• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Sir Mclain, du kan ju börja med att ta bort potatis, pasta, ris och bröd! Det har vi gjort; inga problem! Uteslut bröd helt (stor bov i sammanhanget) och lägg påläggen på en tallrik i stället! Rödvin är gott och nyttigt numera! Och ät inte frukostflingor!!!

Jappe

Hade detta varit Bingo hade jag fått 1 rätt. (Rödvin)

Jag hör inget om osten? Hur gör du med den?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Tråden är nu visad 5 685 ggr!

Jappe du har lyckats att få många läsare!!

Hur många som klarar av att göra skillnad efter läsningen vet vi inte, men även om det bara är några få så är det en fullträff:)

Att känna sig fin i kropp och själ är fantastiskt!!;)

Kram på er!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Sir McLain, klart jag äter ost! Jag kan inte leva utan ost! Ost, oliver och rödvin är bra mat numera!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Ok 3 rätt. Får vi till Cognac, kaffe och min kycklinggryta med massor av lök, vitlök och massor av rotfrukter är vi hemma...:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Cognac är bra för nerverna, kaffe är bra för magen! Kyckling är bra från LCHF-synpunkt (mindre bra när det gäller andra saker) tror jag, lök måste man ju ha! Rotfrukter lär vara lite tveksamma har jag erfarit men jag är inte fullärd än på långa vägar! Jag har hört att det mesta som växer ovan jord är bra utom baljväxter som tydligen innehåller en del kolhydrater! Vi äter gärna fryst Brysselkål! Inte lika pilligt som färsk!

Det finns andra som kan mycket mer om detta än jag, men dom ligger lite lågt nu, verkar det som!

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Fett måste man ha oxå - enlig Annika Dahlvist i stora mängder.
Vi försöker äta Gi / Lchf i rimliga mängder. Det viktiga är nog att dra ner på kolhydraterna tror jag.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

LCLF! Low carb, low fat tror jag på! Men inte riktigt än! Göra gräddsås till maten gillar jag!

Jappe
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

I grunden är biodynamisk odling likvärdig med ekologisk. Det är den förvirrade överbyggnaden jag ifrågasätter.

"Krav" produkterna kunne inte hävda sig mot de biodynamiska spannmålen. Mycket strängar krav på biodynamisk mat, både vid odling och tillsatser.

Uråldrig om något är ändå tex. kunskapen om de verksamma ämnena i Rölleka, kamomill och brännässla.

Kamomill:
http://www.fkog.uu.se/course/essays/chamaemelum_nobile.pdf
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

En produkt som säljs som nyttig mat är Müsli! Jag googlade lite på den och resultatet var häpnadsväckande, minst sagt! Två tredjedelar av innehållet bestod av kolhydrater! :(:(:(

images


Sådan mat borde ju vara dödsskallemärkt!
images



Där sprack den hälsokostbubblan! Förmodligen en god recipient av majsöverskottet!

Har Livsmedelsföretagen förklarat krig mot sina kunder?

Det finns nog folk som misstänker att frukostflingorna kanske inte är så där görnyttiga så för att balansera det så häller dom Müsli över anrättningen!

Per 100 gram i flingorna c:a 85 g kolhydrater, Müslin c:a 65 g kolhydrater! Dom gör ju rätt! Plötsligt så är det bara 75 g/100g kolhydrater i frukosten! :D :D :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Cognac är bra för nerverna, kaffe är bra för magen! Kyckling är bra från LCHF-synpunkt (mindre bra när det gäller andra saker) tror jag, lök måste man ju ha! Rotfrukter lär vara lite tveksamma har jag erfarit men jag är inte fullärd än på långa vägar! Jag har hört att det mesta som växer ovan jord är bra utom baljväxter som tydligen innehåller en del kolhydrater! Vi äter gärna fryst Brysselkål! Inte lika pilligt som färsk!

Det finns andra som kan mycket mer om detta än jag, men dom ligger lite lågt nu, verkar det som!

