• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag vill tacka Jappe igen för den informationen om LCHF. jag har lusläst detta ämne och ändrat mitt o min frus matvanor.kör bara LCHFmår mycket bättre, piggare orkar mer och ett stort + har gått ner ca 15kg frugan ca 8kg .tack jappe att jag fick upp ögonen. Mvh Håkan o Britt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Frödinge har börjat marknadsföra sig rejält på sistone.

Jag blev lite nyfiken på vad deras produkter innehåller nuförtiden.

Chocolate Crunch

Frödinge små desserter Chocolate Crunch - en komplett dessertupplevelse med lager på lager och olika konsistenser med len chokladmousse med krämig ganache, mjuka fudgebitar och bitar av kanderad mandel.

Mer information

Ingredienser:
GRÄDDE, fudge kulor (14%) (socker, glukossirap, shea fett, solros olja, SMÖR, invertsocker, salt, SKUMMJÖLKSPULVER, karameliserat socker, emulgeringsmedel (solroslecitin), naturlig arom, bivax), mjölkchoklad (11%) (socker, kakaosmör, HELMJÖLKSPULVER, kakaomassa, emulgeringsmedel (SOJALECITIN), naturlig vaniljarom), SKUMMJÖLK, socker, glukossirap, vatten, MANDEL, choklad (2,7%) (kakaomassa, socker, kakaosmör, emulgeringsmedel (SOJALECITIN)), fettreducerat kakaopulver, SKUMMJÖLKSPULVER, solrosolja, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl), invertsocker.KAN INNEHÅLLA SPÅR AV NÖTTER

Frödige har kommit långt med sina vinstmaximeringsansträngningar.

Jag minns deras ostkaka:

Ostkaka 600 g

Originalet från 1955, bakad med kärlek och färsk mjölk och grädde från närliggande gårdar. En rejäl ostkaka för hela familjen att njuta av.

Mer information

Ingredienser:
MJÖLK, GRÄDDE, ÄGG, VETEMJÖL, socker, MJÖLKSOCKER, SKUMMJÖLKSPULVER, SÖTMANDEL, VETESTÄRKELSE, BITTERMANDEL, kalciumklorid, vegetabiliskt ystenzym, konserveringsmedel (sorbinsyra, natriumbensoat). _x00D_ _x00D_ Kan innehålla spår av nötter.

Det kallar jag produktutveckling! :D:D:D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Gluten farligare än jag trodde.

GLUTEN ORSAKAR LÄCKANDE TARM HOS ALLA

https://www.halsasomlivsstil.com/ingen-manniska-kan-bryta-ner-gluten-del-2/

Dr. Alessio Fasano har med sin forskning påvisat att gluten, vare sig du lider av celiaki eller ej, orsakar läckande tarm hos alla. Läckande tarm är när bindningarna mellan cellerna som finns på insidan av tarmen börjar släppa igenom osmälta matpartiklar (makromolekyler).

I blodet ska det endast finnas nedbruten mat i form av vitaminer, mineraler, aminosyror, fettsyror och så vidare. Om tarmen börjar läcka och det helt plötsligt finns en bit grönsak eller kött i blodet som inte är totalt nedbruten kommer immunförsvaret att börja attackera den främmande partikeln vilket i sin tur kommer resultera i inflammation och kan leda till matkänslighet och slutligen autoimmuna sjukdomar enligt Dr. Fasano.

När tarmen läcker kan immunförsvaret komma att mista en icke nedbruten bit mat för egen vävnad i kroppen. Vad som händer då är att immunförsvaret kommer att attackera den icke fullständigt nedbrutna maten i blodet men även kroppens egen vävnad till exempel sköldkörteln, levern eller hjärnan .Dr O’Bryan berättar att det är kritiskt att sluta tillföra gluten som orsakar hål i tarmväggen och stimulerar immunförsvaret samtidigt som det är viktigt att stoppa inflammationen eftersom den startar en dominoeffekt av oxidativ stress vilket skadar cellerna i kroppen.

Effekten av oxidativ stress ökar exponentiellt och det är därför kritiskt att stoppa inflammationen genom att äta bra mat. Mat är antingen inflammatorisk eller anti-inflammatorisk, det finns inget mellanting enligt Dr O’Bryan. Personer som har problem med IBS, Chrons eller andra inflammatoriska tarmsjukdomar har ofta visat sig ha problem med gluten och har visat förbättring när gluten utesluts ur kosten.

