• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akut hjälp till fiat ducato med frankia 530 hk

F

F.d. 22287

Guest
Nybliven husbilsägare har två frågor gällande en frankia 530 hk 89:a

1 hur tömmer man gråvatten tanken på denna bil?

2 mätaren för färsk vatten och avloppet funkar inte?alltså kontroll knappen om den är
full halv eller tom?vad gör man?och hur gör man för att åtgärda detta?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Akut hjälp till fiat ducato med frankia 530 hk

I färskvattentanken sitter det en "vaskpropp" som man kommer åt genom att skruva av tanklocket som sitter under en lucka i golvet.

Passa på samtidigt att rengöra givarstängerna till nivåmätaren som du når samma väg.

Gråvattentankens nivågivare når du på samma sätt på den tanken och avloppet via en kran under en lucka i golvet. (kranen kan även finnas under bilen)
 
F

F.d. 22287

Guest
Sv: Akut hjälp till fiat ducato med frankia 530 hk

Hej Gunnar

Problemet är att jag inte har någon lucka i golvet.
Har letat och letat efter nån kran eller nått liknande överallt i bilen,och hittar
inget som kan vara till gråvatten tanken.
Nån mer ide?
Tidigare ägare kan väl knappast ha lagt in en matta över luckan?
Eller kan dom?Man vet ju inte alltid hur folk tänker :twitcy:

Men tack så länge på för ditt förslag,och jag ska ut och fortsätta leta i morgon för på lördag är det dags för jungfru färden för oss.

Bockar och bugar Gunnar
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Akut hjälp till fiat ducato med frankia 530 hk

Vet inte hur det ser ut på din bil men på min Dethleffs -99 sitter det en liten metallaxel i högra sidokjolen på bilen, ett litet runt hål stort som en femkrona ungefär.
På denna axel sätter man på ett litet handtag och vrider runt för att öppna ventilen, kolla i handskfack o dylikt om det finns ett litet handtag som du inte vet vad det är till :).
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Akut hjälp till fiat ducato med frankia 530 hk

På blocket finns det 6 st Frankia 530 till salu, löser det sig inte så ring till någon av dessa och fråga så du får tömt innan helgen :).
 
Toppen