ett vinande ljud från vxllådan, jag frågade när han kollade oljan sist och det har han så klart aldrig gjort under de 2 år han ägt bilen.
Drar upp stickan och kollar och det var snustorrt såklart, tar min bil och åker in till Mekonomen i Visby och köper 2 flaskor Red Line olja.
Tappar ur i den bakre pluggen ca 2dl, det var vad som fanns, såg det fanns en främre men den såg väldigt rostig ut och satt högre än den bakre så jag rörde aldrig den eftersom all olja borde kommit ut genom den bakre pluggen då den var lägre placerad.
Visste inte var jag skulle fylla på så jag använde liten tratt som jag satte slang på och fyllde genom oljestickshålet ca 12-13 dl olja och då var jag cirka en cm högre på stickan än maxmarkering.
Är ingen mek expert så jag hoppas allt blev rätt nu, varför finns det 2 oljepluggar ?
Det är väl ett och samma oljeutrymme för transmission och växellåda då det bara finns en oljesticka att kontrollera oljemängden med ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljemängd äldsta lådan

Hejsan Jeepkungen. Nej all olja kommer inte ut genom en plugg. Det finns mellanväggar inne i lådan som delar den. Men de är lägre än ordinarie oljenivå, så fylla går lättast att göra genom backljuskontakten och när nivån är högre än mellanväggen i det utrymmet så rinner den över till det andra utrymmet, sedan höjs nivån i båda över väggens höjd.
Vid tömmning så töms bara utrymmet vid pluggen helt, och det andra har nivån kvar i "väggens" höjd.
Eftersom lådan blev full med ca.12dl. olja så fanns det nog några dl. kvar vid främre pluggens utrymme också.
Fick du ordning på farsgubbens motor.....eller blev det byte ?

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Oljemängd äldsta lådan

Tack för det Jankro, satt här och blev orolig igår att jag bara fyllt olja i ett utrymme.
Jodå, motorn fick vi ordning på, min kompis som är duktig mekaniker hjälpte mig med det.
Vi lyfte av toppen och lämnade in den till en motorrenoveringsfirma i Anderstorp, han kunde direkt peka på 2 ställe där packningen läckt, han planade och provtryckte toppen och den var helt okej visade det sig.
Kylaren var inte bra i botten och det var väl där en del av vattnet hade försvunnit också, så vi köpte ny kylare och satte dit en ny vattenpump när det ändå var isärplockat.
Efter kontroll att foderna satt där dom skulle monterade så min kompis ihop allting igen och den fungerade då som den skulle igen, efter 100 mil efterdrogs toppen och ventilerna justerades igen.
Min far tycker att den aldrig gått så bra som nu, den är betydligt starkare säger han, han ville till och med jämställa det med att ha fått en turbomotor ha ha.
En kul detalj var att min far fyllde 70 i samma veva som bilen blev renoverad så när han kom till småland för att fira sin högtidsdag stod bilen nyrenoverad, besiktigad och fulltankad på gården.
Som present från oss barn, jag och 2 systrar med respektive, fick han en faktura som mitt jobb hjäpt mig att skriva ut, ni skulle sett hans min när han kollade på sista raden.
Belopp att betala 0 kr, grattis på 70-årsdagen, tyckte mig se att han var lite glansig i ögonen då även om han aldrig skulle erkänna det.
Den renoveringen skulle blivit svår för honom med bara pensionen som inkomst så han hade redan ställt in sig på att han och mor skulle få stanna hemma med bilen denna sommaren så därför kändes det extra kul att kunna hjälpa dem med detta.
Nu sitter jag vid Ekstakusten på Gotland och tittar ut över havet när jag skriver detta, mor och far ligger och sover i sin bil bredvid mig.
Tror jag ska sätta på lite kaffe och fixa frukost till dom, kul att kunna åka på semester med sina föräldrar, man vet inte hur länge man har dom friska och krya så varje stund är värdefull.
Ha det gott Jankro, för det tänker jag ha :).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljemängd äldsta lådan

.............Tror jag ska sätta på lite kaffe och fixa frukost till dom, kul att kunna åka på semester med sina föräldrar, man vet inte hur länge man har dom friska och krya så varje stund är värdefull.
Ha det gott Jankro, för det tänker jag ha :).
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Visst skall man va rädd om sina gamla förälrar. Här är mina gamla bävrar för några år sedan. Tyvärr är farsgubben inte längre så frisk att flera dagar är möjligt, men en och annan dagstripp funkar fortfarande...Peppar,peppar, ta......:).
C (20)-2-400.jpg

Ha det gott själv Jeepkungen.

JANKRO.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Oljemängd äldsta lådan

Hej igen!

Är det någon som vet om det sitter packningar mellan lådan och slutväxeln?

Jag var in och besiktigade vår husbil nu i veckan, och besiktningsmannen påpekade att det var lite oljespill mellan lådan och slutväxeln.

Jag har kollat på sprängskisser på lådan, jag såg då att det var någon typ av fläns påskruvad på slutväxeln (med fyra bultar), sitter det möjligtvis någon packbox i dessa flänsar?

Om det nu skulle vara från flänsarna det läcker (där drivaxlarna går in) är det svårt att byta de eventuella packboxarna?
Kan man ta bort drivaxlarna från flänsarna utan att ta bort drivaxlarna från själva hjulnavet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljemängd äldsta lådan

Hej igen vägkung. Ja det sitter packboxar vid drivaxlarna, inte direkt mot dem, men mot en hylsa som axlarna är inträdda i.
Det går att byta utan att behöva lossa stora centrummuttern m.m. men det är ändå rätt mycket skruva.