Det bildas nya celler i tarmen var 3-7 dag vilket betyder att tarmen kan läka väldigt fort förutsatt att inget nytt gluten tillförs och att det finns tillräckligt med byggstenar för att reparera skadan. Det räcker med väldigt lite gluten för att orsaka skador på tarmväggen, mängder på ner mot 1 mg gluten hindrar tarmen från att läka och varje gång gluten kommer in i tarmen uppstår nya hål i tarmväggen.

För att läka tarmen krävs det att du helt undviker gluten.
Om du äter gluten kommer immunförsvaret att agera, antikropparna som bildas kommer vara kvar i blodomloppet i 3-6 månader efter det att du senast åt gluten. Vad detta betyder är att om du lider av en autoimmun sjukdom så kan immunförsvaret vara aktivt och attackera din egen vävnad i upp till 6 månader trots att du slutat äta gluten. Det fungerar därför inte att äta gluten någon gång då och då eftersom immunförsvaret fortfarande är aktivt långt efter att du senast åt gluten.

Avslutande ord

Som du kunnat läsa i detta inlägg så har vi gått igenom vad som händer när gluten kommer in i kroppen och vad som händer i tarmarna. Ingen människa kan bryta ner gluten så även om du inte lider av glutenintolerans kommer livsmedel innehållande gluten att göra hål i tarmväggen vilket skapar en respons från immunförsvaret. Om icke nedbruten mat tar sig in i tarmen tillräckligt många gånger kommer det orsaka allt från matkänsligheter till autoimmuna sjukdomar där kroppen börjar bryta ner den egna vävnaden.

Det sägs ta cirka 17 år innan ny information når din lokala läkare vilket är anledningen till varför de problem som gluten ställer till med inte är allmän kunskap inom sjukvården. Det är därför långt ifrån garanterat att du kommer få den hjälp du behöver eller ens de nödvändiga tester som behövs för att upptäcka glutenkänslighet.

Problem med gluten kan visa sig på många olika sätt, det kan vara allt från ledvärk, exem, huvudvärk till magsmärtor, allergier och mycket mer. Problem med gluten visar sig var än din svaga länk är.
 
Senast ändrad:

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Gluten farligare än jag trodde.

GLUTEN ORSAKAR LÄCKANDE TARM HOS ALLA

https://www.halsasomlivsstil.com/ingen-manniska-kan-bryta-ner-gluten-del-2/

Dr. Alessio Fasano har med sin forskning påvisat att gluten, vare sig du lider av celiaki eller ej, orsakar läckande tarm hos alla. Läckande tarm är när bindningarna mellan cellerna som finns på insidan av tarmen börjar släppa igenom osmälta matpartiklar (makromolekyler).

I blodet ska det endast finnas nedbruten mat i form av vitaminer, mineraler, aminosyror, fettsyror och så vidare. Om tarmen börjar läcka och det helt plötsligt finns en bit grönsak eller kött i blodet som inte är totalt nedbruten kommer immunförsvaret att börja attackera den främmande partikeln vilket i sin tur kommer resultera i inflammation och kan leda till matkänslighet och slutligen autoimmuna sjukdomar enligt Dr. Fasano.

När tarmen läcker kan immunförsvaret komma att mista en icke nedbruten bit mat för egen vävnad i kroppen. Vad som händer då är att immunförsvaret kommer att attackera den icke fullständigt nedbrutna maten i blodet men även kroppens egen vävnad till exempel sköldkörteln, levern eller hjärnan .Dr O’Bryan berättar att det är kritiskt att sluta tillföra gluten som orsakar hål i tarmväggen och stimulerar immunförsvaret samtidigt som det är viktigt att stoppa inflammationen eftersom den startar en dominoeffekt av oxidativ stress vilket skadar cellerna i kroppen.

Effekten av oxidativ stress ökar exponentiellt och det är därför kritiskt att stoppa inflammationen genom att äta bra mat. Mat är antingen inflammatorisk eller anti-inflammatorisk, det finns inget mellanting enligt Dr O’Bryan. Personer som har problem med IBS, Chrons eller andra inflammatoriska tarmsjukdomar har ofta visat sig ha problem med gluten och har visat förbättring när gluten utesluts ur kosten.