Jappe

Jappe, läser du inte din egen tråd ordentligt???
Jag lade tidigare in en länk till en lista där de flesta livsmedel är listade vad gäller kolhydrater mm.
De flesta baljväxter innehåller mycket kolhydrater vilket jag sörjer. Jag kan nämnligen inte laga och äta min favoriträtt Chilli con corne. Den innehåller kidneybönor.
Vem ligger lågt.
//W
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Detta var ju en jättelång sträng som jag inte följt, men jag vill gärna delge er att jag lade om min kost i oktober 03 och i maj 04 hade jag gått ner 20 kilo, bara lite potatis, lite bröd och mängder bacon och ägg gjorde susen.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Uråldrig om något är ändå tex. kunskapen om de verksamma ämnena i Rölleka, kamomill och brännässla.
"503: Kamomillblommor fylls in i tunntarmar från nötkreatur, läggs ned i humusrik mark på hösten och tas upp på våren.
...
Ett till tre gram av varje kompostpreparat tillsätts stallgödsel genom att placera det i gödselhögen i ca 50 cm djupa hål med två meters avstånd."

En gödselhög som är 2 x 2 meter skulle ha då 4 - 9 doser med totalt 4 till 27 gram kamomillextrakt på 2 kubikmeters volym eller mer.

Är det verksamma innehållet i kamomill så potent att detta räcker?

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

"503: Kamomillblommor fylls in i tunntarmar från nötkreatur, läggs ned i humusrik mark på hösten och tas upp på våren.
...
Ett till tre gram av varje kompostpreparat tillsätts stallgödsel genom att placera det i gödselhögen i ca 50 cm djupa hål med två meters avstånd."

En gödselhög som är 2 x 2 meter skulle ha då 4 - 9 doser med totalt 4 till 27 gram kamomillextrakt på 2 kubikmeters volym eller mer.

Är det verksamma innehållet i kamomill så potent att detta räcker?

Med vänlig hälsning / Erik Edlund

Tror inte vi kommer längre i denna diskussion, att den biodynamiska maten har mindre gifter och mera näring än "vanlig" och "krav" talar för sig själv.

Att ha ett fördomsfritt förhållningssätt inför nya företeelser kan löna sig, denna tråden är ett gott exempel tycker jag.

Hilsen
Tom
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe, du äter väl bara KRAV-ost. Här i Stockholm börjar det finnas många olika numera på hyllorna; Och priserna går nedåt, fast sakta, sakta!

Annars får du läsa de andra ostarnas innehållsförteckning samt veta vad de korna har ätit i stället för gräs eller hö eller annat från naturen....

jyrki
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Tror inte vi kommer längre i denna diskussion, att den biodynamiska maten har mindre gifter och mera näring än "vanlig" och "krav" talar för sig själv.

Att ha ett fördomsfritt förhållningssätt inför nya företeelser kan löna sig, denna tråden är ett gott exempel tycker jag.

Hilsen
Tom

Om ekologiskt vs. biodynamiskt | VEM I HELVETE?!

Kan inte låta bli........
Känns det fördomsfritt att gilla trolldom så OK för mig.
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe, läser du inte din egen tråd ordentligt???
Jag lade tidigare in en länk till en lista där de flesta livsmedel är listade vad gäller kolhydrater mm.
De flesta baljväxter innehåller mycket kolhydrater vilket jag sörjer. Jag kan nämnligen inte laga och äta min favoriträtt Chilli con corne. Den innehåller kidneybönor.
Vem ligger lågt.
//W

Är inte så insatt, men jag tro baljväxter innehåller långsamma kolhydrater, vilket är hälsosammare än snabba.
Själv äter jag mycket böner med gott resultat, men undviker potatis, ris, alt med socker och vitt bröd. Rent rågbröd funkar for mig också bra.

gott bröd:
Rena rågen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag håller på att städa husbilen och försöka få ordning i den inför resan till Westerqvarn och då hittade jag ett paket med buljongtärningar. Eftersom jag har blivit intresserad av vad "maten" innehåller så kollade jag E-numren.