Tappa ut oljan ur lådan. Det räcker med bakre pluggen, om du inte skall byta all olja.
Häng upp bilen i karossen så hjulen hänger fritt.

Vänster sida....Bort med hjulet :).
Lossa oket och de två fästena för bromsslangarna, och häng undan oket.
Lossa muttern och ta itur konan i styrleden/P-änden.
Skruva bort de fyra bultarna som håller styrspindeln, för det är enkare än att lossa konan. bänd ner bärarmen så McPhersonbenet hänger löst.
Drivaxeln sitter i lådan med en snäppring, så en rejäl knyck med en gaffel eller kofot går åt för att få splinsen att glida ut. Dra sedan McPhersonbenet och drivaxeln utåt tills du kan vika bort den.
Dra inte för mycket i inre drivknuten för då kan den dela på sig inne i damasken.
Lossa helst inte lockets fyra butar som du skrev om. Locket är tätat med en stor O-ring och borde inte läcka. Under locket sitter shimsen till diffen.
Slå in en liten mejsel och bänd bort packboxen i stället.
Knacka dit en ny och försök att få den rak/plan med hylsan.
Fetta in splinsen med molybdenfett och kolla att en O-ring sitter vid splinsen på drivaxel, för den hindrar vatten från att komma in.
Plocka ihop.

Höger sida....Samma som vänster, men drivaxeln hålls inte fast i lådan med en snäppring utan det är stödlagret som håller den.
Lossa inte hela stödlagerhållaren från motorn för den sitter även med styrstift.
Lossa i stället de två bultarna som klämmer fast stödlagret i hållaren. Då följer drivaxeln och lager med ut när du drar i McPhersonbenet.
På vänster drivaxelsplines skall det sitta både en O-ring och en plastring för vattentätning, samt en gummiskiva för att hålla smutsen borta.

Nya packboxar kan du köpa på en kullagerfirma, CENTO, SVERULL eller liknande. Köp packboxar med dammtunga utåt. Det finns standard som passar men de är bara 7m.m. breda i stället för original reservdel som är 8m.m. men det gör inget.
Kolla också så att stödlagret på höger drivaxel känns bra.


Vänster sida. Packboxen borta....Sitter och tätar där gröna pilen är.
PICT0164.JPG

Höger sida, hållaren till stödlagret. Bultskallarna som klämmer fast lagret i hållaren, röda pilar.
PICT0204.JPG

Vänster drivaxel med O-ringen som tätar för vatten - grön pil.
Snäppringen rosa pil.
Höger drivaxel med O-ring och liten plastring innanför - grön pil, samt gummitrissan på axeln, men utan snäppring.
PICT0197.JPG


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Oljemängd äldsta lådan

JANKRO, du är en klippa:D:D

Tack för upplysningen, jag kollar på detta till nästa säsong, jag har redan kopierat arbetsbeskrivningen för detta.

vägkung
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Oljemängd äldsta lådan

Hej igen!

Jag kunde inte hålla mig från att krypa under bilen och kolla på drivaxlarna, och då speciellt kring det område där axlarna går in i slutväxeln.

Jag kunde inte se att "oljesölet" kom från axlarna, det ser ut som att oljan har koncentrerats på undersidan av slutväxeln, det har runnit ut mot växellådskudden, men även en del "färsk" olja syntes från "främre" oljeavtappningspluggen, jag menar nu inte att jag tror att det läckt från pluggen, men det fanns onekligen en ökad mängd där, det fanns även olja kring bakre avtappningspluggen.
Kanske det beror på att oljan har runnit bakåt när jag kört, ganska logiskt så klart.
Men jag oroas av undran kring frågan, kan det ha börjat läckt mellan anliggningsytan mellan slutväxeln och lådan??!!

Jag kollade på marken under lådan, och det som är konstigt är att det inte fanns någon stor pöl med olja under lådan, visserligen hade det runnit ner på marken, men det såg inte ut att vara mycket, som en femkrona ungefär.
Jag funderade på om det kanske hade tryckt ut olja från avluftningen, men då borde det väl ha synts på ovansidan av lådan där avluftningen sitter, eller hur?

Förra ägaren sa att lådan blivit fixad (femmans växel) och att lådan blivit överfylld med olja, kanske den har tryckt ut "överskottet" men jag kan inte se att så är fallet.

Jag har nu torkat rent där det fanns olja, ska kolla imorgon om det syns något, jag återkommer med svar.

Jag har kollat mängden olja på oljestickan, nivån ligger någonstans mellan det streck som visas på JANKRO:S bilder, alltså mellan original markering och det som kallas för ny markering.

Om nu lådan skulle vara så överfylld (enligt förra ägaren) skulle man ju kunna tro att nivån på stickan skulle ligga närmare det som nämns med ett frågetecken.
Och måste jag krypa under bilen för att komma åt stickan varje gång som man kollar nivån?
Ja, jag kan då inte från motorutrymmet komma åt att kolla på stickan, ja inte med mindre än att jag då får ligga i själva motorutrymmet, och det vill man ju inte.

Jag ska till helgen krypa under igen och kolla på bultförbanden på slutväxeln, förhoppningsvis går det att dra åt muttrarna lite till, och förhoppningsvis slutar det att läcka olja då, men med min sedvanliga otur är det inte något så enkelt.

vägkung
 
Toppen