Det bildas nya celler i tarmen var 3-7 dag vilket betyder att tarmen kan läka väldigt fort förutsatt att inget nytt gluten tillförs och att det finns tillräckligt med byggstenar för att reparera skadan. Det räcker med väldigt lite gluten för att orsaka skador på tarmväggen, mängder på ner mot 1 mg gluten hindrar tarmen från att läka och varje gång gluten kommer in i tarmen uppstår nya hål i tarmväggen.

För att läka tarmen krävs det att du helt undviker gluten.
Om du äter gluten kommer immunförsvaret att agera, antikropparna som bildas kommer vara kvar i blodomloppet i 3-6 månader efter det att du senast åt gluten. Vad detta betyder är att om du lider av en autoimmun sjukdom så kan immunförsvaret vara aktivt och attackera din egen vävnad i upp till 6 månader trots att du slutat äta gluten. Det fungerar därför inte att äta gluten någon gång då och då eftersom immunförsvaret fortfarande är aktivt långt efter att du senast åt gluten.

Avslutande ord

Som du kunnat läsa i detta inlägg så har vi gått igenom vad som händer när gluten kommer in i kroppen och vad som händer i tarmarna. Ingen människa kan bryta ner gluten så även om du inte lider av glutenintolerans kommer livsmedel innehållande gluten att göra hål i tarmväggen vilket skapar en respons från immunförsvaret. Om icke nedbruten mat tar sig in i tarmen tillräckligt många gånger kommer det orsaka allt från matkänsligheter till autoimmuna sjukdomar där kroppen börjar bryta ner den egna vävnaden.

Det sägs ta cirka 17 år innan ny information når din lokala läkare vilket är anledningen till varför de problem som gluten ställer till med inte är allmän kunskap inom sjukvården. Det är därför långt ifrån garanterat att du kommer få den hjälp du behöver eller ens de nödvändiga tester som behövs för att upptäcka glutenkänslighet.

Problem med gluten kan visa sig på många olika sätt, det kan vara allt från ledvärk, exem, huvudvärk till magsmärtor, allergier och mycket mer. Problem med gluten visar sig var än din svaga länk är.

Ja Jappe detta är helt riktigt. Om jag vetat om glutens alla negativa effekter när jag var tonåring hade jag sluppit ångesten över alla extrema hudinflammationer i form av acne. Nu blev jag upplyst på äldre dar, och min dotter har konverterat till glutenfritt sedan 2 år tillbaka som övriga familjen...och har nästan helt blivit av med acnen. Gick att se skillnad varje vecka! Vi är glutenfria och lchf-frälsta sedan flera år tillbaka. Främst en hälsofråga men viktnedgången kom på köpet....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Många av dagens kostråd tycks komma från läkemedelsindustrin. :D

En parallell här är ju EFSA som tipsar EU om lämplig mat för medborgarna. I EFSA är sockerindustrin, med Coca-Cola i spetsen, klart överrepresenterad.

Den europeiska livsmedelsmyndigheten Efsa har kommit fram till att det inte finns någon bevisad koppling mellan socker och övervikt. Men den slutsatsen har grundat sig på rapporter betalda av sockerindustrin.

Kolla: Sockerindustrin kan ha påverkat EU:s rekommendationer - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Som man kunnat läsa i ett inlägg ovan http://www.husbilsklubben.se/forums/t61730-35/#post878394 så har vi gått igenom vad som händer när gluten kommer in i kroppen och vad som händer i tarmarna. Ingen människa kan bryta ner gluten så även om du inte lider av glutenintolerans kommer livsmedel innehållande gluten att göra hål i tarmväggen vilket skapar en respons från immunförsvaret. Om icke nedbruten mat tar sig in i tarmen tillräckligt många gånger kommer det orsaka allt från matkänsligheter till autoimmuna sjukdomar där kroppen börjar bryta ner den egna vävnaden. För att läka tarmen krävs det att du helt undviker gluten.

Ett vanligt bröd bakat på vetemjöl innehåller ca 40 000 till 60 000 mg gluten/kg vilket kan jämföras med gränsvärdet för glutenfritt som är 20 mg gluten/kg.

I ölprodukter som var bryggda enbart på kornmalt varierade glutenhalten mellan 10 och 190 mg gluten/liter. I öl bryggt på vetemalt varierade glutenhalten mellan 2000 och 5900 mg gluten/liter.