EE621, E627 och E631 stod det på paketet. Jag googlade på det och hittade detta:

Misstänkta smakförstärkare
E621,E622, E623,E624, E626, E627, E628, E630, E631, E632,
E633, E634, E635
Extra farliga smakförstärkare
E 621(Natriumglutamat), E627, E631

Håll utkik i din butik, läs innehållsdeklarationerna och håll
dig undan dessa ämnen så gott det går.


Matfusket.com


Jaha, Ingen sådan buljong mer. På Framsidan stod det Maggi och på baksidan Nestlé! Hade jag sett det sista namnet hade jag inte köpt "produkten" men det var ganska skickligt dolt på baksidan!

Jappe

PS. Maggi ägs tydligen av Nestlé men Knorr då? Jaha, Unilever, en annan producent av kemikaliestinna produkter!

Finns det någon buljong värd namnet?
DS.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Knorr har valt att inte redovisa några E-nummer för alla smakförstärkarna på sin kalvbuljong "med noga utvalda ingredienser" och då skriver dom så här i stället med mycket små bokstäver:

(Klicka på bilden)
Knorr kalvbuljong.jpg

Hur man kan kalla denna kemikaliesoppa för kalvbuljong med noga utvalda ingredienser, överstiger mitt förstånd! Aha, 1% kalvkött finns faktiskt med i den digra innehållsförteckningen!

Jag misstänker starkt att väldigt få av oss ens har sett den här kemikalieförteckningen som faktiskt kräver förstoringsglas för att kunna läsas av de flesta av oss!

Här är en annan förteckning över vad som behövs för att göra kalvbuljong.
Ingredienser

1 1/2 kg kalvben i bitar
2 gula lökar
2 kryddnejlikor
2 morötter
1 purjolök
1/2 rotselleri
2 liter vatten
salt till avsmakning
10 persljestjälkar
1 kvist färsk eller 2 krm torkad timjan
1 lagerblad
5 vitpepparkorn

Jappe
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe, då får du avhålla dig från goda ostar och Pharmaskinka!
:swoon:
Natriumglutamat (även känt som MSG eller monosodium glutamate) är ett salt som består av en positivt laddad natrium-jon och en negativt laddad glutaminsyra-molekyl.
Ämnet förekommer naturligt i många livsmedel, exempelvis lagrade ostar, soyasås, kelp, lufttorkad skinka, och valnötter,[1] och ger dessa en fyllig och matig smak. Det används även som smakförstärkande tillsats i livsmedel och har E-nummer E 621. Det används i livsmedelsindustrin i bland annat färdiga kryddblandingar, chips, buljong och kryddan Aromat. Det är särskilt vanligt i östasiatisk mat. I sig självt är natriumglutamat ett nästan smaklöst salt av glutaminsyra. Smaken anses vara en femte grundsmak (utöver sött, surt, salt och beskt) och kallas efter sitt japanska namn för umami.
Natriumglutamats påstådda skadeverkningar har debatterats sedan 1980-talet. Inga skadliga verkningar har dock påvisats vid de mängder som är aktuella i mat, varken för naturligt förekommande natriumglutamat eller för tillsatser.
Ingen av de påstådda negativa hälsoeffekterna har dock bevisats, och det svenska Livsmedelsverket ser ingen anledning att varna för ämnet i kost.

I den engelskspråkiga versionen av Wikipedia finns mer fakta bl a referenser till källforskning.
Bl a står det att (förkortat) att försök visat att vanligt koksalt är ca 5 ggr så farligt
som MSG. Och att små mängder MSG kan ersätta mycket större mängder salt i mat utan smakförsämring.
Man kan undra om inte MSGs giftighet är en skröna?
Monosodium glutamate - Wikipedia, the free encyclopedia
//W
 
Toppen