Systembolaget har svarat på en fråga i det här ämnet: "De produkter som säkert inte innehåller gluten är:* Vin (rött, vitt, rosé, pärlande, mousserande)* Starkvin (alla typer)* Cognac* Armagnac* Brandy* Grappa* Marc* Sprit av frukt (t.ex. Calvados)* Rom"

The US Celiac Sprue Association does not recommend any form of Scotch or whiskey; instead, it advises those following the gluten-free diet to stick with potato vodkas, rum, and tequila, all of which are made from non-gluten grain sources.)

Skulle någon råka vara intresserad av sådana här tråkiga ting så finns det en bra blogg:https://skafferiglutenfri.wordpress.com/vagledning/fallor/
 
Senast ändrad:

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Ach du lieber Gott! Nu vet jag entligen varför jag har, ibland, ont i mina knän! Min tjocktarm läcker som ett såll, kött och tomatbitar far runt i min kropp med blodet, immunförsvaret angriper allt som finns och jag får sk....t för det jag äter. Tur för mig att detta händer bara när jag är hemma i Sverige! Ibland funderar jag på om det kan bero på klimatet. Nä! Det är maten jag få i mig hemma! Tydligen mycket sämre kvalitet på maten i Sverige än någon annanstans. Tyvärr är det så att vi i detta forum bara blir matat av det som J. tycker är bra för oss!
Klaus
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Naturligtvis är det en mänsklig rättighet att äta och dricka ihjäl sig men ofta beror sådan hantering av den egna kroppen på okunskap och respekt för auktoriteter. Sanningen kan vara jobbig att acceptera men den finns där.. på nätet... åtkomlig för alla! Lite ansträngning krävs bara...

Har man hållit på med sådant här rotande ett tag så är det väldigt lätt att få de mest makalösa konspirationsidéer om samarbete mellan livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin (medvetet eller inte) och ju mer man rotar i det desto tydligare upptäcker man vilka enorma möjligheter det finns att tjäna grova pengar på folks ohälsa. Läkemedsindustrin är inga välgörare; mediciner som botar sjukdomar forskas inte fram utan mediciner som patienten behöver livet ut prioriteras, ofta med allehanda biverkningar som kräver ytterligare medicinering o.s.v. o.s.v.

Praktexemplet på sådan hantering är sockersjukan som läkemedelsindustrin tjänar ofantliga mängder pengar på. För att inte folk skulle få idéer så döpte man om sockersjuka till diabetes 2 och sedan var karusellen igång. Redan föra andra världskriget var kunskapen om sockrets betydelse för sockersjukan stor. Överallt varnades det för konsekvenserna av överdrivet sockerintag. Idag har den kunskapen bland vanligt folk i stort sett försvunnit och i stället för att minska kolhydratintaget så går man till läkaren och får diabetesmedicin utskriven.

En annan gigantisk kassako är resultatet av industrins varningar för animaliskt fett. Fettskräcken har resulterat i en mängd lättprodukter med katastrofalt resultat. I stället för smör skulle man äta vegetabiliska oljor som inte tål upphettning och därför blir farliga vid matlagning. Ibland ersätts sockret med sötningsmedel med klart cancerogena egenskaper. Folk blir tjockare och tjockare och sjukare och sjukare och läkemedelsindustrin firar triumfer.

Att läkemedelsindustrin liksom livsmedelsindustrin gör allt för att tjäna pengar är väl inte så konstigt kanske, men när Livsmedelsverket och de flesta läkare stämmer in i hyllningskören till ohälsosam mat och medicinsk behandling i stället för ett sunt näringsintag och bra, giftfri mat, då blir jag betänksam.

Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!

Här finns mycket läsa i ämnet:
https://fethalsa.wordpress.com/tag/metabola-sjukdomar/?iframe=true&theme_preview=true/feed/

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ach du lieber Gott! Nu vet jag entligen varför jag har, ibland, ont i mina knän! Min tjocktarm läcker som ett såll, kött och tomatbitar far runt i min kropp med blodet, immunförsvaret angriper allt som finns och jag får sk....t för det jag äter. Tur för mig att detta händer bara när jag är hemma i Sverige! Ibland funderar jag på om det kan bero på klimatet. Nä! Det är maten jag få i mig hemma! Tydligen mycket sämre kvalitet på maten i Sverige än någon annanstans. Tyvärr är det så att vi i detta forum bara blir matat av det som J. tycker är bra för oss!
Klaus

Tror du inte på mig så kanske du tror på Michael Håkansson som har forskat i ämnet i decennier! Han "släppte" sin senaste bok igår.

Gluten och mjölk är källan till moderna sjukdomar: Stora Kosthandboken släppt 14 augusti 2017!

Lägg sedan till detta också så får ni en del att fundera över:

https://www.halsasomlivsstil.com/ingen-manniska-kan-bryta-ner-gluten-del-2/

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe, alla har inte problem med "gluten"! Synd om alla som har det, men vissa tarmar klarar av "rätt mycket". Vi undviker 100% rent vetemjöl, men det går bra med feberaktigt spannmål (råg, dinkel, graham, o.s.v.) plus tillsatser med linfrö, pumpa, solros m.m. Gäller att testa innan man vet!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe, alla har inte problem med "gluten"! Synd om alla som har det, men vissa tarmar klarar av "rätt mycket". Vi undviker 100% rent vetemjöl, men det går bra med feberaktigt spannmål (råg, dinkel, graham, o.s.v.) plus tillsatser med linfrö, pumpa, solros m.m. Gäller att testa innan man vet!

Vi är oense. Möjligen kan man göra som hästarna, äta havre. Jag har inte sett något havrebröd i handeln dock.

Som man kunnat läsa i ett inlägg ovan http://www.husbilsklubben.se/forums/...35/#post878394 så har vi gått igenom vad som händer när gluten kommer in i kroppen och vad som händer i tarmarna. Ingen människa kan bryta ner gluten så även om du inte lider av glutenintolerans kommer livsmedel innehållande gluten att göra hål i tarmväggen vilket skapar en respons från immunförsvaret. Om icke nedbruten mat tar sig in i tarmen tillräckligt många gånger kommer det orsaka allt från matkänsligheter till autoimmuna sjukdomar där kroppen börjar bryta ner den egna vävnaden. För att läka tarmen krävs det att du helt undviker gluten.

Ett vanligt bröd bakat på vetemjöl innehåller ca 40 000 till 60 000 mg gluten/kg vilket kan jämföras med gränsvärdet för glutenfritt som är 20 mg gluten/kg.


Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Vi är oense. Möjligen kan man göra som hästarna, äta havre. Jag har inte sett något havrebröd i handeln dock.

Som man kunnat läsa i ett inlägg ovan http://www.husbilsklubben.se/forums/...35/#post878394 så har vi gått igenom vad som händer när gluten kommer in i kroppen och vad som händer i tarmarna. Ingen människa kan bryta ner gluten så även om du inte lider av glutenintolerans kommer livsmedel innehållande gluten att göra hål i tarmväggen vilket skapar en respons från immunförsvaret. Om icke nedbruten mat tar sig in i tarmen tillräckligt många gånger kommer det orsaka allt från matkänsligheter till autoimmuna sjukdomar där kroppen börjar bryta ner den egna vävnaden. För att läka tarmen krävs det att du helt undviker gluten.

Ett vanligt bröd bakat på vetemjöl innehåller ca 40 000 till 60 000 mg gluten/kg vilket kan jämföras med gränsvärdet för glutenfritt som är 20 mg gluten/kg.


Jappe

Havre knäcke (Wasa)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Vi äter varsin skiva Danskt fullkorn varje morgon med förhoppning om att vi slipper fler hål än ett ingångs och ett utgångshål på våra tarmar. Vet inte riktigt hur man skulle kunna ersätta vårt daglig (fullkorn) frukostbröd, vad skulle det då vara i så fall? Knäckebröd (Wasa) t.ex. är ett givet inslag i vår kost, speciellt när det är dags för mellanmål eller det känns lite väl sent på kvällen... Vad äter du själv för bröd Jappe?
 

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej, jag äter någon form av LCHF, valt bort t,ex milda (som borde finnas i kemihyllan i st. f mejeriavdelningen). Riktigt smör, 40% grädde utan E-nummer. Ingen pasta eller ris, det är ju nästan mer socker än på godis. Det är kolhydrater det handlar om för min del. Kött, fisk, kyckling, och ägg tillsammans med en del grönsaker. Nästan ALDRIG halvfabrikat, inte ens i husbilen.
 
Toppen